Ik ga eind feb. begin maart mijn vijver verdiepen. Ik wil de nieuwe vijver weer maken van vijverfolie. Maar dan niet schuin aflopend en of met terrassen werken maar gewoon direkt kaars recht 1,2 meter diep en dan na de 1,2 meter diep schuin laten aflopen naar het midden tot 1,5 meter diepte. Ik wil echter liever geen beton of zo iets gaan gebruiken. Hoe kan ik dit het beste aanpaken? Ik heb van sommige mensen gehoord dat je dit goed kunt doen d.m.v. het gebruik va nbekistings platen waar ze in de bouw beton mee storten. Wie heeft hier ervaring me? en is dit effectief ook voor 10 jaar?
Of heeeft er iemand anders nog een goed idee wat niet klauwen met geld gaat kosten.
Alvast bednkt voor jullie reactie:confused:
Als je goede stevige grond hebt, dan is er verder niets nodig. Bij mij is de vijver 7 x 4 en1,50 m diep x2 = dus 14 op 4 op 1,50 m diep. De druk van het water in de vijver doet zijn werk, maar ik heb wel stevige grond. In zanderige grond is zonder een schuine afgaan rand naar beneden niet aangeraden, trouwens ik zou dit altijd doen.
Houten platen zou ik niet gebruiken, dit ivm eventuele rotting van het hout. Het is volgens mij niet goed als er schimmel/rotting onstaat onder de folie.
Allereerst bedankt voor jullie reactie,
Hebben jullie dan een andere oplossing om dit toch te kunnen bewerkstellen?
m.v.g Stefan :confused:
Als je gewoon een vijverfolie aanlegt en je wilt toch een betrekkelijk mooie egale ondergrond dan kan je altijd gestabiliseerd zand gebruiken en de ondergrond uitbezetten.
Ik heb dit al regelmatig gedaan maar niet echt op een loodrechte wand. Een heel kleine helling kan al voldoende zijn om de wand met gestabiliseerd zand uit te bezetten. Of indien je een vijver hebt met rechte wanden en hoeken zou je een loodrechte coufrage kunnen maken met planken en hierachter dan het gestabiliseerd zand aanbrengen en goed aanduwen.
Gestabiliseerd zand is een mengelijng van rijnzand en cement. Minimum verhouding 150 kg cement per m³. Hoe groter de zandkorrels hoe beter.
Altijd zacht laten uitharden, eventueel vertraagproduct bij de betonhandel laten toevoegen (zeker als het warm is en als de zon schijnt). Tweede tip is voldoende vochtige mengeling aanbrengen. Derde tip is het regelmatig eens licht besproeien van het bezetwerk met de tuinslang. De laag zal uitharden en extra sterk worden.
Hoi
Wanneer u aan tweedehands yzeren platen kunt geraken die men gebruikt in de industriebouw, met een rechte wand . Heb je een prima alternatief voor hout. Deze platen gaan heel lang mee en bestaan in vele lengte's. Zelfs met isolatie. Dat zijn twee vliegen in één klap. Een van mijn vroegere vijvers had ook rechte wanden en zandgrond zonder versteviging. Na verloop van tijd is deze ingestort. Ik zou het niet doen zonder wandversteviging want een vijver is iets dat lange tijd moet meegaan.
Robbirt
Je zou ook kunnen hardhouten tuinschermen gebruiken, maar ik denk dat je dan duurder uitkomt dan de vijver te metselen. Ge bruik geen materialen zoals zacht hout of ijzer want binnen de korste keren is dit rot of opgeroest en kan je helemaal herbeginnen. Wil je levenslang van je vijver genieten kan ik je maar één manier ( de beste manier) aanraden en dat is je vijver poleysteren.
Hoe gaat dat? Moet je dan eerst een muurtje metselen van gasbeton bokken en die vervolgens behandelen met poleyster?
m.v.g Stefan
Je giet eerst de bodem in beton. Na een paar dagen uitdrogen kun je op het beton beginnen metselen. De gemetste muur dient daarna afgestukt te worden om alle poriën te dichten, zodat er minder hars dient gebruikt te worden. Nu is het moment om alles te laten uitdrogen. Heel de vijver moet kurkdroog zijn anders komt de poleyster los. Eens droog wordt heel de vijver ingestreken met G 4. Dit verzekerd een goede hechting tussen het beton en de poleyster. s'Anderendaags kan er begonnen worden met het plaatsen van de glasvezelmatten en de hars.
