The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Troebel water

13 Posts
8 Users
0 Likes
6,534 Views
Simon
(@simon)
Active Member
Topic starter  

Ik heb een trechtervormige vijver van 23000 liter. De vijver heeft een bodemafvoer welke naar een vortex en 3-kamerfilter wordt geleid. Via een 12000 literpomp van OASE een magneet en een 36 watt UV lamp wordt het water via een waterval van 50 cm. breed en een venturi teruggevoerd naar de vijver. De vijver is 2 meter op zijn diepst en 1,10 op zijn ondiepst. Er zijn geen planten in de vijver (welke planten gedijen op 1,10 diepte ? De vijver telt 20 koi's en 10 goudvissen.
De oppervlakte wordt schoongehouden via een skimmer die met 3600 liter per uur het oppervlaktewater afroomt op bladeren etc.
Ondanks dit alles is mijn vijver groen groen groen. Ik kan ongeveer 0,75 cm. diep kijken en dat is alles. Vorige week heb ik 10000 lieter water verschoond, maar zonder resultaat. Verder heb ik vorig jaar voor €150,00 aan Velda-korrels in de vijver gegooid voor verbetering van de GH en PH waarde. Niets helpt en ik begin er zo langzaam aan moedeloos van te worden.
De één zegt dit de ander dat maar niets helpt en ik heb al een behoorlijk kapitaal geinvesteerd zonder resultaat.

Wie herkend mijn verhaal en heeft DE oplossing

jurgen
(@jurgen)
Eminent Member

Hoe groot is je filter?
Doet u waterverversingen?
UV-lamp 36W?Vind ik persoonlijk te weinig,aangezien je geen planten gebruikt.

ReplyQuote
Simon
(@simon)
Active Member
Topic starter  

Originally posted by jurgen
Hoe groot is je filter?
Doet u waterverversingen?
UV-lamp 36W?Vind ik persoonlijk te weinig,aangezien je geen planten gebruikt.

Mijn filter is geschikt voor 25000 liter Koivijver en 40000 liter voor andere vis zoals goudvis etc. (minder vervuiling) en ververs ik 1x per week 1000 liter water. In de periode april - oktber betrkent dit dat de gehele vijver 1 x per jaar ververst wordt.

ReplyQuote
Simon
(@simon)
Active Member
Topic starter  

Originally posted by Simon
Mijn filter is geschikt voor 25000 liter Koivijver en 40000 liter voor andere vis zoals goudvis etc. (minder vervuiling)

Verder ververs ik in de periode april - oktober 1 maal per week 1000 liter water, dus 26 weken x 1000 liter is 26000 liter hetgeen betekent dat 1x per jaar de gehele vijver ververst is.

ReplyQuote
jurgen
(@jurgen)
Eminent Member

In volle zomer ververs ik 1000l per dag.
Mijn vijver bevat 18000l,welke filtermaterialen gebruik je in de filterkamer?

ReplyQuote
kasters
(@kasters)
Estimable Member

Is de capaciteit van uw pomp niet te klein? Ik heb zelf bv een 10000 aquamax maar doordat ik hem vrij hoog moet pompen blijft er maar 6000 l per uur over. Dus ik zou eens kijken hoeveel water u aan de uitgang van de filter over houd. Verder heb ik op deze site gelezen dat je als stel regel 1 kooi per1000 liter water kunt zetten. Dan denk ik dat u dus teveel vis heeft.

m.v.g Stefan

ReplyQuote
De Rie
(@de-rie)
Reputable Member

Hoi Simon,

Het probleem bij u is namelijk dat een uv lamp van 36 W te weinig is voor 23000 L Water. Als je vijver voor een groot gedeelte van de dag in de zon gelegen is en daarbij nog een zware visbezetting heeft, heb je min 4 watt per duizend liter water nodig. In uw geval dus 23 x 4 = 92 watt. Dus een lamp van 55 w + een lamp van 36 watt. Ik zou echter wat reserve steken en 2 lampen van 55 watt plaatsen. Vanaf dit jaar zou er ook een lamp van 75 watt op de markt komen. Maar of die er al is weet ik niet.

