The Pond Library

Vraag en Antwoord

aanleg strakke vijv...

aanleg strakke vijver

14 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
17.1 K Bekeken
kokkelenberg
(@kokkelenberg)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ik ben dirk en ik woon in st-niklaas.
Ik wil graag een strakke vijver bouwen van 3.5 X3.5 en 1.5m diep.
De put is reeds uitgegraven en staat voortdurend onder water (grondwater).
Het is echter de bedoeling om rechte wanden te hebben, dus vermoed ik dat ik zal moeten metselen (met betonblokken van 14cm dik, had ik gedacht) en deze dan bekleden met folie.
Hiervoor is een fundering noodzakelijk.
De vraag is of ik een volledige bouwplaat uit beton moet laten gieten of dat een randfundering voldoende is, in dat geval kan ik in het midden verder uitgraven en zodoende de vijver dieper maken.
Of zijn er andere mogelijkheden om een vijver met steile wanden te bouwen?
ik heb het reeds geprobeerd met styrofoamplaten en dat is slecht afgelopen.
Alle suggesties zijn meer dan welkom.

alvast bedankt,
Dirk

Citeren
josl
 josl
(@josl)
Lid

hallo,

een bodem gieten is het beste,hierin kan je dan ook bodemafvoeren plaatsen om je filter te voeden,het gravity systeem.
de bodem heb ik 30 cm dik met dubbele wapeningsnetten,verde opmetsen met blokken van minstens 19 cm dik.

je kan bekleden met rubberfolie,maar polyester is de top,.
als je de folie moet laten lassen om geen plooien te hebben ben je duur af,dan beter zelf polyester plaatsen.
dit is de meest gebruikte en sterkste manier.
tussen de lagen blokken ook muurfort,eenextra wapening plaatsen.

je zal nog werk hebben,maar dan is het ineens degelijk.
door gravity te werken moet je naast de vijver ook een filterkelder maken,waar je pomp,filter staan,zo nemen deze geen plaats in en kan je erboven een terras maken.

heb je gedacht aan een moeraszone,zonder kan niet deze zal je water zuiveren en de voedingsstoffen opnemen,maak deze ruim groot en plant vol met vijverplanten,zoals gele lis,kalmoes,...
deze moeraszone moet je vol substraat gooien,zeker geen vijveraarde gebruiken.

ipv nog dieper te gaan,kan je ook wat hoger gaan,bv 2 blokken boven de grond.zo maak je ook meer diepte en heb je een rand om op te zitten en te genieten van je vissen

groetjes

BeantwoordenCiteren
cdg116
(@cdg116)
Lid

Als je boven de kelder, waar de pomp en filter staan, een terras maakt, heb je dan geen lawaai van de pomp ?
Christian

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

cdg116 wrote: Als je boven de kelder, waar de pomp en filter staan, een terras maakt, heb je dan geen lawaai van de pomp ?
Christian

hehe neen normaal gezien niet of het moet zijn dat er iets mis is aan je pomp

BeantwoordenCiteren
kazanneke
(@kazanneke)
Lid

vergeet vooral geen overloop aan te leggen voor zware regenbuien

BeantwoordenCiteren
geertb
(@geertb)
Lid

Ik heb juist een strakke vijver gemaakt van +/- 4 op 2 meter. Ik heb een betonplaatje gegoten van 10cm dik met een net in, daarna heb ik verder opgemetst met betonblokken van 14 dik. Dit is ruim voldoende het water in de vijver geeft immers genoeg tegendruk.
Ik heb het metselwerk bekleed met rubberfolie, wanneer je deze goed aanbrengt en de hoeken goed uitwerkt heb geen enkele plooi in de folie en is het bijna alsof de vijver gepolyesterd is. Polyester is weliswaar duurzamer, maar ook veel duurder en echt waar je ziet bij mij haast niet dat het folie is.

groeten

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
josl
 josl
(@josl)
Lid

@ geertb

een 10 cm dikke bodemplaat, waar zitten je drains dan,die moet je toch mee ingieten,deze zijn zo al 15 cm hoog.

groetjes

BeantwoordenCiteren
geertb
(@geertb)
Lid

Ik heb geen bodemdrains, ik filter alleen met voldoende grote moerasfilter(gletsjersubstraat en gele lis) en het water is kristalhelder.
Vraag mij af of al deze dure en omvangrijke filterinrichtingen wel nodig zijn om helder en vooral gezond water en dus vissen te hebben?

groetjes

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

geertb wrote: Ik heb geen bodemdrains, ik filter alleen met voldoende grote moerasfilter(gletsjersubstraat en gele lis) en het water is kristalhelder.
Vraag mij af of al deze dure en omvangrijke filterinrichtingen wel nodig zijn om helder en vooral gezond water en dus vissen te hebben?

groetjes

ik filter op dezelfde wijze als jij en met tot nu toe dezelfde bevredigende resultaten

BeantwoordenCiteren
Fons
 Fons
(@fons)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Aan Kokkelenberg,

Ik heb reeds een gelijkaardige vijver aangelegd 3 jaar geleden. Wanden gemetst met betonblokken zonder betonvloer. Dit is mogelijk maar men moet juist tewerk gaan.

