Forum

polyester

Lid
Topic starter

Geachte,
Ik heb in mijn koivijver een muurtje gemetseld van betonblokjes van +- 30cm op 10 cm, en tussen ieder blokje een p.v.c. buisje van +- 15 mm diameter dit om het water door te laten stromen van plantenvijver naar koivijver.Mijn vraag is of ik dit muurtje kan bekleden met polyester en of ik deze ook kan aan mijn folie kleven(Bodem en zijwanden),folie is vijverfolie. Het muurtje is +- 80 cm hoogte op 4,5 m lengte.Bij uitharding van voorkant zal ik de buisje doorboren en vervolgens de andere kant.

Graag een antwoordje A.U.B.
Groetjes,
Erik

Beste Eric,

Zelf zou ik het niet gokken om polyester te gebruiken in een bestaande vijver.

Lees de bijsluiter van de hardingsmiddelen nodig om het doek te harden. Meldingen als "schadelijk voor ogen", etc. spreken voor zich, denk ik.

Verder zal het polyester niet houden op je folie. Verschillende folies aan elkaar kleven is normaliter een vrij moeilijke zaak.

Het is mij ook niet gelukt om mijn twee vijvers aan elkaar te verbinden. Verschillende soorten van folie.

Sterkte,

Fred

Lid
Topic starter

Geachte,

Mijn vijver is volledig leeg nu, dus is er een mogelijkheid om dat muurtje te bekleden met polyester of niet. zijn er bepaalde firma's gekend die polyester verkopen alsook de glasvezelmatten, en heeft er iemand ervaring om deze klus te klaren.
Groetjes
Erik

Lid Admin

Beste Erik,

Gebruik nooit verschillende afdichtingsmaterialen in één vijver. Door verschil in uitzetting krijg je misschien de eerste 5 jaar geen lekken maar wel daarna. Polyester op folie is dus uitgesloten. Verschillende soorten folie aan elkaar kleven is ook niet goed. Rubberfolie of pvc folie kleven gaat dus niet. Maar als je het zelfde materiaal gebruikt kan je uiteraard wel de folies verlijmen en gebruik enkel de lijmen of kleefkits die bij de soort folie kunnen toegepast worden.

Dezelfde folie met een goede lijm verlijmen is één zaak, een andere is het goed doen. Eerst de folie ontdoen van vuil en reinigen (aceton) en daarna verlijmen waarbij de folie goed overlappen (10-20cm) GROOT probleem is dat u een folie zal moeten lijmen die al in de vijver ligt en waar dus plooien in aanwezig zijn of die niet mooi legaal ligt. Veel mensen gaan hier in de fout en laten de folie gewoon liggen en proberen daar zo goed mogelijk de andere folie aan te hangen. De enige goede methode is om de folie los te maken aan de zijde waar hij moet verlijmt worden. U legt een balk of plank of de oever waar u de folie kunt overhangen. U hebt dan een plat oppervlak waar u perfect de folie kan verlijmen. Niet zo praktisch, ik weet het want u hebt waarschijnlijk al een randafwerking en zo voorzien.

Bij het verlijmen doet u er ook goed aan om niet de folie over de volle breedte in te smeren met lijm maar te werken met kleine stukjes. De lijm droogt heel snel op. Werk altijd met twee personen. De eerste persoon smeert de lijm open en de tweede legt de folie erop en drukt of rolt deze goed aan. Werk niet in de zon maar doe dit werk het liefst in de avond als de zon weg is. Maar een goede soepele folie is wel goed, dus deze mag je gerust in de zon leggen zodat ie lekker opwarmt en soepel wordt.

Die buisjes is ook een probleem. Je mag nooit eerst de vijver met polyester bekleden om er daarna gaten in te boren en er buisjes in te steken want hoe gaat u dit dichtmaken.

Er is nochtans een heel simpele oplossing voor dit probleem dat je ook kan toepassen met folie en dat is gebruik maken van die speciale wanddoorvoeren. Op zo'n wanddoorvoer kan u een harde pvc buis van 110 of 50mm aansluiten aan de ene zijde en aan de andere zijde is een ring voorzien met schroeven. Hier kan u de polyester of folie tussen plaatsen en daarna de ring weer erop schroeven zodat de polyester of folie goed vastzit. U moet wel tussen de ring nog lijm of polyester voorzien om zeker 100% dicht te werken maar dit is de enige veilige manier.

Lid

Beste Eric
sorry dat ik niet eerder gereageerd heb misschien ben ik al te laat . Ik heb ervaring in het werken met polyester en wil u wel helpen met uw probleem. uitleg over hoe en waar je je materialen kunt krijgen. Indien het nog nodig is mail je me maar [email]frans.sauwen@pi.be[/email]