Forum

zweefvuil

Lid
Topic starter

Hallo Edwig
Ik heb een vijver van 45m3, 3 vortexen met japanse matten en een deel van het door deze gefilterde vortexen gaat nog via een meerkamerfilter (waarin borstels,japanse matten en poreuze klei zitten )
Waarden van het water zijn goed en de vissen zijn gezond en groeien goed, er wordt wel (te) veel gevoerd.
Alleen door het fijne zweefalg wat er op deze manier niet uitgefilterd wordt is de vijver niet kraakhelder.
Is er ook nog een ander alternatief dan een zandfilter om dit eruit te krijgen ?

Groetjes Bertie

Beste Edwig,

Ik lees dat je een behoorlijk grote vijver hebt, fantasties mooi, maar is je filter wel groot genoeg? de grootte van je filter moet namelijk ongeveer een kwart van de inhoud hebben van je vijver.
Mijn ervaring heeft mij geleerd, dat je voor een zo open mogelijke stuktuur in je filter moet trachten te zorgen. Het houdt in dat alle steenjes en borstels snel volslippen, en zodoende geen dienst meer doen als filter, maar dat het water weer ongefilterd terug in je vijver verdwijnt, omdat de borstels en steentjes verzadigd zijn, en er geen bacterieen meer in kunnen leven die je water zuiveren
Het filter dat ik gebruik heeft een zeer open struktuur, hoofdzakelijk ringen, in combinatie met een moeras, dat geeft een perfecte oplossing om zweefvuil te voorkomen. ook je amoniak en nitriet wordt door je moeras geneutraliseerd, want daar groeien je planten van.
in de open struktuur van mijn filter krioelt het van de daphnea, dat zijn kleine diertjes die er voor zorgen dat het zweefvuil verdwijnt, en dat je water kraakhelder wordt. Mogelijk heb je wat aan deze informatie

Met vriendelijke groet
John Vreeke

Lid

Beste heren,

Hoe groter de filter hoe meer buffer je bezit voor een gezonde vijver. Hoe minder visbestand hoe minder de filter vervuild geraakt. De doorstroming van een filter moet in die mate zijn dat al het vijverwater om de drie à vier uur de filter passeert.

De meeste filterinstallaties die in België (en waarschijnlijk ook in Nederland) te koop worden aangeboden zijn geschikt voor een vijver met een maximum inhoud van ongeveer 35.000 liter water. Daarbij komt dat grotere vijvers over meer bodemdrainages beschikken waardoor er meer dan een vortex moet aangesloten worden. En omdat een filter het beste werkt in lijn, moet dan gekozen worden voor twee filtersystemen (bij meer dan 35.000 liter).

Neem als voorbeeld de grootste vijver die ik bezit:

Inhoud: 76.000 liter.
Filtercapaciteit: twee filterinstallaties van zes meter lang en opgesteld: 4 bodemdrains, 1 vortex, 2 préfilters, Sequence pomp van 1/3 pk, UV-filter van 120 watt, druppeltoren van 2m hoog, 1,20m breed en 90 cm diep, naar vijver 30 cm onder waterniveau.
Skimmerlijn (ook tweemaal): skimmer, ITT Marlowpomp van 1,5 pk, zandfilter, naar top van waterval met een bypass 30 cm onder waterniveau.
Visbestand: 35 koi, dat betekent dat elke koi 2 m³ water tot zijn beschikking heeft.
Onderhoud: wanneer het water boven de 10 °C is, elke morgen volledig draineren van de vortex en de voorfilters. Elke avond spoelen van de zandfilters. Gemiddelde waterverversing 20 % per week.

Antwoord op de eerste e. mail: zonder zandfilter kan u het zweefvuil beperken door grotere waterverversingen door te voeren op een regelmatige basis (naar 30% per week).

Met vriendelijke groeten,
Edwig

Lid
Topic starter

Hallo Edwig
Het zandfilter waarover je spreekt, draait dat constant,24 uur per dag, en ook het hele jaar ??
Zou je met behulp van een afschuimer , als laatste schakel in je filtersysteem, ook het fijne zweefvuil + kleurstoffen kunnen afschuimen ?

,mvgroet Bertie

Lid

Neen, de zandfilter wordt enkel gebruikt tijdens de voedingsperiode (boven de 10 °C). In de winter wordt hij op bypass gezet. Het water stroomt dus nog door de zeswegenkraan maar komt niet meer in verbinding met de zandlaag. In de lente wordt deze zandlaag verwijderd en vervangen door een nieuwe. Ik spreek hier wel over een zandlaag, maar koihobbyisten hebben geleerd (of zouden al moeten weten) dat de opgegeven hoeveelheden voor de zandfilter in een koivijver moeten gehalveerd worden. Ze zijn berekent op het gebruik van de zandfilter in een zwembad (daarvoor is hij uiteindelijk ontwikkeld). Ik gebruik 50 kg kwartszand van 8mm voor een zandfilter waarvoor 100kg is voorgeschreven. De fijnheidsgraad die voorgesteld werd was drie verschillende lagen van 2 tot 6mm. Dat is te fijn voor het gebruik op een koivijver.

Schuim op het water is een indicatie van een teveel aan eiwitten. Maar het kan ook een reden zijn van te weinig waterverversing. We moeten (als we voederen) zorgen dat er ongeveer 20% van het vijverwater vernieuw wordt. Waarom? Door het voederen en de daaropvolgende ontlastingen van de koi krijgen we een opbouw van ammoniak, daarna van nitriet. De filterbacteriën breken deze gevaarlijke stoffen af. Nitraat blijft over en dat wordt verwijderd door de planten. In een koivijver zijn geen planten, dus moeten we het nitraatgehalte constant verdunnen (daarvoor de waterverversingen). Indien we dit niet doen dan is schuim een indicatie dat het water verrijkt wordt met voedingstoffen. Het volgende probleem zijn draadalgen, want die gebruiken nitraten als voedingsstof.

Welke filter we ook gebruiken, het zal het probleem maar tijdelijk oplossen. Waterverversen is het sleutelwoord!

Met vriendelijke groeten,
Edwig