The Pond Library

Vraag en Antwoord

groen water

devs
Lid
Topic starter

heb mijn vijver al 2 weken vol water,moerasplanten,zuurstofplanten:hoornblad,glanzend fonteinkruid,en andere nu plotseling sinds gisteren is het water groen aan het kleuren er ziten nog geen vissen in en de pomp draait ook al met een 50liter filter wat nu al het water terug eruit of niet denk dat het tegen morgen helemaal troebel is

thanks devs

Lid Admin

Gaat het om een nieuwe vijver Devs? Dat een pas aangelegde vijver wat groen kleurt in het begin is meer dan normaal. De waterplanten kunnen de concurrentie met de in uw geval zweefalgen nog niet aan.

devs
Lid
Topic starter

Ja het is een nieuwe vijver en ik hoop dat het niet te lang
groen blijft of nog groener wordt heb al zin om wat perebomen
te gaan omhakken ergens langs de weg heb op het forum gelezen dat het wel werkt.Maar is er ook een hoeveelheid
perehout per liters water waar ik mij aan moet houden om een goede werking te hebben.:confused: trouwens een foto van mijn vijver volgt

enne had nog een vraagje,mijn zuurstofplanten ziten nog gebundeld met die loden klembandjes die ze erbij verkopen
kan dat lood kwaad voor de vijver

grts to al humans and fish

Lid

Dat lood moet je wel van de plantjes afhalen hoor. Lood is een zwaar metaal dus dat zal niet bevorderlijk zijn voor de vijver.

Wat ik zelf met zulke bosjes doe: of in een plantenbakje zetten, of een touwtje met een kiezelsteen eraan binden en dan gewoon in het water laten zakken.

Lid

Mijn vijver is 40.000 liter toen ik hem verleden jaar opstarten was het water na 3 dagen meer dan groene soep, er zaten een toen een paar goudvissen in. Ik heb een biologische filter van ongeveer 6.000 liter. Deze is pas een 3 tal weken nadien opgestart en na een week begon het water helder te worden. Na 3 weken was het kristal helder en dat is het nu nog altijd. In die filster staan enkel wilde lelies. In de vijver heb ik een scheiding gemaakt tussen diep en ondiep, dus de grote vissen geraken niet in het ondiep, de bedoeling was dat ik de kleine vissen een beschutting wilde bezorgen. Ik heb al 2 maal waterpest geplant maar het wil maar niet groeien. ik heb het water voor een paar weken laten testen en alle waarden waren perfect, kan de stroming er iets mee te maken hebben

Lid

Ik heb mijn waterpest vlak bij m'n pomp staan en het groeit als kool, dus ik denk niet dat stroming de oorzaak van het probleem is.

Hoe heeft u de waterpest geplant? Ik heb zelf een paas bosjes met elastiek en een steen los in de vijver laten zakken en die doen het perfect. Ik heb er ook een paar in een bakje met vijveraarde gedaan en die doen het gek genoeg veel minder goed.

Lid

op de bodem van het ondiep ligt er witte zand, ik heb het de eerst maal daarin vast gestoken, de tweede maal heb ik vijveraarde gebruikt, een bol waarin de waterpest vastzit en dit op de bodem gelegd

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.