2 jaar geleden heb ik een formele siervijver aangelegd ( inhoud 10000 l. ).
Van in het begin heb ik last van een te laag
GH en KH gehalte waardoor het met de plantengroei ( zuurstof en andere )
triestig is gesteld. Ik heb reeds van alles
geprobeerd om hieraan te verhelpen ( dure producten, maerl, co2 tablets )
maar niets schijnt te helpen. Overdreven last van algen heb ik niet, een behoorlijke filter wel. Is er nog iets wat ik kan
doen ?
Jan De Winter
Mijn vijver is ook twee jaar oud en ik had vorig jaar dezelfde problemen. Met niets was die GH en KH omhoog te krijgen. Problemen met vissen en planten bleven niet uit.
Dit jaar is dat volledig omgeslagen en zit ik voor beide elementen met een waarde van 11.
Voor mijn KH gebruik ik op dit moment calciumwaterstofcarbonaat en voor mijn GH krijg gebruik ik magnesium- en calciumsulfaat (produkten die ook in de handelsprodukten zitten).
Vissen gezond en planten ok.
Groetjes Rob
Ik heb in de vorige mail een fout gemaakt wat betreft een produkt. Ik bedoel wel
natriumwaterstofcarbonaat i.p.v. calciumwaterstofcarbonaat. Ik had het tesnel doorgestuurd. Sorry.
Groetjes Rob
Hallo Rob,
ook ik heb last van een te lage GH en KH en alles al geprobeerd. Ik lees dat jij
natriumwaterstofcarbonaat en
magnesium- en calciumsulfaat gebruikt.
Nu is mijn vraag waar je deze producten kunt kopen ik heb geen flauw idee.
john
John,
natriumwaterstofcarbonaat is in feite hetzelfde als maagzout of natriumbicarbonaat.
Die magnesium- en calciumsulfaat kan u verkrijgen bij de apotheker. Dit is echter wel 100% zuivere, dus vrij duur. U kan echter wel vragen of ze technische kwaliteit willen bestellen die een stuk goedkoper is. Of u moet proberen bij een leverancier van chemische produkten. Dat is dan meestal wel grotere verpakking (=goedkoper). Ik gebruik het met maximum 200 g van elk bij 8 kubieke meter. Zo zal de stijging niet te groot zijn ineens.
Groetjes Rob
Wees voorzichtig met "maagzout". Een regelmatig gebruik heeft na verloop van tijd als gevolg teveel natrium in het water. Dat kan verholpen worden door waterverversing.