Forum
In mijn vijver heb ik nu veel last van draadalg. Hoe kan dat nu al? Hoe krijg ik deze draadalg gemakelijk weg, het zit voornamelijk in de zuurstofplanten.
Als je draadalg hebt zul je ook glashelder water hebben. De zon heeft al wat overuren mogen presteren in februari en maart. Het water zal wel al een kleine 10 graden bereiken. Door de perfecte instraling van zonlicht zullen deze primitieve groene planten al reeds beginnen groeien want draadalgen zijn in feite heel primitieve groene zuurstofplanten.
Een gemakkelijke oplossing om draadalgen te verwijderen is vaak ook de minst goede. Er bestaan heel vele producten die uw draadalgen in een wip verdelgen maar dit zijn slechts tijdelijke hulpmiddelen. Het is vaak beter om te kiezen voor de moeilijkere oplossing, namelijk het wegnemen van de oorzaak. Teveel voedingsstoffen in het water. Dit kan op vele manieren, extra zuurstofplanten, moerasplanten, minder voederen, water verversen en noem maar op.
Er is al heel veel over algen geschreven en gedebateerd op deze site. Ik raad je aan om in de artikels afdeling in de rubriek water en waterkwaliteit eens rond te neuzen.
Ik heb voor u in dit forum (Water en Waterkwaliteit forum) gezocht op draadalg.
Onderwerpen over draadalg in dit forum
Dus je kunt het beste de draadalg laten zitten want dat betekent dus dat je een gezonde heldere vijver hebt.
Zo niet hoe verwijder je het draadalg dan het gemakkelijkste uit je vijver want het draait zich overal om heen en is handmatig moeilijk weg te krijgen. En dat iedere keer moeten doen met chemische rotzooi is natuurlijk ook niet je van het.
En het in de schaduw leggen van je vijver komt ook je tuin niet ten goede neem ik aan.
En als je het water ververst is natuurlijk ook een optie maar wanneer moet je dat dan doen: in de lente zomer of herfst?
Met Vriendelijke groeten Mofra
Hoi, je kunt voor het verwijderen van draadalg een WC borstel gebruiken. Bind hem aan een stok zodat je gemakkelijk ook midden in de vijver draad alg kunt verwijderen.
Zomaar ter info. Ik heb vorig jaar een electronische draadalgkiller gekocht daar ik ongeziene hoeveelheden draadalg had.
Dit toestel plaats je een 10-tal cm onder de waterspiegel en het zendt een "ultrason" geluid uit dat de alg doet afsterven. Het resultaat bij mij was NIET zoals gehoopt. Na goed zes maanden was er inderdaad reeds veel draadalg verdwenen, maar er kwamen er continu bij. De reden hiervoor is nog steeds ongekend. Na dit gemeld te hebben bij de verkoper was er zonder enig commentaar "niet tevreden ... geld terug". Dat was ook de garantie van het bedrijf bij de aankoop ervan. Vandaag, 26/03 zijn er nog geen te bespeuren maar het zal wel niet lang meer duren vrees ik... Maar och, zoals de Webmaster zei: veel algen, dus helder water !!
Goede moed aan alle draadalg-probleem-hebbers !!
Orca.
een vierkant houten stokje in een accuboormachine, gaat perfect!
Dank u voor het zeer duidelijke antwoord, maar gezien ik technisch een nul ben, snap ik geen snars van je antwoord ! Sorry !! Kan het ook in lekentaal ...????