Hallo,
sommige van mijn vissen liggen lusteloos op de bodem.
Ik kan bij enkele duidelijk een witte waas over het hele lichaam onderscheiden.
Ik heb in het najaar al eens moeten behandelen tegen witte stip en kieuwwormen, maar was niet overtuigd van het resultaat.
Men zei me dat ik niet meer verder kon behandelen gezien de watertemperatuur onder 12 graden dook; de parasieten zouden toch inactief worden tot in de lente.
Nu lijkt het me dat de situatie toch verergerd is. Wat kan ik doen indien ik met een massale witte stip infectie zit? Ik heb gelezen dat dit kan samengaan met een schimmel infectie van de slijmhuid. Kan ik nu nog behandelen?
Ik ga alvast een microscopisch onderzoek laten doen; tenminste als ik een vis te pakken krijg, de vijver is nl vrij groot en diep 2m.
er zitten zo'n 20 koi's op.
Ik heb wel een hospitaalbak, maar hier een grote koi in laten overwinteren en behandelen is uitgesloten.
Bedankt voor de hulp,
Olivier
Hallo onbekende,
Ik had of heb hetzelfde gehad, de witte waas die de vis heeft komt van de parasiet costia, die veroorzaakt een witte slijmachtige substantie. (vermeld door mijn vissendokter die ter plaatse is geweest) Het merendeel van mijn vissen is gestorven hiermee wil ik u niet afschrikken slechts meegeven. Ook hoeft dit bij u niet de costia te zijn. Mijn kennis Frans Sauwen belde ik na 2 weken met de vermelding dat er nog vissen sterven. Ik heb formol gekocht dit in de vijver en in de bak gedaan waar ik nog twee vissen in had zitten één vis begin stadium en de andere vis gevorderd stadium van de witte waas. Nu na ÉÉN WEEK is mijn resultaat bevredigend te noemen. De vis in gevorderd stadium is dood maar toch was de witte waas aanzienlijk verminderd, de andere vis leeft nog en heeft geen witte waas meer over zich heen ik denk dat die er wel doorkomt. Controle naar de andere vissen in de vijver leverd op dat deze geen waas hebben.
Zelf ben ik huiverig met deze produkten maar ik moest voor mijn gevoel iets ondernemen. Of lijdzaam toezien dat de rest wat ik nog heb ook zou sterven of het laatste redmiddel toepassen.
Voor mij was het erop of er onder fifty fifty, Ik denk dat ze er door komen het is nog afwachten maar aangezien het resultaat van de vis in de aparte bak heb ik een goed gevoel.
De formol is gebaseerd op 43% en heb ik 20ml per 1000 ltr genomen en na vier dagen nog eens toegepast. Bij formol van 30% neem je 25ml ltr/1000 vraag altijd hoeveel procent de formol is.
Ik hoop dat je iets wijzer bent
Succes
Gelukkig 2002
Hallo Olivier.
Ik vind het zeer jammer dat je vissen in deze periode waarin ze het zo al moeilijk hebben nog het eens extra aan de stok krijgen met parasieten of andere aanvallen van het milieu waarin ze leven. Er moet mij van het hart dat je niet zomaar een of ander produkt moet doseren omdat je een wazige schijn op je vissen opmerkt, hierdoor doe je een extra belasting voor je vissen en je weet niet of het wel goed is voor hetgene wat je moet behandelen. Het komt wel eens voor dat parasitaire aanvallen zelfs in de koude periode moeten bestreden worden als je vissen sterven heb je tenslotte geen andere keus. Zolang er geen dode vissen zijn of vissen die er slecht aan toe zijn kun je wachten op een betere temperatuur.
Vooralleer je gaat actie ondernemen zou ik een dierenarts raadplegen die op de hoogte is van visziekten deze persoon is in mijn ogen de best geplaatste man om u te advizeren in dergelijke situaties. dr Maarten Lammens is zo een dierarts. Verder hoop ik dat uw vissen er terug bovenop komen. U mag mij altijd een mail sturen indien u nog vragen heeft. Groeten Frans
Hallo,
Ik moet Frans volledig gelijk geven.. Een witte waas is niet kenmerkend voor 1 enkele parasiet. Dit komt eerder doordat als gevolg van de beschadiging door een parasiet bacterien en/of schimmels hierop kunnen gaan inwerken (secundaire infectie). En zoals terecht opgemerkt, behandelen doe je enkel als je weet waartegen en waarmee.
Wachten zou ik persoonlijk niet doen. Het is moeilijk in te schatten wanneer de infectie zal toenemen en misschien kan het dan al te laat zijn. De visdierenarts weet beslist een gepaste oplossing.
Succes!
timpie
Bedankt allemaal voor de info,
ik had inderdaad ook gelezen dat de witte waas waarschijnlijk afkomstig is van een schimmelinfectie van de slijmhuid, vaak als gevolg van een parasitaire aanval op de vis.
Ik zou ook nooit zomaar wat in de vijver werpen; ik ben ondertussen mijn vertrouwen al lang kwijt in de vele tegenstrijdige meningen/produktadviesen die je in sommige lokale speciaalzaken toegeworpen krijgt. Ik heb vorig jaar genoeg problemen gehad om , en nog steeds tevergeefs, van kieuwwormen af te geraken; dan opeens merken we huidwormen op; dan witte stip...het zit mijn vissen niet mee blijkbaar...mijn grote fout is dat ik enkele (pracht)vissen op verschillende lokaties gekocht heb. Tja als je nu net die droomvis tegenkomt; te groot om in mijn quarantaine bak te houden...
