Forum
Een kennis zei dat ik eens grondwater moest meebrengen en hij gaf me volgende resultaten:
PH 7,5 - zuurstof 12 - ijzer 0,5 mg - KH 22 - GH 30
Nitraat 0 - Ammoniak 0.
Hij suggereerde dat ik het beter kon mengen met regenwater maar eerst het regenwater over houtskool laten lopen...
Koivrienden, graag reacties en eventuele mogelijkheden hoe ik het water zou kunnen gebruiken.
Grondwater is zeer zeker te gebruiken maar dient eerst getest te worden in laboratorium op drinkbaarheid. Grondwater kan je binnendoen bij de apotheek die het op zijn beurt doorstuurt naar een labo. Na een paar weken heb je het resultaat en kost ongeveer 85€.
Veel grondwater bezit zware metalen , nitraten en fosfaten en dient daarom eerst getest te worden alvorens het te gebruiken in de vijver.
Wij gebruiken nu al een 5 jaar getest grondwater en dat gaat heel goed.
Regenwater zou ik zeer zeker niet gebruiken. Regenwater is zuur water waardoor je ph gaat crachen.
Bedankt voor je reactie De Rie. Vandaag gaf ik het water eens aan een verkoper van koi en die zei dat het niet bruikbaar is: te hard, het zou met een apparaat (naam vergeten ?) wel kunnen gezuiverd worden maar als je daarmee 1 goeie lieter bekomt moet je er 5 laten weglopen...
Beter maar bij stadswater houden zeker en het grondwater voor het wassen van de auto en in de tuin gebruiken.
Heeft nog iemand een beter idee ?
dat apparaat heet osmoseapparaat
kweet wel geen oplossingen om zulke hoge kh en gh naar beneden te halen, maar ik denk dat dat duurder gaat uitkomen dan het leidingwater 🙂
osmose water is totaal ongeschikt voor je vissen!!!