Hallo,
ik zit reeds geruime tijd te worstelen met het volgende probleem:
neem ik 2 bottom drain of neem ik 1 bottom drain?
Ik hoor van alles zeggen, maar had graag eens jullie mening gehoord.
-> 2 bottom drain
Dan heb je 2 vortex units nodig?
Dan ook 2 filterlijnen?
Mag je deze in parallel zetten en aansluiten op 1 vortex?
-> 1 bottom drain
is dit voldoende? (vijverafmetingen 4m lang x 2.5m breed x 1.5m diep)
een extra venturi buis dan om de boel meer te doen rond stromen?
Bedankt.
Bart.
Voor de afmetingen van uw vijver is één bottom drain voldoende.
Je hebt geen twee filterlijnen nodig als je twee bodemdrains zou willen inschakelen. Die kunnen best op 1 vortex.
Je mag wel niet meer dan 4 boderains op 1 vortex aansluiten.
Op deze site staat een artikel met alles over bodemdrains.
Artikel
Parallel aansluiten is het best zoals u ook in het artikel zal kunnen vernemen.
Twee bodemdrains is geen probleem.
Zie dat beide bodemdrains pas met elkaar liggen. Werk met 80 mm leidingen onder de vijvervloer. Buiten de vijver, in de verticale richting, werkt u met 110 mm leiding. Voor de vortex, in de filterkamer, komen de twee leidingen samen in een Y-stuk. Voorzie beide beentjes van de Y met een afsluitkraan en sluit de voet van de Y aan op de vortex. Zo kan u elke drainage appart bedienen.
Eenvoudig en praktisch.
Edwig
Edwig, waarom zou je niet het geheel in 110mm uitvoeren ?
Aantal botumdrains ligt denk ik ook aan de pomp welke je erachter gaat hangen. 1 botumdrain met een 15 kuubs pomp kan wel eens veel zijn denk ik, vooral als je de deksel wat laag hebt zitten voor de kleine vissen. Aangezien op het budget van de vijver de botumdrain een kleine aanslag doet zou ik geval van twijfel er gewoon 2 pakken.
Wat ik in het artikel mis is een aparte afsluitkraan naar het riool. Er blijft nogal wat vuil in de drain hangen welke je mooi kwijt bent dan en dus de filter minder belast.
Mvg P.Verhulst
Vele hobbyisten denken dat een 110mm leiding door zijn grote diameter minder aanleiding kan geven tot verstoppen.
Door de diameter van de horizontale leidingen (dus onder de vijvervloer) met 30mm te verminderen krijgt u een betere en krachtigere aanzuiging. In de opwaartse leiding van 110 mm wordt de stroomkracht van het water langzaam verminderd anders zou het vuil met geweld de vortex in spuiten en kan de bezinking door het draaikolkeffect niet plaatsgrijpen.
Mijn drie vijvers zin nu zeven jaar oud en ik heb nog nooit de drainage of de vijvervloer moeten reinigen in verband met vuilopstapeling of verstoppingen.
U kan een een extra drainage voorzien, direct naar het riool, maar als u het draineren op een goed manier uitvoerd is dit niet nodig.
Voorbeeld drainage: grote afsluitkleppen van beide drainage van de vijver naar de vortex dicht. Afsluitkleppen van de vortex en de volgende filter open (anders loopt het water van de volgende filter terug in de vortex). Laat het waterniveau in de vortex zakken tot zover mogelijk (pomp mag blijven werken als het een zelfkoelend systeem is). Trek nu een van de grote kleppen open van de bodemdrainage. Let op de vervuilingsgraad van het water en laat vervuild water nooit hoger komen dan de overloop naar de volgende filtereenheid. Sluit de klep van de bodemdrainage van de vijver naar de vortex weer als het water te hard vervuild is. Laat de vortex weer leeglopen.
Herhaal tot het water zuiver is. Vervolgens doet u hetzelfde met de tweede bodemdrainage van de vijver naar de vortex. Daarna sluit u de bodemdrainage van de vortex en laat u het water overlopen in de volgende filter. Sluit niet beiden tegelijkertijd, want ook de volgende filter zal zijn vuil spuien door de nieuwe watervloed (vergeet niet dat die ook op zijn laagste peil staat). Sluit dan ook de bodemdrainage van deze tweede filter en zorg dat beide kleppen van de bodemdrainage in de vijver openstaan.
Doe dit elke dag in de zomer (resulteert in ongeveer 20% waterverversing per week). Dus: verdunning van nitraatgehalte en geen schuim op het water - wat voor velen een probleem is in de zomer en wat als reden heeft een teveel aan nitraten (ook teveel voederen).
In de winter bouwt u het draineren af tot éénmaal per week.