ReplyQuote
Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

Oei, dat is wal veel hoor De Rie. 2 Watt per duizend liter is voldoende. Neem 3 Watt per duizend liter voor reserve en als de vijver in de volle zon zou liggen. Zelf heb ik 23500 liter, een 55 Watt lamp en een vijver in de volle zon. Kristalhelder water. Ik ben zelfs van plan om er een shaduw pergola over te bouwen want het water is té helder. Een zonnedag in het voorjaar doet m'n watertemperatuur te snel stijgen.

ReplyQuote
Wahdagie
(@wahdagie)
Estimable Member

Originally posted by Webmaster
want het water is té helder. Een zonnedag in het voorjaar doet m'n watertemperatuur te snel stijgen.

Een pergola met schaduwdoek voor een Koi-vijver in de
zon, kan ik begrijpen.
Dat het water *te* helder is en dat daardoor de temperatuur
sneller zal stijgen lijkt me niet juist.
Dat je tot diep in de vijver kan kijken, betekent dat er nog
van zo diep licht terugkomt, en alle licht dat terugkomt
wordt niet omgezet in warmte, de rest wel.

Dus hoe donkerder het water des te meer zonlicht wordt
ingevangen en des te sneller loopt de temperatuur op.

Groet, Arthur.

ReplyQuote
De Rie
(@de-rie)
Reputable Member

Hoi Webmaster,
4watt/ 1000 L water is echt niet te veel hoor. Niet enkel het zonlicht geeft groen water maar ook de visbezetting. Hoe meer vissen , hoe meer afval, hoe meer nitraat en dus ook meer algen.
Ik weet dat de fabrikanten 2 W/ 1000L voorschrijven, maar ik weet ook uit ondervinding dat bij 60 a 70% van de liefhebbers dit niet voldoende is en zij uv lampen moeten bijplaatsen.
Dat bij u 2 watt voldoende is heeft misschien te maken met de juiste visbezetting of het regelmatig verversen van water.
Ik weet ook dat geen 2 vijvers gelijk zijn, wat bij de één werkt, werkt daarom niet bij een ander.

ReplyQuote
Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

Ik volg je compleet De Rie. Er zijn geen twee vijvers hetzelfde. Er zullen mensen zijn met veel vis of die weinig of geen water verversen en dan kan 2 Watt voor die vijvers te weinig zijn. Als ik op safe wil spelen dan zou ik ook wel aanbevelen om wat meer Watt voor te stellen.

Ook belangrijk is de uv lamp zelf. Mijn lamp is voorzien van 50mm buizen als in en uitlaat en de doorstroomsnelheid van het water. Dat is weer een heel andere discussie.

ReplyQuote
5845anonymous
(@svdberg)
New Member

Beste mensen,

Op basis van de minipoll heb ik eerst maar een 55 watt UV-TL gekocht (229,00 euro). Verder heb ik een ultrasoon-kanon gezien (459,00 euro) die ook op mijn verlanglijstje staat.

Ik hoop dat ik daarmee de problemen te lijf kan gaan.

Hartelijk dank voor alle reacties en uw stem in de minipoll.

m.vr.gr.

Simon van den Berg

ReplyQuote
Zwarte Panter
(@zwarte-panter)
New Member

Hallo allemaal

Ik had gelezen dat u een trechter vormige vijver heeft dat is echt cool over nagedacht dat alle uit werpselen naar beneden naar 1 punt gaan.
Je had een probleem met groen water hang er maar eens een stukje koper in een buisje van water leiding van 5cm lang rond 16 mm aan een stukje draad voor dat je deze in het water doet reinig het buisje goed van rommel als het zo uit de winkel komt.
En schuur dat pijpje maar eens met schuur papier dit werkt bij mij goed in mijn vijver houdt de alg in toom en gaat zelfs weg.
Stel dat dat bij jou niet werkt dan er 1 buisje maken van tien cm lang.
1 x in de maand het pijpje weer opschuren.
Test dit maar eens uit.

Je hebt van die apparaten in de handel die doen het zelfde ik heb dat een keer gezien daar ging een stroompje op en dan lost het koper af en toe wat op maar hier ben ik niet kapot van want die knaap waar ik was had de stroomladding volgens mij niet goed.
Van alles wat ik daar zag zwemmen was kromme koi cool systeem of niet dan.

Geo tronic of zoiets heet zo n geval ik ben er niet kapot van dus doe ik het liever met de hand een buisje opschuren is net zo doeltreffend.

Groeten en succes.

Zwarte Panter

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.