Forum
Hoi,
Ik heb een koivijver van ongeveer 6500 liter water, waar naast een paar mooie kois ook 2 wilde Chinese Mandarijneenden in zwemmen.
Nu wil ik graag een paar waterlelies in mijn vijver, maar bij de eerste poging zijn deze tot onder het grind in de vijverleliezak afgevreten. Dit moet dus haast wel het werk van de kois zijn, omdat de eenden volgens mij niet 1,20 diep gaan duiken.
Heeft iemand een idee hoe ik toch met succes een waterlelie in mijn vijver kan laten groeien?
Bedankt alvast!
Vinz
Hallo Vincent
Ook ik heb in mijn koi vijver waterlelies
geplant in een kleine specie kuib deze heb ik afgedekt
met vijversubstraat en grof grind
Je zou hier ook een stuk geplastificeerd gaas over kunnen doen
zorg wel dat er geen scherpe uitsteeksel zijn
In mijn atwoord op de reiger staat te lezen dat wij een pluimveebedrijf hebben gehad
Een van mijn hobbys was toen siereenden
Jouw Manderijn eenden kunnen zeker op die diepte komen
en ook aan je lelies vreten
Het zal echter de koi wezen die zo aan het wroeten is
groet,
Gerrit
Hoi Gerrit,
Je bent van alle markten thuis lees ik! 😉
Dus die eenden zijn nog flinke duikers ook! Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat het de kois zijn. Ik heb mijn waterlelies in een speciale waterleliezak in de vijvergeplaats. Met, zoals je al zei, een laag substraat op de aarde zodat de vissen niet zo makkelijk kunnen gaan woelen. Nu zijn de zak en het substraat nog wel ok, maar de waterlelie wordt tot aan het substraat afgevreten! Zullen de kois en eenden dit telkens blijven doen? Of is het verstandiger om bij iemand anders de lelie tot volwassenheid te laten groeien in de vijver en dan bij mij in de vijver te zetten? Want de lelies zijn best prijzig om ze telkens opnieuw te moeten kopen...
Oh ja, bedoelde je met dat gaas trouwens dat ik dat i.p.v. grind of subtraat over de zak moet doen of juist van de bodem tot helemaal aan het wateroppervlak rond de waterleliezak??!
Ik hoor het wel,
Groeten,
Vinz
Hoi Gerrit (Arend),
Nog even een eendenvraag aan jouw als pluimveekenner! Ik heb zoals je las sinds 1,5 jaar een 'wilde' Chinese mandarijneend in mijn tuin. Een vrouwtje. (Zij is mijn natuurlijke reigeralarm als het ware.) Maar haar vleugel is aan 1 kant voor de helft verdwenen waardoor ze niet meer kan vliegen.
Een paar weken geleden is er een 'wilde' mannetjeseend aan komen vliegen, die nu elke dag nog bij het krieken van de dag tot laat in de avond terug komt. In de eerste weken echter werden we gek van het gekwaak van de vrouwtjeseend rond de tijd dat het mannetje ongeveer zou moeten arriveren 's ochtends. Dat kon wel 30 minuten duren!! Nu doet ze dat niet meer gelukkig. Maar we zijn bang dat we volgend jaar weer hetzelfde krijgen en ook de buren zullen daar zeer zeker niet blij mee zijn.
We vinden het echter prachtige eenden en ik vraag me dan ook af of je voor mij een tip hebt hoe ik kan voorkomen dat ze weer gaat kwaken. En als dat niet kan, waar kan ik de 'vleugelloze' eend dan het beste naartoe brengen zodat ze daar lekker haar gang kan gaan, heerlijk kan dobberen en het mannetje daar ook komt? Een ven in het bos ofzo? Weet het mannetje dat dan te vinden en kan ze na 1,5 jaar voederen nog wel zelf eten vinden? Of is er een speciaal watervogelreservaat voor zulke vogels ofzo?
Ik zie wel een antwoord hoop ik,
Alvast bedankt,
Vinz
(Zo zie je maar weer eens dat ook bij de dieren het vrouwtje de grootste mond heeft trouwens... 😉 )
Hallo Vincent
Ik zou je waterlelie in een bak of mand plaatsen afdekken
met substraat of grind
Om de bovenkant van de bak/mand geplastificeerd gaas vouwen
zodat de lelie er door kan groeien
Mogelijk dat er toch nog aan het blad gevreten wordt
Ik heb hier geen last van
Dus gewoon proberen
Wat betreft de waterlelie plaats eens een bericht op deze paginaas mogelijkdat iemand bij jouw in de buurt een stuk van een lelie over heeft
groet,
Gerrit
Hallo Vincent
Ook al doe je mandarijn eend weg dan nog heb je de kans dat je eenden op bezoek krijgt
Wat betreft de buren jij kunt er niets aan doen dat het een en ander aan komt vliegen
Misschien dat er een liefhebber voor is
Niet droppen bij een ven of ander open water daar zo als jij schrijft de eend niet meer kan vliegen
anders wordt het een makkelijke prooi
Als jij plezier hebt aan dat beestje zou ik hem houden
groet,
Gerrit