Forum

Vijver lek?????

Lid
Topic starter

Hallo iedereen,

Ik ben zins kort eigenaar van een nieuwe woning, waar een leuke vijver bij zit.

Nu weet ik nog vrij weinig over vijvers en ga ik ook binnenkort wat documentatie verzamelen over vijvers.
Maar een ding weet ik wel, dat ik namelijk de vijver eens per weer moet bijvullen, want het waterpeil zakt behoorlijk.

Hoe kan ik nu intdekken dat als mijn vijver lek is waar dat is???
heeft iemand daar een tip voor ???

Hartelijk bedankt alvast.

Lid

Beste Karsies,

De enige manier om een lek te vinden is te wachten tot het water niet meer zakt (... wacht niet te lang, daar het ook verdampt...)

..dan goed langs de waterlijn de folie controleren.

Handig is wellicht iets meer water eruit te pompen, plus-minus 1-2 cm, dan maakt het zoeken wat makkerlijker.

Het is helaas, soms een lastig klusje daar het een klein gaatje kan zijn.

Succes,

Fred

Lid
Topic starter

Ik las net ook iets over verdampen !!!

Kijk het is een vijver van ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed met als diepte 0,5 meter.
Ik heb de schakelaar van de pomp moeten doorschakelen, daardoor pomt het 24 uur per dag het water naar een waterval(kleintje) en een fonteintje.
Het zou dan misschien ook wel verdampen kunnen zijn of niet ??

Lid

Hoeveel cintimeter moet je bijvullen ?
Een waterval of fontein zorgt voor meer verdamping dan stilstaand water.
Als je denkt een lek te hebben kun je een klein scheutje melk in de vijver kappen. De melk zou dan naar het lek moeten gaan.
Ik heb het zelf nog nooit moeten doen maar heb dit al meerdere keren gelezen.

Lid

Wacht tot uw water niet meer zakt; vul de dag erna terug 5 à 6 cm bij en kontroleer terwijl de vijverrand ( folie) op kleine luchtbelletjes... behalve nabij een watervalletje natuurlijk want dit geeft zowiezo luchtbelletjes. Succes!!