Kennen jullie eigenlijk een adequaat middel tegen deze kieuw/huidwormen, zonder dat mijn steur en goudvissen erbij neervallen? Blijkbaar is dit een groot gekend probleem momenteel gezien de resisitentie dat deze parasieten voortdurend opbouwen.
Graag ook het adres en tel. van die dierenarts dr. Lammens; ik denk dat ik hem eens op vijverbezoek ga vragen...
Nogmaals bedankt,
Olivier,
B-Sint-Truiden
heb hetzelfde meegemaakt en na veel zelf proberen wat nie gemakkelijk is ben ik, ook terecht gekomen bij maarten lammens en moet zeggen dat hij mij steeds heel goed geholpen heeft. zijn tel nr 0476202591. succes en doe hem de groeten
Als ik de reactie zie van andere, merk ik op dat er tegenstrijdig wordt geantwoordt: je hebt te lang gewacht. Ook de vissendokter laten komen Maarten Lammens die zegt enkele kunnen nog sterven , ENKELE nou bijna alles.
Inderdaad van deze produkten ben ik ook geen voorstander, maar worden je wel aangeraden. Mijn lot hoeft niet bij iemand anders hetzelfde te zijn. Dit heb ik ook in mijn tread duidelijk vermeld. Als ik de meningen van andere reacties lees is het net alsof ik zomaar wat in de vijver gooi, nee hoor.
Bij mij heeft de vissendokter kaliumpermanganaat in de vijver gedaan. Het Paarse spul in poeder vorm, en hij wist welke parasiet het was ........... Maar er wordt wel niet gezegd dat heel je filtersysteem plus biologisch evenwicht naar de haaien is en dat je opnieuw bacteriën moet toevoegen. En dat dit niet helpt egen de costia
Dit had vermeld dienen te worden en niet verzwegen.
Uitdrukkellijk heb ik vermeld dat mijn bevinding niet dezelfde hoeft te zijn en dat ik ook niet heb aangespoord dat er formol dient toegevoegd te worden.
Wel krijg ik emails er woont een uitstkende koidokter bij u in de buurt NOU DIE IS GEWEEST! (Lees dan mijn oproep massale vissterfte)
De vele tegenstrijdige meningen/produktadviesen kom je ook hier tegen op het forum, en niet alleen bij de speciaalzaken.
Zeg dan ronduit dat mijn reactie op oliver niet deugd? zonder rond de pispot te draaien.
MVG
Daelim
Beste Daelim,
Geenszins hebben bovenstaande antwoorden jouw thread willen viseren en bekritiseren!!! Ik hoop niet dat je dit denkt. Zie ze enkel als een aanvulling op jouw antwoord aub. Elke ervaring kan een wijze raad zijn voor mede vijverliefhebbers, maar soms dienen hieromtrend nog een paar zaken vermeld te worden die de oorspronkelijke 'poster' dient te weten om er dan rekening mee te kunnen houden.
Iedereen heeft een eigen mening en als hij die kan verantwoorden is daar niets op tegen. Ook zal het veel voorkomen dat mensen toch nog verschillende ervaringen zullen opdoen met bvb hetzelfde produkt. Dit komt oa. omdat elke vijver en de omstandigheden aldaar niet dezelfde zijn. Er is dus niet altijd een exacte prognose te stellen in 1 enkel geval.
En voor bepaalde gevallen (zoals de jouwe en deze bvb.) is het zoals mr. Ringer zeer correct opmerkte beter geen consultatie op afstand te volgen. Raadgevingen als 'deze parasiet, of die bacterie en dit produkt kan je proberen' zijn dan alleen maar nutteloos zonder effectieve diagnose.
Met vriendelijke groeten
Timpie
Beste Timpie,
Ik ben te snel van oordeel geweest, maar ik zie ook dat er enkele belangrijke dingen ontbreken in mijn uitleg.
Ik heb mijn bevinding meteen geplaatst van wat er bij mij aan de hand was. En na het terug lezen van mijn bericht is het ook alsof het overkomt van probeer dit (maar niet gezegd) verkeerd omschreven mijn fout en moet ik mijn lelijk schrijven voor een gedeelte terug nemen.
Mijn kwade reactie kwam ook merendeels doordat een aangesloten lid naar mij een email stuurde dat ik een vissen dokter moest laten komen. Terwijl duidellijk in de "post" meerdere malen wordt vermeld dat dit al heeft plaatsgevonden. En het resultaat niet bevredigend. Omdat hij volgens mij de "post" niet goed gelezen heeft. Had ik hem via email laten weten dat dit al was ondernomen met het resultaat.
Maar emails zoals deze (zie onderstaande )
==============================================
kan je mening niet delen over de koidokter maar in vervolg hoef je dan geen hulp of andermans mening te vragen op het net ik heb je niet aangepord maar gewoon je willen helpen en als je dat nie wenst dan spijtig voor u ik hoop da je nog veel vissen kwijtspeelt op je eigenwijze manier
==============================================
Dergellijke uitlatingen zou ik niet durven mailen, zelfs niet willen toewensen.
Op de ervaring van anderen leden en hun advies had ik dus ook de vissen dokter laten komen, zelfs de laatste raadgeving heb ik opgevolgd en tot nu toe met blijvend resultaat.
Heb ik dan een eigenwijze manier.
Nu heeft deze reactie op de"post" niets meer met het forum te maken van olivier. En denk ik dat er een aparte tread of forum hier wel op zijn plaats is. Maar door mijn verkeerde opvatting moet ik dit recht zetten, en mijn spijt betuigen.
MVG
Daelim
stip kun je heel goed behandelen met keukenzout.