Hoi, mijn waterkwaliteti is uitstekend, het is kristalhelder, maar... ik heb de laatste tijd last van draadalgen. Een echte pest. Ik heb momenteel een middel in de vijver gedaan om dit tijdelijk op te verhelpen. Ik wil echter op een natuurlijke wijze deze algen te lijf gaan. Bestaat er een vissoort, geschikt voor in de vijver, die draadalgen eet? Of zijn posthoornslakken de oplossing? Graag advies!
Hallo,
ja dat bestaat zulke vissen het zijn zwarte ,de naam weet ik niet maar het stond erbij dat het algeneters zijn.
Bij ons zijn ze alletwee jammer genoeg enkele weken geleden uit de vijver gesprongen.
De vijver is nochtans groot genoeg 4500L
Er worden in de wibkels wel een meer vissen aanbevolen als algeneter.
Bij mijn weten bestaat er geen vis die de vijver algvrij kan houden.
Ik heb mij verleden jaar ook laten wijsmaken dat ik graskarpers moest in de vijver zetten tegen de algen, die vissen moeten hun eerste algen nog eten.
Danny
't is wat verwarrend om een bericht twee keer te posten. Antwoord staat op: https://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?t=2631
Er bestaan inderdaad vissen die algen eten maar die produceren meer afvalstoffen ,die terug voeding zijn voor algen waardoor deze nog sterker gaan groeien, dan het aantal algen dat zij kunnen verorberen.
Vissen tegen algen ---> geen goed idee.
Meer planten plaatsen of meer water verversen is een veel betere oplossing.
Bestaat er een vissoort, geschikt voor in de vijver, die draadalgen eet? Of zijn posthoornslakken de oplossing? Graag advies!
De ziverkarpers - poelslak - moerasslak en vijverslak!
Kolibrie aquapur is een zeer uitstekend product ook tegen alle algen, zet nooit te veel vis, maar veel zuurstofplanten, alsook weinig eten geven.
Ik wilde ff zeggen dat draadalg eignelijk een soort wier is
officieel is draadalg dus geen alg.
en net als alle andere soorten wier is draadalg een soort zuurstof plant
kan geen kwaad alleen maar goed voor het water gewoon zorgen dat het niet gaat woekeren, hier en daar n klein beetje kan geen kwaad.
je kan het er heel gemakkelijk uithalen met n netje of iets anders en als je het bijhoud dan krijgt het niet de kans te woekeren.
draadalg kan wel de andere zuurstofplanten verstikken als er te veel komen, dus geregeld er uit plukken is nog altijd de beste oplossing.
gary wrote: Ik wilde ff zeggen dat draadalg eignelijk een soort wier is
officieel is draadalg dus geen alg.
en net als alle andere soorten wier is draadalg een soort zuurstof plant
kan geen kwaad alleen maar goed voor het water gewoon zorgen dat het niet gaat woekeren, hier en daar n klein beetje kan geen kwaad.
Dit is niet helemaal waar... Er is veel spraakverwarring rondom de woorden algen / wieren. Een draadalg is officieel een alg en geen wier. In het spraakgebruik is het vaak beiden.
de grens is niet makkelijk te trekken, maar bovenstaande is pertinent niet waar.
Lees eens het volgende artikel: Algae Nader Bekeken
Hier staat een en ander uitgelegd...
Gr, Dennis.
Hallo Dennis
Lees ook dit is van Ada Hofman
WIEREN
Als het water in de vijver helder is, ontstaan wieren, ook wel draadalgen of flap genoemd. Ik noem het wieren omdat ik een strakke scheiding aanbreng tussen algen (die dus groen water veroorzaken) en wieren. Wieren groeien alleen in helder water. Ze ontstaan altijd van buiten af, doordat stof en/of grond in de vijver komt. Hierin zitten de kiempjes van wier. Alleen op de oppervlakte spanning van het water kunnen ze kiemen. Kijk maar eens iets tegen de zon in, U ziet dan stofjes drijven op het water en daartussen zijn kleine haartjes zichtbaar. Deze haartjes groeien en als ze groot genoeg zijn zakken ze door de oppervlakte spanning naar beneden op planten, stenen of op de bodem. Daar gaan ze groeien en dit kan tot gevolg hebben, dat er hele plakkaten ontstaan. Als het teveel wordt en ze de andere planten gaan overwoekeren, kunt U het teveel gaan verwijderen. Dit kan alleen handmatig met b.v. een netje, een w.c.borstel, een stokje of met de hand. Als er iets aan de kant vastgegroeid zit laat U het gewoon zitten, het is niet schadelijk voor Uw vijver.
