Op termijn wens ik een koivijver in mijn tuin aan te leggen, maar aangezien ons rijhuis (en dus ook de tuin) slechts 6 meter breed is, zit ik dus beperkt wat de breedte van de vijver betreft. Ik wil ook nog een beetje tuin over houden naast de vijver...
Hoe breed moet een koivijver volgens jullie minimaal zijn en welke lengte en diepte zouden jullie daar bij opteren? Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt om een antwoord op deze vraag te vinden, maar ik vond niet direct een hevige discussie over dit onderwerp. Als deze al eens gevoerd zou zijn, ben ik tevreden met een linkje naar dat topic.
Bedankt!
Het schijnt dat het beter is om hem zo lang mogelijk te maken dan bv. vierkant.....dus bv. beter 2 X 8 dan 4 X 4. en zo diep mogelijk, meestal is het grondwaterpeil een probleem om dieper te gaan.
en maak hem niet te klein anders ben je volgend jaar weer aan het graven 😉
Als je beperkt bent qua ruimte dan is een verhoogde vijver misschien een oplossing. Er komt nog een artikel op deze site over verhoogde vijvers en de voor- en nadelen ervan.
Mijn vijver is 1,4m diep en die is eigenlijk wat ondiep merk ik met het groter worden van koi. 1,8m diepte zou ideaal zijn voor koi.
Hier is de vijver 3x2x1.6
Op zich genoeg ruimte om de koi in te laten zwemmen.
Maar nu dus al te klein, of teveel koi......................
Maak hem groter dan je nu in gedachten hebt, anders ga je volgends jaar idd weer graven
Mijn vijver is 370 cm breedt en 175 cm diep en ik kan je ondertussen vertellen dat het niet gemakkelijk is om in geval van zieke er even een visje uit te vangen.
Ik zou dus aanraden niet breder te gaan dan 300 cm.
Voor de diepte is 180 cm goed en in de lengte hoe langer hoe beter.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Nog even ter verduidelijking. Het is vooral de breedte waarin ik beperkt zit. Het was wel al de bedoeling dat de vijver deels verhoogd ging zijn, omdat de tuin zelf hellend is. Op die manier krijg ik een leuk effect met niveauverschillen en volgens de wetten van de fysica kunt ge geen vijver leggen op een helling. :p
Maar ik wil dus de eigenlijk de breedte gaan beperkten tot 1,50m zwemruimte. Daarnaast kan dan over de hele lengte van de vijver een plantencompartiment komen (ongeveer 40 cm breed) en dan nog de wanden van de vijver e.d., waardoor de totale breedte van de vijver toch al meer dan 2m zal innemen van de 6 meter tuinbreedte die ik ter beschikking heb.
Als afmetingen had ik iets in gedachten van 5m à 7m lengte, 1,5m breedte en 2m diep (vanaf wateroppervlak)
En nu is de vraag dus of die afmetingen goed genoeg zijn om de beesten een leuke thuis te kunnen bieden. Laat die opinies (positief en/of negatief) maar komen.
Ps: Als ik breder zou kunnen gaan, zou ik het uiteraard doen...
zoals de meesten al zeiden maak hem groot genoeg , maar .... bij een grote vijver moet je ook meteen denken aan grotere kosten bij het aanleggen , aan electriciteit , water , grotere filters enz . ook bij ziekte als er medicijnen moeten toegevoegd worden kan het hoog oplopen . ik wil u bij deze daar ook voor waarschuwen . hier is de vijver 4 m breed 7 m lang en 2 m diep , en dan weet je het wel.
mvg
onze vijver is 9 meter lang zonder plante filter in.
en 4,50 meter breed.
en de diepte is 1,70 m.
aleen had de diepte wel wat meer mooge zijn vindt ik.
zal volgende keer toch voor 2 m diepte gaan.
Ik ken iemand en die zijn vijver is 1,4m breed of zo maar wel lang en dat is zeker geen probleem voor de koi. Dooe de lange lengte kunnen ze eens goed doorzwemmen.
Een vijver té breed maken is inderdaad een probleem. Mijn vijver is nu 4,5m breed en dat is té breed, zowel om koi te netten als een overkapping in de winter aan te brengen.
Een lange vijver heeft dan weer het nadeel met de bodemdrains. Bodemdrains moet je dan op rij gaan plaatsen en de bodemdrain het dichts bij het filter zal het best werken, die het verst af het minst.
Mijn huidige vijver is zowat niervorm en is 4,5m breed en 6m lang, 1,4m diep ongeveer en 2 bodemdrains.
Mocht ik nog heropnieuw beginnen dat wordt het ene van 5m lang, max 3m breed en 1,8m diep.
Nogmaals dank voor de antwoorden allemaal!
GeertAki wrote: Op termijn wens ik een koivijver in mijn tuin aan te leggen, maar aangezien ons rijhuis (en dus ook de tuin) slechts 6 meter breed is, zit ik dus beperkt wat de breedte van de vijver betreft. Ik wil ook nog een beetje tuin over houden naast de vijver...
Hoe breed moet een koivijver volgens jullie minimaal zijn en welke lengte en diepte zouden jullie daar bij opteren? Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt om een antwoord op deze vraag te vinden, maar ik vond niet direct een hevige discussie over dit onderwerp. Als deze al eens gevoerd zou zijn, ben ik tevreden met een linkje naar dat topic.
Bedankt!
De breedte is afhankelijk van 2 factoren, je ruimte en de lengte stok van je net.
Zo je aangeeft ben je beperkt dus is het probleem niet echt aanwezig.
Waar je wel je aandacht aan kan schenken is of je een "zonneweide" wilt aanleggen.
Een zonneweide houdt in een ondiep gedeelte waar het water in het voorjaar sneller kan opwarmen en de koi makkelijk bekeken en gevoerd kan worden.
Voordeel is dat je op de zonneweide een bodemdrain kan plaatsen die exact zo effectief zal zijn als die in het diepere gedeelte.
Nu hebben we in NL niet echt strenge winters meer maar toch zou ik je aanraden de diepte minstens 30 cm. onder vorstnivo te brengen.
De "veilige" diepte is dan 1.80 maar dieper is zowel zomers als s'winters een zeer stabiele factor voor je water temperatuur.
Als je mogelijkheden hebt overdenk dan de aanleg van een goed plantenfilter, je zal daar erg veel profijt van hebben en het staat leuk.
Waar je rekening mee moet houden is het creeeren van schuilplaatsen.
Een koi heeft behoefte aan de mogelijkheid tot "uit het zicht" kunnen maar de plaatsen mogen nooit zo zijn dat je zelf niet het zicht hebt op wat daar gebeurd.
Zelf hebben wij dat opgelost door de vijver gelijkvloers te maken en rondom vlonders te plaatsen waaronder aan één kant er een strook van 40 cm. is waar de koi zich kan "verstoppen".
Bedankt Sawadeka,
Er komt een soort brug over de vijver heen, dus de koi zal zich daaronder kunnen verschuilen.
Wat betreft die zonneweide: Vormt dat geen extra gevaar voor reigers?
Graag gedaan
Dat valt wel mee, een echt hongerige reiger spiest de koi zelfs op 1.5 m diepte.
Zelf heb ik een reiger aan de vijver staan waarmee het reiger probleem/risico tot nu toe is opgelost.