In mijn vijver heb ik last van draadalg het drijft en zweeft door mijn hele vijver. Hoe kan ik deze drijvende en zwevende draadalg er uithalen.
Elke tip is welkom!
Een wc-borstel aan een stok vastmaken en de algen hierrond winden. Als ik dat doe, vul ik eerst een bad met vijverwater en doe de algen daarin. Zo kunnen kleine visjes, dikkoppen en andere kleine waterdieren er uit komen
Hoi,
een UV lamp dood de zwevende draadalg en maakt het water weer helder.
Peter.
De algen zijn simpel weg te halen met een schepnet.
Je moet er wel vroeg bij zijn en de vijver regelmatig schoonmaken
anders wordt het een hele klus.
De UV-helpt (helaas..) niet tegen de draadalg, alleen tegen de zwevende alg in het water.
Wel zijn er ultrasone apparaten op de markt, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Hallo beste collega vijverliefhebber ik val misschien in herhaling maar ik heb enorme goede resultaten geboekt met een triklefilter te laten draaien op een vijver hierdoor verdwenen na een goede maand de draadalgen. na een stop in de winterperiode kwamen de draadalgen terug als ik in het voorjaar de trikle weer gestart heb zijn na een maand alle draden weer verdwenen. dit lijkt me een goede natuurlijke oplossing je hoeft geen produkten in het water te gooien en hebt bovendien extra zuurstof. groeten Frans
Hoi
ben maar een beginneling en moe nog veel leren maar kan iemand me vertelen wat een triklefilter is en hoe het werkt?
Een druppelfilter (trickle is het Engelse woor van 'druppelen') is een extra filtermogelijkheid waarbij u de bacteriën de mogelijkheid geeft zich te verplaatsen in de richting van de gunstigste zuurstofconcentratie (aërotaxis). De beste plaats voor een druppelfilter is na de pomp, achter de biologische filtereenheid. Daardoor fungeert de biologische filter nogmaals als een voorfilter waardoor de filterlagen in de druppelfilter minder vlug vervuild geraken.
De druppelfilter is een kolom met drie of vier filterlagen die gevoed worden door een sproeibaar. Tussen de lagen is er een ruimte (ongeveer 20 à 30 cm). Het water druppelt door de eerste laag en elke druppel neemt dan zuurstof op langs zijn omtrek. Daardoor is het een zeer goede zuurstofmaker en worden de bacteriën die in die lagen leven voorzien van hun levensnoodzakelijke energiebron. Daar waar het meeste zuurstof aanwezig is, zullen ook de meeste nitrificerende bacteriën gevonden worden.
Voor de bouw van een druppelfilter kan u beter de verscheidenheid aan artikels doornemen die op deze site staan.
Wat betreft uw algenprobleem is er mogelijk nog een andere oplossing...
Gerst is een eeuwenoude remedie in het gevecht tegen groen water, draadalgen en slib en is waarschijnlijk de voorloper van de bio-actieve producten. Gedurende zijn afbraak in water ontwikkelen zich verschillende micro-organismen die het afvalmateriaal opsouperen. Enkele jaren geleden waren strobalen van gerst gedeeltelijk verantwoordelijk voor het herstel van het Rutlandwater, het grootste door mensen gemaakte reservoir in Europa. In die tijd waren de oevers van het reservoir vergeven van schadelijke, blauwgroene algen. Schapen en honden verdronken toen ze verstrikt raakten in de algen tijdens het drinken. Zelfs een aantal plaatselijke inwoners werden ziek toen ze door de blauwgroene soep ploeterden.
Op strategische plaatsen rond de oeverlijn werden strobalen van gerst ondergedompeld en binnen een paar maanden verdwenen alle algen. Misschien is dit een voorbeeld dat natuurlijke oplossingen dikwijls de beste zijn.
Met vriendelijke groeten,
Edwig