The Pond Library

Vraag en Antwoord

Troebel water

11 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
4,040 Bekeken
Zion
 Zion
(@zion)
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden
Topic starter  

Heb reeds 2 jaar een siervijver met planten,ongeveer 3000l,6sarassa,2windes,3goudvissen,2 zeelt en een koi van 30 cm en heel veel kleine (5cm)blauwvin grondels (denk ik)die kweken als gekken,mijn vijver is altijd vrij helder geweest (zag vissen tot 60,70 cm) nu is plots het water heel troebel geworden door zweefvuil(geen erwte soep weinig draadalgen),ook de zuurstof planten zitten onder een dikke laag vuil,heb een pomp van 4200L via biologische filter maar krijg water ni zuiver
Heb nu week geleden sludgebusters gebruikt maar nog steeds geen resultaat.
waterwaarden ph=7,5 KH=5 GH=5.
Hoe kan ik mijn water zuiveren?
KH en GH zijn vrij laag kan dit de oorzaak zijn?
Overbevolking misschien door kleine vissen,hoe kan ik deze verwijderen?

Citeren
3463anonymous
(@Eric B.)
Deelgenomen: 23 jaar geleden

Halo
Uw KH en GH zijn veel te laag. Je moet bij de vijverspeciaalzaak GH+ en KH+ halen. De waarde van GH moet tussen de 8 en 12 liggen. De KH moet tussen de 6 en 10 liggen.
Over GH
Om een goed florerende vijver met helder water en een gezonde plantengroei te bewerkstelligen dient U aan 3 faktoren te voldoen. Naast aktieve mikro-organismen en voldoende planten, is dat een zekere water hardheid . De gezamenlijke hardheid (GH waarde) moet tenminste 8°DH zijn. Bij deze waterhardheid kunnen de mikro-organismen en de meeste soorten vijverplanten zich goed ontwikkelen. De GH waarde van Uw vijverwater ligt onder de kritische grens van 8°DH . Door weersinvloeden en biologische processen, kan de hardheid terug lopen. Regelmatige kontrole en bijsturen is dus gewenst.
Over KH
De karbonaathardheid (KH waarde) is een belangrijke biologische peiler in het vijvermilieu. Karbonaat ontstaat wanneer vrij CO2 gas zich verbindt met calcium. Indien er in het vijver milieu sprake is van een optimale aktiviteit van de mikro-organismen en dus van voldoende produktie CO2 en er tevens calcium aanwezig is (GH waarde) zal de karbonaathardheid stabiel zijn, dan wel een licht stijgende tendens vertonen. In dit geval spreken we van een zich gunstig ontwikkelend milieu. Wanneer echter het omgekeerde zich voordoet en de KH waarde een dalende tendens vertoond, is er sprake van stagnatie. De oorzaak hiervan ligt doorgaans in een te geringe aktiviteit van de mikro-organismen en of een te lage GH waarde . Uiterlijke kenmerken van een stagnerend milieu zijn: slechte of geen groei van de zuurstofplanten, vaak uitbundige alggroei (groenwater of draadalg) en een hoge pH waarde (pH 8,5 tot 9,5) . Voor de vijver juiste KH waarden dienen te liggen tussen KH 6 en KH 10. De karbonaathardheid van Uw vijverwater is te laag . De oplossing hiervan omvat een aantal maatregelen.
• Breng indien nog niet aanwezig een laag Vijversubstraat aan.
• Zorg er gelijktijdig voor, dat de gezamenlijke hardheid van het water tenminste GH 8°DH bedraagt. Eventueel verhogen met GH+ .
• Als U er tevens voor zorgt dat er ook voldoende waterplanten aanwezig zijn zult U verbluft zijn over het sukses van deze maatregelen.

BeantwoordenCiteren
Frederik
(@frederik)
Lid

Als je zeer veel zuurstofplanten in je vijver hebt, is het hebben van 3 goudvissen geen probleem. Maar onthoudt dat goudvissen voor planteneters zijn. Ze vreten dus je zuurstofplanten op ! Daarnaast hebben goudvissen de neiging om te gaan woelen in de grond. Goudvissen horen eigenlijk in een siervijver niet thuis !!

BeantwoordenCiteren
CyberSurf
(@cybersurf)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

aan frederik,
welke vissen horen dan wel in een vijver thuis? kan je mij een opsomming geven? graag met wat info en eventueel foto.
Aangezien een beginner toch snel een goudvis in zijn vijver(ke) zet, niet?

BeantwoordenCiteren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Andere vissoorten ten over hoor:

Goudwindes, blauwe windes, komeetstaartjes, shubunkins, voornsoorten. Er zijn er nog wel een paar zoals telescoopvis maar die zijn minder winterhard.

Kijk eens in de artikels rubriek koi,vissen en waterdieren voor wat meer info en foto's.

BeantwoordenCiteren
CyberSurf
(@cybersurf)
Lid

beste,

zijn dit dan geen goudvisachtigen??

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Goudvissen, shubukins en sarasa's behoren tot de karpers.
De shubukin en sarasa zijn doorgekweekte goudvissen, die zouden minder woelen op de bodem

BeantwoordenCiteren
CyberSurf
(@cybersurf)
Lid

thx

dus
enkele shubunkin en sarasa voor de pracht
1 goudzeelt = er moet ook een dokter in de zaal zijn 😉
1 zonnebaars = bestrijder van parasieten en overbevolking
enkele windes = larven,.....

ik ben er zekers??
aja een steur is ook mooi !

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Voor je met steur begint, zoek hier desteurartikelen eens op. Een steur is alvast ongeschikt voor een plantenvijver met veel zuurstofplanten.

BeantwoordenCiteren
eddydk
(@eddydk)
Lid

Wel Jef, dat van die steur heb ik al dikwijls gehoord. En ik heb zelfs na het aankopen van een steur getwijfeld om het beestje terug te brengen naar de winkel na het lezen van alle commentaren over steuren. Maar wat blijkt na 6 à 7 maanden. Mijn steur die in een vijver vol zuurstofplanten zit, concurrentie heeft van 5 goudwindes, 3 zilverwindes, 5 shubinkins, een 3tal grondels, een zonnebaars, en nog wat onbekende borelingen, is kerngezond. Ik heb het beestje zelfs zover dat hij op een plaats die enkele centimeter boven de waterspiegel ligt, komt eten. Dus al die commentaren over het houden van steuren blijken niet echt te kloppen. Ik zal natuurlijk de winter nog moeten afwachten !!! Maar ondertussen beleef ik toch heel wat plezier aan het beestje.
Ter info : mijn steur is maar een 30-tal cm lang. Het zou kunnen als het beestje groter wordt dat er problemen opduiken. Afwachten maar.......

BeantwoordenCiteren
eddydk
(@eddydk)
Lid

Ik moet Jef gelijk geven. Ik had het vorige artikeltje nog maar enkele dagen gepost en ik had problemen met mijn steur. Het beestje dreef op zijn zij aan de oppervlakte. Ik heb hem direct in een kinderzwembadje met vers water gezet en het lijkt dat hij er bovenop komt. Binnen enkele dagen wordt het beestje afgehaald door iemand met een koi-vijver (waarschijnlijk veel beter geschikt ).
Ere wie ere toekomt, Jef had groot gelijk.
Mvg,
Eddy

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.