Ik ben vrij laat met reageren, laat mij weten als je meer wil weten.

Fons

BeantwoordenCiteren
Fons
 Fons
(@fons)
Lid

geertb wrote: Ik heb geen bodemdrains, ik filter alleen met voldoende grote moerasfilter(gletsjersubstraat en gele lis) en het water is kristalhelder.

groetjes

Ook ik heb geen bodemdrains gebruikt in mijn zwemvijver van 3 jaar oud. Het water is kristalhelder en dit jaar laat ik het voor het eerst controleren op "zwemkwaliteit". Kwestie van zeker te zijn. In ieder geval is nog niemand ziek geworden van erin te zwemmen en om onze dorst te laven drinken we wel wat anders.

Fons

BeantwoordenCiteren
cdg116
(@cdg116)
Lid

Fons wrote: Aan Kokkelenberg,

Ik heb reeds een gelijkaardige vijver aangelegd 3 jaar geleden. Wanden gemetst met betonblokken zonder betonvloer. Dit is mogelijk maar men moet juist tewerk gaan.

Ik ben vrij laat met reageren, laat mij weten als je meer wil weten.

Fons

Ik ik wil zeken meer weten ... Ik ga die vijver plaatsen op een niet gemakkelijk te bereiken plaats, dus hoe minder gewicht (beton en dergelijke) ik moet versleuren hoe beter ...

mvg
Christian

BeantwoordenCiteren
Fons
 Fons
(@fons)
Lid

Christian,

Ik weet niet waar jij woont maar ik woon in België, in het Waasland, en hier hebben we overal grondwater. Dit geeft extra kosten als men iets wil bouwen dat onder het grondwaterpeil zit. Grondwater stijgt en daalt door de seizoenen heen. In mijn streek staat het grondwater lager dan 1.6 m onder het maaiveld in augustus en september. 3 jaar geleden heb ik dus een zwemvijver aangelegd die ongeveer 1.6 m diep is. Er zijn streken waar het grondwater niet lager daalt dan 1 m onder het maaiveld en dan ben je verplicht met bronbemaling te werken: dit zijn extra kosten van minimum 1.000 euro.
Ik heb mijn zwemvijver dus kunnen aanleggen zonder bronbemaling. Enkel de wanden van het zwemgedeelte zijn gemetst met volle betonblokken. Het plantgedeelte is gewoon in trapvorm uitgegraven.
Om geen skimmers te hoeven plaatsen, laat ik het water van het zwemgedeelte 'overlopen' in het plantgedeelte. Een pomp in het plantgedeelte pompt het water terug in het zwemgedeelte. In het plantgedeelte heb ik geëxpandeerde klei als filtermateriaal gebruikt: ongeveer 4.5 m³. Geëxpandeerde klei wordt ook gebruikt in verschillnde hydroculturen en is veel goedkoper dan lava. Ik heb dus geen bodem gegoten. De aanzet van de wanden kun je gewoon op de grond starten maar je moet wel met een mortellaag beginnen en niet met een steen. Deze manier van werken is, in België, zo oud als de straat en noemt men funderingen op staal. Er zijn wel enkele voorwaarden: Je moet op een diepte beginnen die vorstvrij is. In België is dit minimum 80 cm dus daar heb je geen last van. Je moet starten op draagkrachtige grond. Het volstaat te informeren bij nieuwbouwwoningen in de straat om te weten op welke diepte de draagkrachtige grond zit. Nieuwbouwwoningen in de straat, die een kelder hebben, weten ook of het grondwaterpeil diep zit of niet. Let wel op, draagkrachtige grond kan op enkele m afstand helemaal veranderen en veel lager zitten. Als je zonder bodem werkt moet je opletten met het vullen van de vijver met water. Dit moet gelijkmatig gebeuren met het aanvullen van de grond achter de wanden. Het beste is halve meter per halve meter te werken. Je vult de spleet tussen de wand en de volle grond op met zand, geen aarde. Je stampt dit goed aan en dan zet je een halve meter water in de put. Op deze manier bouw je links en rechts van de wand een gelijke druk op zodat de wand nog naar binnen of naar buiten wordt geduwd. Dit lijkt spannend maar dit is best te doen. Ik heb veel details niet vermeld: plaatsen vilten doek, plaatsen folie, aansluiten drains enz. maar dit zou teveel tijd in beslag nemen. In ieder geval een (zwem)vijver aanleggen zonder bodem kan.

Groeten

Fons

BeantwoordenCiteren
cdg116
(@cdg116)
Lid

Bedankt,

"funderingen op staal" -- ik ga daar ne keer navraag op doen ... Ik zit in de zwalmstreek == klei-leembodem die ondoorlaatbaar is en zeer hard en waar normaal geen grondwater in zit. Voor mijn regenput kon ik 3 meter graven zonder water en zonder dat de wanden invielen ...

Christian

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.