The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

draadalg

8 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,031 Bekeken
(@jef-smeyers)
Honorable Member
Deelgenomen: 23 jaar geleden
Topic starter  

Wat ik raar vind.
Ik heb een klein beekloopje naar de vijver met fijne kiezel op de bodem. Waar het water in de vijver komt loopt het over een steen.
In de vijver geen draadalg, in de beekloop een beetje en op die steen moet ik het elke week à 14 dagen verwijderen.
Ik vind dat niet erg maar vraag mij af hoe het komt dat er op die steen zoveel alg groeit en in de vijver niets.

Citeren
(@Unregistered)
New Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Originally posted by Jef Smeyers
op die steen moet ik het elke week à 14 dagen verwijderen.
vraag mij af hoe het komt dat er op die steen zoveel alg groeit en in de vijver niets.

Hoi Jef,

Suggesties......

Steen krijgt meer licht/zon temeer daar de waterlaag het dunst is?
De waterloop wordt (meer) beschaduwd door planten.
Die steen bevat ook (wat) kalk?
Op die steen is de stroming het sterkst en draadalg houdt van stroming???

Groet, Arthur

BeantwoordenCiteren
(@jef-smeyers)
Honorable Member
Deelgenomen: 23 jaar geleden
Topic starter  

Ik weet het niet Arthur. De beekloop en de steen krijgen evenveel zon. De steen is een harde rode leisoort en het water stroomt tamelijk snel. Je zou toch denken dat bij snelstromend water de alg weinig kans heeft om zich te hechten tegenover in de vijver heeft hij alle kans tussen de zuurstofplanten.
Het vormt voor mij geen probleem hoor, maar ik ben toch nieuwsgierig.

BeantwoordenCiteren
(@wc-duck)
Estimable Member

Bij mij is het juist omgekeerd. In de beekloop niets en in de vijver aan de randen wat ...

BeantwoordenCiteren
(@timpie)
Reputable Member
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Misschien dat dit is omdat er in de stroming een constante toevoer is van voedingsstoffen en zuurstof. Tussen de planten "verstikt" dit geheel wat waardoor de binnenste algen minder voeding tot zich kunnen nemen..

Ideaal toch zo'n algfiltertje dat niet uitbreidt tot in de vijver 😀

groeten, timpie

BeantwoordenCiteren
(@henri-ringer)
Reputable Member
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Algen hebben licht en stromend water nodig. Stenen en rotsen in of op het einde van een beekloop en watervallen zijn dus ideaal voor algengroei. Algen nemen "meststoffen" op uit het water. Zij spelen een nuttige rol. Als er weinig of geen planten staan in een vijver dan krijg je onvermijdelijk algen. Geen enkele UV-lamp of anti-algen magneet zal daaraan wat veranderen. Verlaging van het gehalte aan oplosbaar fosfaat is de beste methode om algengroei af te remmen.

Groeten,

BeantwoordenCiteren
(@chico)
New Member

En hoe verlaag je het fosfaat? Hier groeit het als cool, elke dag haal ik er dotten uit. Ondanks de beplanting aan de randen van me vijver.

BeantwoordenCiteren
(@henri-ringer)
Reputable Member
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Fosfaat is een restproduct van de waterzuivering, maar komt voor het grootste deel uit visvoer. Alle levende organismen hebben fosfor nodig om te overleven en te ontwikkelen, maar het aanbod is groter dan wat de biomassa in de vijver kan verwerken, zeker in het voor- en najaar. Opslosbaar fosfaat is de boosdoener (PO4). Onder zijn onoplosbare vorm (P2O5) is fosfaat geen probleem. In de zomer nemen planten een groot gedeelte van de fosfaten op, maar als de planten tot rust komen dan krijgen algen alles mee.
Beluchting (dus inbreng van zuurstof) helpt om PO4 om te zetten in P2O5 dat bezinkt en verder geen problemen geeft zolang het niet terecht komt in een anoxische zone (zonder zuurstof). Nitrificerende bacteriën zijn grote fosforverbruikers (meer dan zij nodig hebben voor eigen ontwikkeling). Fosfaat wordt ook gefixeert door ionenwisselaars. Zeoliet, Penac, Lithaqua en Biobalance (Bacta-Pur) zijn ionenwisselaars.

M.v.g.

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.