The Pond Library

Vraag en Antwoord

uv - lamp

lode
Lid
Topic starter

beste mensen, heb ongeveer een maand geleden een nieuwe vijver aangelegd van 11.000 L en al zeer veel beginnersinfo uit dit forum gehaald, bedankt aan al de posters daarvoor.
omdat mijn budget ongeveer opgesoupeerd was na aanleg van folievijver, omranding, terras , filter en pomp ben ik op zoek gegaan naar een zelfbouw uv filter.na een beetje zoeken een model gevonden op internet.
http://kabel.netvisit.nl/~bronge02/uvlamp.htm
Na wat boodchappen aan de slag gegaan en hij werkt al, lamp van 30 watt, kostprijs een kleine 100 euro,
goedkoop voor 3 uurkes werk.
groetjes lode 😀

Lid

Ik zou toch liever €250 uitgeven voor een pro-clear van 30 watt dan een niet gekeurd systeem zoals dit van €100.
Uw leven riskeren voor €150?
Proficiat doe zo verder!

Lid

we moeten niet overdrijven he, zolang de UV geen contact heeft met uw lichaam is er niets aan. Zeker nu lopen we elke dag in de UV, maar het is natuurlijk wel zo dat we het sterke contact zo min mogelijk moeten vermijden. Helemaal ontlopen mogen we het daarentegen ook niet want ons lichaam heeft ook UV nodig voor bvb de synthese van vitD maar daar levert de zon dan weer voldoende. Test uw toestel in het donker of het nergens licht doorlaat.. als hij "lekt" zou ik hem toch niet verder gebruiken maar anders, waarom niet.
mvg, Timpie

Lid

Timpie, ik denk dat devolder eerder denkt aan het gevaar van electrocutie bij slechte isolatie van bekabeling. Ik zou wartels toch ook niet 100% vertrouwen voor het waterdicht houden van de installatie.
vr gr
filip

Lid Admin

Het gevaar van zelf toestellen in elkaar te knutselen waarbij elektriciteit aan te pas komt zijn uiteraard veiligheid etc maar, laat ons hopen dat het nooit gebeurd, uw huis brand af. Ik denk dat de verzekering zich tegen u kan keren als de experts een niet gekeurd toestel vinden. Ook al zou de zelfgemaakte uv lamp niet de oorzaak zijn. Het is misschien wat ver gezocht allemaal maar je weet hoe verzekeringen zijn hé.

lode
Lid
Topic starter

bedankt voor de reaktie , maar als alles volgens de regels der kunst uitgevoerd zoals dat heet, is er geen enkel probleem, veel hangt af van de waterdichtheid van het systeem bv die wartels.
Die moeten door middel van een dichtingsring goed aansluiten op de tl buis zodat er zeker geen water langs de tl naar buiten kan.
Ik zal in ieder geval dit forum blijven volgen,

groetjes Lode

Lid

Het moest je maar eens overkomen dat je je handen in het water moet steken en dan elektriciteit,ik heb het al meegemaakt en ik kan u garanderen plezant is anders,vandaar deze reactie Lode,onlangs ben ik nog bij een koivijver geweest van 38.000 liter waar ook zo een zelfbouw-uv aanwezig was(2 maal 55 watt) en die lag dan nog buiten plat op de grond niet afgeschermt.Dat je een filter zelf maakt of een waterval maar water en elektriciteit zijn toch levensgevaarlijk dat weet toch iedereen.
Mvg Johan

Lid

Ik zat blijkbaar op de verkeerde "golflengte" 🙂

Lid

Als u toch die uv zelf wil bouwen dan raad ik toch aan om de elektrische kring naar uw vijver over uw 30 mA differentieel te leiden. Die zit normaal toch in uw zekeringskast voor uw badkamerbeveiliging. Uw grootste probleem zal inderdaad die wartel zijn. Aangekochte systemen zitten met een gegoten koppeling. Een gewone wartel is volgens mij, naar langere tijd, niet volledig waterdicht Met siliconen is het ook niet op te lossen Want siliconen op metaal of kunstof geven op den duur toch door.
Eigenlijk raad ik, voor uw eigen veiligheid en voor dat van uw viisen, een systeem dat in de handel verkrijgbaar is toch aan.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.