Het best zet je 2 lagen matten van 450gr/m2. De dag nadien kan de top-coatlaag gezet worden. Deze laag dient om de vijver waterdicht te maken. Nu laat men alles een paar dagen uitharden. Nadien kan de vijver gevuld en ontsmet worden met kaliumpermagnaat. Het water gaat purper kleuren. Na een paar dagen gaat het water bruin kleuren. Dit wil zeggen dat de kalium uitgewerkt is en moet de vijver leeg gemaakt en goed uitgeschrobt worden. De vijver kan nu terug defenitief gevuld worden met vers water. Vergeet bij het opbouwen de bodemdrains en de wanddoorgangen niet, want het is niet makkelijk om die later nog te plaatsen. Maak goede bouwplannen en laat die aan meerdere personen met kennis van zaken bekijken en beoordelen. Zij kunnen je in de goede richting sturen, zodat je alles in één keer goed doet en later niet in de problemen komt of moet herbeginnen.
Veel suc6 met de bouw van de vijver
De Rie bedankt voor uw uitleg over poleyster. Maar wat ik mij nu nog afvraag waar heeft u in de tussentijd uw vissen gelaten?
Ik kan wel een klein opzet zwembadje lenen maar als ik de werkzamheden zie die u beschrijft betekend dit dat het minstens 2 weken duurt zo niet drie weken alvorens de vissen truch in de vijver kunnen!
m.v.g Stefan :confused:
Voordat wij aan de buitenvijver begonnen zijn hebben we eerst een binnenvijver( cq quarantaine tank) van 6000L gebouwd. Dus problemen met het plaatsen van de vissen hebben we niet gekend.
De duur van de bouw van de buitenvijver heeft bij ons ongeveer 4 maand geduurd. Alles moest met de hand uitgegraven worden en kruiwagen per kruiwagen afgevoerd worden + dat ik 90% van de werken helemaal alleen gedaan heb.(Graven, Betondraaien,metselen,wanden bezetten, poleyesteren en afwerken)
Ik denk dat u toch iets meer dan 2 a 3 weken zult moeten tellen voor de werken. Ook om de poleyster te plaatsen moet men wachten op warmer weer. Poleyster plaatst men best bij een temperatuur van min 15° en 18 ° is het best. Al zouden er nu produkten zijn welke men bij de hars doet zodat men hem ook kan plaatsen bij lagere temperaturen. Maar wat of hoe weet ik niet. Misschien zijn er mensen die hier iets meer over weten?
Je kunt best met hout werken, echter houdt dan wel rekening met het soort hout en de duurzaamheid hiervan. Ik heb bankiraipalen gebruikt als frame en heb hierop betonplexplaten geschroeft. zodoende heb ik een strakke, rechte wand gekregen. Ik heb hierop vervolgens 2cm piepschuim geplakt en als laatste het rubberfolie gelegd.
Ik heb deze truc van 2 vijverbouwers die beiden zo vijvers aanlegden.
Groet
Johan
hey, ik ben nieuw hier en ik zou graag een grote vijver bouwen met kaasrechte wanden in hout, maar bij ons in de winkel kun je watervaste spaanplaten verkrijgen.
Zijn die niet sterker dan die betonplaten waar jullie over spreken?
En zou je deze vijver na plaatsen met hout niet kunnen poleysteren?
Zodoende krijg je toch nog een stevige en net uitziende vijver.
Groeten
Stefan d
stefan d;28798 wrote: hey, ik ben nieuw hier en ik zou graag een grote vijver bouwen met kaasrechte wanden in hout, maar bij ons in de winkel kun je watervaste spaanplaten verkrijgen.
Zijn die niet sterker dan die betonplaten waar jullie over spreken?
En zou je deze vijver na plaatsen met hout niet kunnen poleysteren?
Zodoende krijg je toch nog een stevige en net uitziende vijver.Groeten
Stefan d
Watervaste spaanplaten zijn eigenlijk helemaal niet watervast, ze zijn een tijdje vochtbestendig. Eender welke soort houten platen je gaat gebruiken, met de tijd rotten ze toch.
Jef Smeyers;28803 wrote: Watervaste spaanplaten zijn eigenlijk helemaal niet watervast, ze zijn een tijdje vochtbestendig. Eender welke soort houten platen je gaat gebruiken, met de tijd rotten ze toch.
kijk eens op het web naar kunststof bekistingsplaten.
Lamiteq bijvoorbeeld, maar er zijn er beslist nog andere.
deze bijvoorbeeld: http://www.indupack.be/
Maar wat gaat er gebeuren wanneer er vocht tussen de folie en die kunststofplaten komt?