The Pond Library

Vraag en Antwoord

UV-lamp

Lid
Topic starter

Ik heb 2 UV-lampen van 11 watt liggen ( http://www.superfish.nl/site_nl/vijver.php?details&code=VIJVER-SUPERFISH&id=74&product_id=95 ) in combinatie met een pomp van 4000L in een vijver van 3000L.

Nu zijn die momenteel achter elkaar aaneen gesloten zodat mijn water door de twee uv lampen stroomt en 2x bestraald word. maar zo minderd mijn pompcapaciteit enorm (capaciteit UV-lamp) en haal ik amper 2000L en word mijn water niet 100% helder.

Ik had gedacht om met een T-stuk mijn pompwater op te splitsen zodat beide UV-lampen 50% voor hun deel nemen en ik opnieuw de volledige capaciteit van mijn pomp terug heb.

Zou dat het proberen waard zijn? of zou het slechter zijn doordat het water minder lang in de UV-lamp zit. Langs de andere kant zal het er sneller terug in zitten door de hogere pompcapaciteit.

Lid

als uw vijver 3000 liter is en u haalt met uw pomp 2000 is dat meer dan voldoende zelfs

men raadt aan de gehele vijverinhoud om de 2 uur rondpompen dus in uw geval 1500 liter per uur

Lid

ja maar u moet ok eens kijken of de pomp niet alles terug uitblaast waar hij het water terug opzuigt en daardoor verlies krijgt

Lid

p4u08910 wrote: Ik heb 2 UV-lampen van 11 watt liggen ( http://www.superfish.nl/site_nl/vijver.php?details&code=VIJVER-SUPERFISH&id=74&product_id=95 ) in combinatie met een pomp van 4000L in een vijver van 3000L.

Nu zijn die momenteel achter elkaar aaneen gesloten zodat mijn water door de twee uv lampen stroomt en 2x bestraald word. maar zo minderd mijn pompcapaciteit enorm (capaciteit UV-lamp) en haal ik amper 2000L en word mijn water niet 100% helder.

Ik had gedacht om met een T-stuk mijn pompwater op te splitsen zodat beide UV-lampen 50% voor hun deel nemen en ik opnieuw de volledige capaciteit van mijn pomp terug heb.

Zou dat het proberen waard zijn? of zou het slechter zijn doordat het water minder lang in de UV-lamp zit. Langs de andere kant zal het er sneller terug in zitten door de hogere pompcapaciteit.

Een prima plan met die t-stuk ,ik zou als ik 2 uv lampen had ze niet achter elkaar maar naast elkaar plaatsen ( parallel).
De voordelen zijn:

A: je hebt een betere doorstroming

B: het water word langer belicht omdat er door elke uvlamp nu nog maar 1000 liter per uur door gaat.
Je hebt op deze manier een betere doorstroming

groetjes bert

Lid

Dit klopt ook niet als de pomp capaciteit weer zou toenemen dan ,van 2000 naar 4000 liter per uur heb je nog evenveel belichtings tijd.

Maar het klopt ik denk niet dat je die 4000 dan gaat halen.

Lid

Raymond wrote: Dit klopt ook niet als de pomp capaciteit weer zou toenemen dan ,van 2000 naar 4000 liter per uur heb je nog evenveel belichtings tijd.

Maar het klopt ik denk niet dat je die 4000 dan gaat halen.

inderdaad en dan hebben we het nog niet eens gehad over de verliezen in de buizen/slangen.
Dan heb je ook nog met eventuele opvoerhoogte te maken wat ook niet ten gunste komt aan de pompcapasiteit

en die 4000 liter zal je wel niet halen.
En mijn auto gebruikt ook meer diesel dan in de folder staat:rolleyes:

groetjes bert

Lid
Topic starter

Als ik mijn pomp ZONDER uv-lamp (enkel via filter) laat draaien haal ik ca 3700L. als ik mijn uv-lampen aankoppel, wordt dat 2000L door de vernauwing in de UV-lamp. daarom zou ik ze opsplitsen zodat de stroom verdeelt word en ik mischien 3500L haal...

Nu is mijn vijver niet mooi helder: hij is 1meter diep en ik zie nog net de vissen zwemmen op de bodem (schimmen). de filter is een meerkamer filter voor 15000L dus dat is OK.
mijn water is ook nie troebel, enkel lichtgroen.

planten groeien ok. het zijn allemaal nieuwe dus moeten ze zich nog ontwikkelen. maar ik denk toch dat met 2 UVlampen (phillips) van 11watt stuk (aangekocht in juni dit jaar) sowieso mijn water helder moet krijgen, zelfs al staan er geen planeten in.

Lid
Topic starter

veel vis zit er ook nie in. enkel 3 Sarasa daar ik vroeger te veel vis had en volledig opnieuw ben begonnen. nitraat, GH en KH is OK.

Lid

Wat voor filter,filter medium gebruik je de doden zweefalgen moeten er wel door je filter uitgefilterd worden.

Ik heb zelf maar een klein vijvertje een van 2500 liter en een uv-lamp van 5 watt (ja de volgende pak iets zwaarder 9 of 11 Watt want 5 is in de zomeer krap aan)en een vortex met daar achter een polytech 3 kamer filter met 1 kamer bortels, 2 kamer lava en 3 kamer bioblocks met matten erop.

En ik heb nu (heb het filter pas er zat een 1 kamer filtertje op)helder water kan tot op de bodem kijken 1 meter ,lijkt wel of de vissen zweven.

Lid
Topic starter

Raymond wrote: Wat voor filter,filter medium gebruik je de doden zweefalgen moeten er wel door je filter uitgefilterd worden.

Ik heb zelf maar een klein vijvertje een van 2500 liter en een uv-lamp van 5 watt (ja de volgende pak iets zwaarder 9 of 11 Watt want 5 is in de zomeer krap aan)en een vortex met daar achter een polytech 3 kamer filter met 1 kamer bortels, 2 kamer lava en 3 kamer bioblocks met matten erop.

En ik heb nu (heb het filter pas er zat een 1 kamer filtertje op)helder water kan tot op de bodem kijken 1 meter ,lijkt wel of de vissen zweven.

Eerst door bortsels, dan sijpeldt het door 9 fijne sponsen waar het dan door bio blokken stroomt

Lid

ik denk dan inderdaad dat je water te snel door je lampen gaat ik pomp door de 5 watt lamp ongeveer 1500 liter per uur.

Zou het gewoon proberen om de 2 lampen paralel te zetten,zodat het water er langzamer door gaat(langere belichtings tijd).
En heb je de vijver in de volle zon want dat bevorderdt de alge groei.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.