The Pond Library

Vraag en Antwoord

Zonnebaars.

Lid
Topic starter

Ik had aan iemand een zonnebaars gevraagd omdat ik schadelijke insecten in mijn vijver zag zwemmen. Hij zit nu in quarantaine, ik twijfel nog of ik hem erop wil zetten. De vijver is zo'n 6000-7000 liter groot en bezit een overdaad aan zuurstofplanten. De visbezetting ; 7 shubunkins.

Het is de bedoeling dat deze gaan kweken. Maar ik vertrouw het niet zo met de zonnebaars. Eet hij alleen zwakke vissen of vreet hij wat hij krijgen kan ? En hou ik nog wel genoeg visjes over met hem erbij ?

groet,

Lid

Ik heb hier ook een zonnebaars. Resultaat.
Vorig jaar 8 visjes overgehouden.
De jaren voordien, 1 visje per jaar.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik regelmatig zuurstofplanten weggeef en dat ik daarna hoor dat hun vijver vol piepkleine visjes zitten zonder dat ze er èèn hebben opgezet.
Kortom, èèn zonnebaars eet schadelijke insekten maar ook al wat beweegt en klein genoeg is.
Vanaf dat de visjes en dikkopjes 1,5 à 2 cm zijn laat hij ze met rust (bij mij toch)

Lid
Topic starter

Ik heb gelezen dat je een kweekvijver voor sarasas had jef , zit er daar ook een zonnebaars op ?

Lid

Verkeerd gelezen denk ik, de sarasa's kweken hier gewoon in de vijver, daarom dat ik zo weinig kleine visjes overhoud. Het is niet alleen de zonnebaars die jong broed eet, ook de goudwindes maken er duchtig jacht op.

Lid
Topic starter

oiw , foutje zeker ...

Ik had nochtans gelezen dat je op een vijver begonnen was met een 'paar'( vrouwelijk+mannelijk dier) sarasa's .:cool:

Lid

Met de sarasa's ben ik inderdaad begonnen met 1 koppel, maar niet echt om te kweken, wat overleeft is goed maar dat zijn er maar enkele.

Lid
Topic starter

Ondertussen zit er een zonnebaars op de vijver en hij maakt het goed. Wat voor waterinsecten eet hij eigenlijk ? Ik zie veel van die diertjes die langwerpig zijn( zoals een libel ) hebben vier poten en zwemmen onder water... Wat zijn dit eigenlijk ? en vreet hij die op ? ook heb ik al een soort zwarte kever gezien die snel zwom. Geelgerande watertor ???

Lid

Een zonnebaars eet al wat beweegt in het water en niet te groot is. Als hij niet genoeg voedsel in de vijver vind durft hij ook wel grotere vissen aanvallen (ik heb dat hier nog niet voor gehad). In een vijver met veel beplanting vind hij genoeg te eten.
De geelgerande watertor heeft gele randen op zijn schildvleugels, je hebt ook gewone watertorren, die kunnen geen kwaad.

Lid

De geelgerande waterkever is een geduchte vijand voor je siervissen. Als je de kans krijgt om m te vangen met een netje en m te vernietigen zou ik dat niet nalaten. Hij kan ook opgevreten worden door de zonnebaars mits dat een volwassen exemplaar is.

bdg
Lid

hoe groot is een "volwassen " zonnebaars? ik heb er twee zitten in mijn koivijver van ong 10 cm groot

Lid

volgens mij tussen de 10 en 15 cm.

bdg
Lid

Bedankt

Lid

Bijkomend leuk feit over zonnebaarsjes is dat ze zelf blijkbaar kweken zoals konijnen...
dus zeker niet meer dan 1 exemplaar kopen, ik weet dat het zielig klinkt, maar anders heb je al snel een tiental kleine rovers op de vijver en na deze thread gelezen te hebben lijkt mij dit geen goed idee

Ik ga zo dadelijk nog een beetje mini zonnebaarsjes vissen met een sterke lamp 😀 (of moet dit eigenlijk 🙁 zijn )...

Lid

Wat jammer !!! Iedere vis aanbieder weet dat je nooit meer dan 1 zonnebaars in een siervijver moet doen !!!

Lid

Mhhh, de meeste mensen die aan hun tuinarchitect vragen om "ook een vijvertje te voorzien" hebben heeeeeel weinig kennis van dit soort zaken. En de "visboer" had duidelijk ook geen bezwaar om me er 4 te verkopen 🙁 .

