Ik heb begrepen dat turfblokken het water kunnen verzuren. Ik wil ze daarom niet in het water laten hangen.
Mijn rand is momenteel als volgt. Ik heb klinkers om de vijver gelegd waar het plastic overheen ligt. De vijver ligt dus een stukje hoger dan de omgeving. Nu heb ik aan de achterzijde een wal gemaakt met de uitgegraven aarde waar uiteindelijk ook een waterval moet komen. Ik wil de rand zo maken dat er geen zand en zo in de vijver spoeld wordt.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
Zo is mijn waterval gemaakt
Het gaat me meer om de turfblokken eigenlijk. Hoe zet ik die vast op het smalle oppervlak van de klinker het 'gootje' moet namelijk gehandhaafd blijven zodat er geen inspoeling is.
De turf moet iets oversteken over het water oppervlak en zo vastgelegd worden dat het water er niet overheen de vijver inloopt, en ook niet door het turf heen of eronderdoor.
Sjoerd
niemand ???
is turfblokken wel gezond voor uw kwaliteit van het water???
Bij mijn ouders is de hele vijver afgewerkt met turfblokken, en het water komt tot halverwege deze blokken. Er is geen filter, enkel een pompje voor een klein waterstroompje. Verder enkel planten en een hoop goudwindes. Water is heel helder en de vissen kweken elk jaar kleintjes. Toch niet zo ongezond dus denk ik!
Bij mij is ongeveer een vierde van de vijverrand afgewerkt met turfblokken. Het eerste jaar kleurde het water wat bruin, maar dat verdwijnt vanzelf.
Turfblokken maakt de overgang van vijver naar oever natuurlijk omdat hier verschillende planten en mossen in wortelen.
Maar hoe krijg ik de blokken op die opstaande rand bevestigd? Het enige wat ik kan bedenken is eerst zand tegen de rand aanwerken zodat de rand breed genoeg wordt om ze gewoon te leggen en ze daarbij over te laten steken over het water. Het gootje zal dan iets verder van de vijver komen. Ik hoop dat de inspoeling dan mee zal vallen.
Waterplanten zorgen op termijn voor een hoge PH. Turf voor een lage PH. Het eerste jaar is het vooral een plantenvijver. Ik wil de planten goed de kans geven voordat er vissen in komen die wellicht aan de planten gaan knabbelen.