The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Parasieten ???

4 Posts
4 Users
0 Likes
4,135 Views
rill02
(@rill02)
Active Member
Topic starter  

Rond de 25e maart ben ik m'n vissen weer gaan voeren. Nu komen ze allemaal eten op 1 na. Deze blijft continu onderin de vijver zitten met z'n bek ik de hoek. Als ik hem een poosje volg, zwemt die als een gek door de vijver en springt een paar keer boven het water uit. Vandaag 31e maart heb ik de koi dmv een schepnet eens gevangen en gekeken hoe die er van dichtbij uit zag. Had al diverse dingen gelezen over parasieten en uit het water springen maar kon niet zien of die glibberig was. Toen ik hem dus boven water had en hem vaste pakte wist ik precies wat er allemaal in die boeken/site bedoeld werd.
Nu een paar vraagjes;
1. Is dit een bekend parasieten verhaal ?
2. Slaat dit snel over op andere koi's ?
3. Wat kan ik nu het snelste doen ? in een andere bak stoppen denk ik, maar deze is koi is al behoorlijk op lengte en een andere bak heb ik zo niet voor handen. Kan ik geen middeltje in de vijver gooien zodat andere koi's niet besmet raken met parasieten en de koi die er nu last van heeft ervan afkomt ?

Alvast bedankt

Pietje
(@pietje)
Noble Member

er is maar 1 goede oplossing die je kan doen --> een koidokter er bij halen

groetjes Pieter

ReplyQuote
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member

Toen ik hem dus boven water had en hem vaste pakte wist ik precies wat er allemaal in die boeken/site bedoeld werd.

Wat werd er bedoeld, wat wist je precies? welke diverse dingen?
Wat is uiteindelijk het gedrag of ziekte beeld wat je hebt kunnen waarnemen.

Zoals Pietje zegt Koi dokter raadplegen.

De 1 parasiet is de andere niet, geen enkel middeltje is goed zolang je niet weet wat de oorzaak is.

ReplyQuote
cajoeter
(@cajoeter)
Trusted Member

Er zijn diverse middelen om diverse parasieten te bestrijden. Om te weten welke middel je moet gebruiken zul je eerst moeten weten om welke parasiet het gaat. Dit kun je op 2 manieren te weten komen;

Wanneer je zelf onervaren bent kun je een "koidokter" laten komen.
Je kunt ook zelf een afstrijkje van de slijmhuid maken en deze onder een microscoop onderzoeken en zodoende bepalen welke parasiet(en) er aanwezig is/zijn. Vervolgens bepaal je welke middel te gebruiken.

Een handig hulpmiddel om te bepalen welke parasiet het is en hoe deze te bestrijden is een goed boek zoals dat van Maarten Lammens.

Aan de hand van afstrijkjes van meerdere vissen kun je bepalen of alleen deze vis getroffen is en je deze vis in een aparte bak zou kunnen behandelen. Mochten er teveel parasieten voorkomen op meerdere vissen dan zul je de hele vijver moeten behandelen. Dit is vaak nadelig voor het filter. Op elke vis zul je wat parasieten aantreffen maar wanneer dit er slechts enkele zijn is er niets aan de hand.

Michel

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.