Ik heb er gisteren zo'n 25 gevangen en even opzij gezet in een regenton met vijverwater. Er zitten er nog minstens evenveel in de vijver. Allemaal met de mooie kleurschakeringen en typische stip. Van grootte varieren ze nogal, ik veronderstel dat ze dus meerdere malen per jaar kuit schieten of dat er een paar hormonen hebben gevonden in de vijver 😀 de grootste zijn ongeveer 7 a 8 cm.

Indien er iemand Hoeleden kan vinden in Belgie mag hij er eentje (of meerdere) komen afhalen, gratis. Wel even een mailtje sturen zodat ik thuis ben...

2 vraagjes:
* nu ze uit de vijver zijn veronderstel ik dat ik ze een beetje ga moeten voederen? Enig idee wat deze mooie visjes eten (behalve andere vissen...).

* Komen zonnebaarsjes voor in de belgische waterwegen, m.a.w. kan ik ze loslaten in de rivier die door het dorp loopt (velp) of veroorzaak ik dan een of andere natuurramp?

Werner.

Lid

hallo,

Ik woon ook in de omgeving van Tienen.( Vissenaken, de watermolen als je dat moest kennen) en dus ook aan de Velpe.
Ik vis regelmatig op dit stroompje en ik dacht dat ik er ooit wel eens een zonnebaars heb gevangen. Ik ben er niet voor om uitheemse dieren in onze natuur los te laten maar aangezien er op de Velpe al verschilllende graskarpers en zonnebaarzen uitgezet zijn zal het waarschijnlijk toch niet veel meer uitmaken. Ze kunnen daar ook prima in overleven. Zet ze wel best niet te dicht bij de sluizen die rijkelijk te vinden zijn op deze stroom. Je vissen zijn stilstaand water gewoon en zullen even moeten wennen aan de stroom.

Ik voeder mijn zonnebaars vaak met regenwormen. Dit lijken ze het lekkerst te vinden. Maar of ze daar lang mee kunnen overleven betwijfel ik en zeker als je er vijfentwintig hebt. Zo snel mogelijk loslaten zou ik zeggen alhoewel ik er nog steeds tegen ben.

grtn

Lid

Jemig ben je mooi klaar mee 😀

Zonnebaar komt inheems voor en eet zo'n beetje alles wat ze aan levend materiaal voor geschoteld krijgen: het is een roofvisje.

Je kunt ze rustig in een rivier of kanaal laten uitzwemmen zonder een Belgische natuurramp te veroorzaken.:D

Lid

Ze komen misschien wel voor maar zijn niet inheems...

Lid

http://www.visserslatijn.nl/vissoorten/index.html

Oorspronkelijk niet inheems. Komt nu zoveel overal in Europa voor dat er inmiddels van een inheems voorkomende vis wordt gesproken.

BESCHRIJVING
De zonnebaars is oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Amerika. Doordat het onder andere als aquariumvis naar Europa/Nederland werd gehaald en af en toe (illegaal) in de lokale wateren werd losgelaten, heeft de vis zich in Europa/Nederland weten te vestigen. In Nederland bevinden zich enkele, zichzelf in stand houdende, populaties.

De zonnebaars is een opvallende verschijning. De vis heeft een plat en hoog lichaam met blauwe, bruine, gele en roodachtige vlekken. De vis heeft soms een zwarte stip op het kieuwdeksel met daarbij een oranje vlek. De zonnebaars heeft één rugvin dat uit twee gedeelten bestaat. Het voorste, kortere, gedeelte bestaat uit harde stekels, het achterste, hogere, gedeelte bestaat uit zachte stekels. De vis heeft een bovenstandige bek.

De zonnebaars is pas na twee à drie jaar (zo'n 8 centimeter) geslachtsrijp. De paaitijd ligt tussen mei en augustus.

De vis voedt zich voornamelijk met kleine kreeftachtigen en insecten. Grotere vissen willen ook nog wel eens een klein visje verorberen. De zonnebaars kan zich qua voedsel echter goed aan de omgeving aanpassen.
De zonnebaars komt het meest voor in helder en stilstaand water dat rijk aan waterplanten is. De vis komt in Nederland niet echt talrijk voor. De bekendste plaatsen waar de vis voorkomt zijn de Maas in Limburg, diverse vennen in Noord-Brabant en diverse wateren in en rond Amsterdam.

De maximale lengte van de zonnebaars is in Noord-Amerika ongeveer 25 centimeter. De maximale lengte van de zonnebaars in Nederland bedraagt 15 centimeter. Een grote zonnebaars is er ééntje van 12 centimeter. De vis wordt echter zelden aan de hengel gevangen.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.