Het verschil met een rechtstreekse afvoer naar het riool is minder waterverbruik en een betere controle op de vervuilingsgraad in de filters (als u rechtstreeks draineert naar de riool moet tenslotte uw vortex en tweede filter ook nog gereinigd worden). Het gebruik van een lange borstel om bij reiniging het bezonken vuil op de vortexvloer langzaam naar de drainage te duwen is aan te raden.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Ik snap wat je bedoeld, door de doorstroming te verhogen in het 80mm gedeelte wil je vermijden dat hier de zaak dicht gaat slibben ?
Het verstoppen van de leiding was voor mijzelf niet zozeer de achtergrond voor gebruiken van volledig 110mm in combinatie met meerdere drains.
Ik kan me echter wel voorstellen dat met een kleinere diameter en een enkele drain je de filter "leegtrekt" of het niveau erin sterk doet dalen in een gravity opstelling. Dit als je pompen gebruikt met behoorlijke capaciteiten.
Of zie jij dit absoluut niet gebeuren Edwig ?
of anders gezegd:
Voorbeeld: Filter in gravity opstelling met een 20m3 pomp en 1 botumdrain, welke volledig is aangesloten op een 80mm pijp.
Zou men hier problemen gaan krijgen met het sterk dalen van het niveau in de filter ? of zie je dit zelfs met een 40m3 pomp nog niet gebeuren ?
Het klopt dat je wel wat meer water verbruikt door apart een afsluiter van de botumdrain(s) naar het riool te maken, maar dit is niet verschrikkelijk veel meer denk ik omdat het hier om enkele seconden gaat (maar wel met een meter waterdruk) totdat er weer zuiver water uitkomt en dat deze verontreiniging niet in de filter terecht komt en deze dus minder vaak hoeft worden te gespoeld, niet ?
Maar waarom zit er eigelijk in een bottumdrain een bezink putje (de onderkant van de pijp zit 3cm hoger dan de bodem van de pot) , ik zou namelijk verwachten dat het ontwerp hiervan bedoeld is om het vuil hier te laten ophopen. Vandaar dat deze met een korte maar hevige stroming je deze direct kwijt bent.
Door nu een sterkere stroming te gaan creereren hevel je deze bezinking je filter in, of is dit een helemaal foute beredenering ?
Met Vriendelijke Groet,
Patrick Verhulst.
Ik vermelde in mijn vorig schrijven dat de 80mm leiding stopt buiten de vijver. Daar wordt overgegaan op 110mm om de trekkracht af te bouwen, anders zou het vuil als het ware in de vortex worden gespoten.
Het is van bijzonder belang om de juiste pompcapaciteit te kopen voor het filtersysteem. Er zijn vele vortexsystemen waar het water te vlug in ronddraait waardoor er geen bezinking kan optreden. Probeer eens 's avonds, wanneer het donker is, met een staaflamp in het water van een vortex te kijken. Je zal onmiddelijk bemerken wat ik bedoel. Het zwaardere vuil zal in een cilindervorm gevangen worden in het midden van de vortex. Langs de wanden is de snelheid van het vuil vlugger, eenmaal in denkbeeldige cilinder gevangen draait het minder vlug en heeft het de tijd om te bezinken.
De buitenrand van het deksel van een bodempot moet zich ongeveer 1 cm boven de bodemvloer bevinden. Dat zorgt voor een betere aanzuiging van de organische resten. Ook de vissen zorgen, door het grondelen, dat het vuil naar de bodemdrainage zakt. Het bezinkingsvak onder het drainagedeksel zorgt op zijn beurt voor een gelijkmatiger bezinking. De aanzuigmond van de leiding naar de vortex zuigt de vloer van dit piepklein bezinkingskamertje constant vrij. Tenslotte zorgt het deksel er ook voor dat er geen algen kunnen groeien onder deze cirkel.
Het gebeurt wel eens dat een drainagedeksel op drift slaat (meestal omdat er zich lucht in het deksel bevind waardoor het de neiging heeft om te gaan drijven. Veel hobbyisten wagen zich dan aan een duik om het deksel weer op zijn plaats te brengen.
Boor een extra gaatje van een paar mm in het deksel. Normaal is er op de top van de dekselronding reeds een eerste gaatje voorzien. Neem de steel van een borstel of een vangnet en een vijs die in dat gaatje past. Bevestig de vijs met kleefband aan het uiteinde van de steel. Plaats het bodemdeksel in het water en zorg dat alle lucht is verwijderd. Draai de vijs voorzichtig een paar slagen in het gaatje en duw met de steel het deksel op zijn plaats op de pijpmond op de bodem van de vijver. Draai de vijs los met behulp van de steel en klaar is kees.
Met vriendelijke groeten,
Edwig