Forum
Verleden week liet ik de waarde van het vijverwater testen in een vijvercentrum met een diagnoseapparaat van oase
Tot mijn verbazing waren de waarde volledig mis
GH 15, KH 11, PH 9,2, NO2 0
Vijverinhoud is 10.000 liter, heb dus 2 zakjes turfgranulaat van Velda in het water gelegd (onder waterval)
Nu een week later GH 8,5, KH 5, PH 9,5, O2 90, NO2 0.
Vijver is vijf jaar oud en behalve het verwijderen van de moerasplanten gedurende 1 week om een massa watervarentjes of kroos af te spoelen is er niets veranderd
Ik gebruik gedurende de winter Perfect stapel Winter en aquacreate wit en sinds een viertal weken Perfect stapel en aquacreate PS elke week.
Hoe kom ik aan deze hoge PH waarde. GH en KH dalen door turf doch PH blijf stijgen.
Een tijdje geleden is er een zeer lange discussie geweest op dit forum onder "vijvers algemeen" onder de tread "pH continu te hoog". Je zult er een hele boel bij leren.
M.v.g.
Laat de watertest eens uitvoeren door een bekwaam persoon. In vijverwater met een pH van 9.5 kunnen geen vissen zwemmen, ze kunnen enkel met hun buik naar boven drijven...
Met vriendelijke groeten,
Edwig
De laatste 2 jaren had ik in het voorjaar telkens last van zeer hoge PH waarden, vorig jaar zelfs tot 9.6 (gewoon gemeten en op 2 verschillende plaatsen digitaal laten meten).
Gelukkig hebben de koi het doorstaan, maar je begon het toch aan de koi te zien.
Ook ik heb vorig jaar met turf in de filter getracht de PH te verlagen (zonder resultaat), daarom was ik verplicht om de volledige vijver leeg te laten en opnieuw te vullen (65 m³).
Sindsdien heb ik het ganse jaar geen problemen meer gehad.
Dit voorjaar was het weer zover (ik had het iets sneller gemerkt).
Ik heb een anti draadalg middel gebruikt en na enkele dagen herstelde de PH waarde zich.
Beide keren waren de draadalgen aan het opkomen zonder er reeds veel te hebben.
De opkomende draadalgen zijn volgens mij de oorzaak in combinatie met een filter die nog niet voor 100 % werkte daar de temperatuur van het water nog maar 10 c° was.
Met vriendelijke groeten,
Vrancken P.