Forum

constructie vlonder...
 

constructie vlonder/vijverwand

Lid
Antwoord: 135
Topic starter

Hallo,

Wij gaan binnenkort beginnen met de vijververgroting.
(zie bijlage)

de gele strepen stellen de damwand van de vijver voor.
Hierboven op komt de gehele vlonder te liggen.
Nu is het probleem dat wij niet precies weten hoe wij de damwand verstevigen tegen inzakken, ik zat al te denken aan een constructie met een gemetseld muurtje maar dit is volgens mij toch niet zo'n stevige constructie.
Heeft er iemand een tip voor mij :confused:

(ps. er wordt veel over de vlonder gelopen, dus hij moet echt stevig zitten)

Bijgevoegde bestanden



Antwoord: 1

Dit is toch de zelfde vraag die je al eerder stelde? Wat is er nu dan verandert?



Lid Admin
Antwoord: 1307

Een andere mogelijkheid is om een vlakke plateau te maken van gestabiliseerd zand (mengeling zand, cement met minimum 150 kg cement per m³)

Goed aandammen en laten uitharden en dan kunt u hierop balken bevestigen. In uw geval zoals op de schets in de lengte richting. Dwars daarop bevestigt u dan de planken en die mag u gerust een eind over het water laten oversteken. Op het uiteinde zult u waarschijnlijk ook een dwarsbalk moeten aanbrengen om de uiteinden van de planken samen te houden.

Als je mijn uitleg moeilijk kunt vatten wil ik wel eens een tekening maken.

PS. teveel mensen gebruiken nog beton in de tuin. Gestabiliseerd zand is beter omdat dit nog het water doorlaat. Balken die op de vloer liggen van gestabiliseerd zand zullen minder onderhevig zijn aan slijtage en rotten.



Lid
Antwoord: 135
Topic starter

oke, bedankt voor je tip

(ps. dat eerste ging over de constructie van de vlonder, over hoe de vonder niet kon instorten. Dit gaat over de damwand, hoe ik die verstevig)



Lid
Antwoord: 135
Topic starter

(hier is de final touch, zo gaat de vijver precies worden)

Bijgevoegde bestanden



Lid
Antwoord: 18

Originally posted by richardjansen
Hallo,
Het ligt er aan hoe hoog de wand moet worden, maar tot 50 cm kun je gewoon houten palen de grond in slaan +/- 1 mtr en de wand afwerken met bekistingshout. Ik heb zelf een wand van 45 cm. en die staat al 5 jaar zonder problemen.

Wij gaan binnenkort beginnen met de vijververgroting.
(zie bijlage)

de gele strepen stellen de damwand van de vijver voor.
Hierboven op komt de gehele vlonder te liggen.
Nu is het probleem dat wij niet precies weten hoe wij de damwand verstevigen tegen inzakken, ik zat al te denken aan een constructie met een gemetseld muurtje maar dit is volgens mij toch niet zo'n stevige constructie.
Heeft er iemand een tip voor mij :confused:

(ps. er wordt veel over de vlonder gelopen, dus hij moet echt stevig zitten)