Hoi Gerrit,
In spraakgebruik kan ik daar nog inkomen, maar wetenschappelijk is het niet helemaal correct, waardoor er ook veel spraakverwarring ontstaat... Wieren en algen worden op deze manier heel vage begrippen.
(algen die wieren zijn.. wieren die algen zijn... wieren die bacteriën zijn...,...)
Ik heb ook meer van haar gelezen. Waaronder haar uitleg over het ontstaan van zweefalgen. Deze is niet bepaald overtuigend en niet sterk onderbouwd... klopt gewoon niet.
Ik kom wel meer tegen.. maar laat ik daar nu niet over uitwijden.
Hetzelfde ben ik van mening bij deze... veel klopt er niet aan...
Mijn opmerking plaatste ik vanwege het feit dat Gary een opmerking plaatste waardoor leek dat het vaststaat dat een draadalg een wier is en geen alg. Dat wilde ik gewoon rechtzetten... that's it.
Welke indeling men dan aanhoudt moet men zelf bepalen... voor iedereen zal het anders zijn wat men het gemakkelijkst vindt... daar ging het me dan ook niet om.
Gr, Dennis.
Ha ha je bent weer in het land ik zag al een paar posts op een ander Forum
Er is toch nog aardig wat verschil van meening over alg draadalg en wieren
Daarom heb ik ook gerageerd je zet er zo stellig neer maar je weet net als ik dat hier veel over geschreven wordt, wou je even iets stangen
Ben weer in het land inderdaad...jullie zijn gewaarschuwd 😉
Ik ben niet de persoon die bepaald wat waar is of niet. Dat wil ik niet en dat mag ik ook niet. Dat ik tegen een bewering van een niet te onderschatten persoon als Ada Hofman in ga, is omdat ik zeer grondig te werk ben gegaan wat bronnenmateriaal betreft. Ik weet wat ze geschreven heeft en bij de passages over algen gaan mijn tenen altijd een beetje krullen.
De theorie heeft iets weg van de 'generatio spontanae' waar men vroeger heilig in geloofde.
Maar ik dwaal af....
Persoonlijk vind ik de (op dit moment) officiele indeling van de familie der algen (die eigenlijk geen familie is) duidelijker dan de scheiding in wieren en algen.
voor de vijver (zoetwater) is het simpel:
>> eencellige algen (zweefalgen) [ook wel groen water, erwtensoep]
>> cyanobacteriën (blauwwieren, kiezelwieren)
>> meercellige algen (draad-, baard- en slijmalgen)
Elke groep heeft zijn eigen kenmerken, oorzaken en onhebbelijkheden... bovendien is in de naam toch meteen duidelijk wat er bedoeld wordt?
Maar dit is iedereen voor zich natuurlijk.
Gr, Dennis.
meneer x wrote: Bestaat er een vissoort, geschikt voor in de vijver, die draadalgen eet? Of zijn posthoornslakken de oplossing? Graag advies!
De ziverkarpers - poelslak - moerasslak en vijverslak!
Kolibrie aquapur is een zeer uitstekend product ook tegen alle algen, zet nooit te veel vis, maar veel zuurstofplanten, alsook weinig eten geven.
(…even nog wat anders tussendoor…)
Hoi meneer X,
Zoals al eerder aangehaald door andere forumleden kan het inzetten van dierlijke organismen tegen algen geen oplossing bieden. U wordt er werkelijk niets aan geholpen. Vandaar ook de concensus hierover.
Vissen als slakken zijn niet in staat om een vijver algen vrij te krijgen. Integendeel, het probleem kan zelfs worden vergroot!
Een anti alg middel, hoe 'veilig' ook, mag enkel het laatste redmiddel zijn. Het is de slechtste oplossing. Ook al zitten er in de 'veilige' middelen geen zware metalen, er schuilt hier een ander gevaar om de hoek.
Alle algen sterven in één klap af. Al deze algen produceerden eerst zuurstof. Dat is in één klap verdwenen. Daarbij komt dat die afgestorven algen gaan rotten. Ook hier is zuurstof voor nodig. De algen worde afgebroken en kunnen daarbij ammonium/ammoniak en nitrietpieken veroorzaken. Dit alles bij elkaar kan massale vissterfte veroorzaken. Symptoombestrijding bij algen problemen is nooit een goede oplossing.
De andere tips zijn natuurlijk uitstekend. (hiermee bestrijdt je oorzaken ipv symptomen)
Gr, Dennis.