Forum

vijverwater

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

een probleem,

ik heb pas geleden een vijver gemaakt van ongeveer 4000 liter.
er zijn direct waterplanten en zuurstofplanten ingegaan.
de bodem bestaat uit grond afgedekt met kiezelsteentjes.
probleem was wel dat vrouw en kinderen meegingen om planten en dus helaas ook vissen kochten
nu blijkt met een testset dat de gH en de kH rond de 3 liggen en de pH is 10.
aangezien de ph samenhangt met de kH heb ik het volgende gedaan:
volgens voorschrift heb ik mearl kalk toegevoegd teneinde de gH
omhoog te brengen en k+ toegevoegd om de kH te verhogen zodat mijn zuurstof planten eidelijk gaan werken en noet verslakken.
doch na enkele dagen later blijven alle waarden gelijk.
wie o wie kan mij vertellen wat er aan de hand is?
wil ik te snel resultaat,moet ik nogmaals k+ toevoegen???

ik weet het even niet.
mocht u willen reageren graag

e.van den heuvel
[email]evhe@iles.azm.nl[/email]

Antwoord: 1

Wat voor grond is er IN de vijver gebruikt(dit kan verzuring veroorzaken)? Wat is de Dh van het gebruikte leidingwater (na te vragen bij het waterleidingbedrijf)?

PimV.

Antwoord: 1

er zit gewone tuingrond in vermengt met wat potaarde.dit op advies van mijn "hofleverancier"die ik qua kennis nogal hoog inschat aangezien de man al jaren handeld in vis en planten.
hoe hoog de dH is in het leiding water weet ik nu niet.maar stel dat hij laag is en ik doe k+in het water dan zou je toch verwachten dat de kH omhoog gaat.echter hoeland duurdt dit?ik weet het niet maar feit is dat er na twee dagen geen verhoging optrad.
vriendelijke dank voor je reactie,
etienne

Lid
Antwoord: 270

Waterplanten en "zuurstofplanten" kunnen een zeer negatieve invloed hebben op pH metingen. Planten poduceren 's nachts CO2, dus is de ph 's ochtends zeer laag, en verbruiken overdag CO2 om zuurstof te produceren waardoor de pH 'savonds zeer hoog is. Is dat bij u het geval? KH+, pH-, GH +, enz, van wie dan ook zijn producten die zelden een langdurige werking hebben. Ik verwijs nogmaals naar de tread "pH continu te hoog" in dit forum daarin kwam dit soort situatie uitvoerig ter sprake.

Lid
Antwoord: 67

Gewone grond en potaarde in de vijver?
Zover ik weet krijg je daar straks veel problemen mee in verband met de hoge waarde aan voedingsstoffen.
Beter is om speciale vijveraarde en/of substraat te gebruiken.

Mark

Lid
Antwoord: 111

Tuingrond en potaard ?????? Dit is toch ongelovelijk !!!! Je kunt gewoon helemaal opnieuw beginnen. Tuinaarde en potgrond zijn bemest en als een vijver iets niet nodig heeft zijn het mest/voedingsstoffen. Je waterplanten zullen in het begin (misschien) heel goed gaan groeien. Maar je vissen zullen ziek worden en je krijgt binnen de korste keren één groene soep ( algenbloei vanwege overmatige voedingstoffen) als vijver.
In principe hoeft er helemaal geen grond in de vijver, als je planten in speciale vijveraarde en/of substraat in manden in de vijver zet. Moet dat in privipe voldoende zijn.

Lid
Antwoord: 270

Frederik,

Je hebt gelijk met die overbemesting. Maar als de biologische zuivering goed werkt dan worden die meststoffen afgebroken en omgezet in bacteriêle biomassa en planten (als die aanwezig zijn) of algen. Het is inderdaad niet goed om vruchtbare grond in een vijver te gebruiken. Planten moeten groeien van van ze uit het water halen, en als er vissen zijn in de vijver dan is dat een heleboel. Veel nuttige bacteriën lossen dat probleem snel op.
Het probleem van houtfreak was zeer hoge pH en lage KH enb GH en dat heeft weinig of niets te doen met overbemesting.