The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Pomp?

10 Posts
4 Users
0 Reactions
3,267 Views
p4u08910
(@p4u08910)
Active Member
Topic starter  

Ik heb me bij een natuurkundige geinformeerd en volgens die persoon kan een vijverpomp 'in principe' nooit te zwaar zijn. zelfs is uw debiet 2x uw vijver of meer. ook volgens de filter. bacterien die in uw filter zitten leven daar als diertjes en 'eten' de schadelijke stoffen uit uw vijver. of dat water nu volledig gezuiverd is of maar gedeeltelijk (door de snelle doorstroming), hoe meer water ze krijgen, hoe meer ze zuiveren. dat is de regel! hoe meer debiet hoe sneller het opnieuw door de filter loopt. let wel! als ge nu zou overdrijven en in uw filter een echte 'wervelstorm' creeert, zullen sommige bacterien er zich niet nestelen omdat ze niet graag sterk stromend water hebben.

dus, beter 100% teveel dan 10% te weinig!

hetzelfde geld voor de UV-systemen.
het word mischien niet volledig bestraald maar het wordt vlugger opnieuw bestraald.

vergelijking: als je een steen op het gras legt voor 1 maand per jaar, zal het gras versterven. maar als ge die steen 5 maal per dag geduren een jaar verplaatst zodat hij 1x per dag op 5 verschillende plaatsen ligt, zullen er 5 plaatsen met dood gras zijn. (het gras word niet lang belast maar wel véél regelmatiger.

josl
 josl
(@josl)
Honorable Member

hallo,

dat van die uv kan ik niet geloven.
als je een hoge straling geeft is alles dadelijk dood, door een lichte straling,meermaals kan je eerder een vorm van resistentie krijgen van virussen of bacterieen.

10 maal een produkt in een lage dosis toedienen geeft niet het resultaat van een correcte,hogere dosis.

als je filter te sterk doorstroomt krijg je ook geen bezinking van vuil. beter trager en goed belucht,dan te snel.

in testen kan je ook lezen dat een sterke doorstroming van een filter een slechter rendement geeft.

groetjes

ReplyQuote
JanV
 JanV
(@janv)
Eminent Member

en als je nu een pomp hebt van 15.000 liter en een vijver van 30.000 en je uvc lamp kan deze hoeveelheid aan volgens de leverancier, welk nut heeft het dan om een zwaardere uv lamp te nemen.

ReplyQuote
p4u08910
(@p4u08910)
Active Member
Topic starter  

zoals ik al zei, je moet natuurlijk geen wervelstorm creeren, he

en van die uv, zou het normaal wel kloppen want resistentie tegen straling???

ReplyQuote
p4u08910
(@p4u08910)
Active Member
Topic starter  

JanV wrote: en als je nu een pomp hebt van 15.000 liter en een vijver van 30.000 en je uvc lamp kan deze hoeveelheid aan volgens de leverancier, welk nut heeft het dan om een zwaardere uv lamp te nemen.

de wattage van Uw uv lamp wordt berekend volgens uw vijverinhoud, niet volgens uw pomp capaciteit. nooit wordt er een woord gerept over pompcapaciteit bij die leveranciers. maar als uw pomp te traag is, moogt ge 1000watt steken, het zal geen zin hebben.

Let wel! de capaciteit die de leveranciers doorgeven is wel de uiterste maximum capaciteit. als je net het maximum hebt, beter een model zwaarder nemen.

we gaan es overdrijven... Als ge een vijver hebt van 10000L en een uv van 20watt, maar ge pompt maar aan 500l of zo, zal uw water groen blijven en niet veranderen. steen een pomp van 10000L en een uv van 11 watt, zal uw water misschien niet helemaal helder zijn, maar zal véél meer succes zijn.

ReplyQuote
JanV
 JanV
(@janv)
Eminent Member

Het gaat erom of de hoeveelheid water langs de uv lamp kan en dat geeft de leverancier wel aan.

ReplyQuote
p4u08910
(@p4u08910)
Active Member
Topic starter  

kijk, ik ga geen discutie aangaan. ik heb u dit meegegeven omdat ik dacht de mensen vooruit te helpen. wilt ge het niet geloven, mij best. maar als ge het wilt proberen zult ge wel merken dat het zo is.

ReplyQuote
JanV
 JanV
(@janv)
Eminent Member

Het gaat er niet om dat ik het niet geloof en ik wil juist wel discussies aangaan om er meer van te leren en niet alleen ik maar ook meedere mensen en zo met elkaar wijzer te worden.

Ik zie het zo als er een hoeveelheid water langs een uv lamp gaat dan gaan de algen dood. Als er meer langs gaat dan er kan heb je een probleem. Dat is het punt waar ik een sluitend antwoord op probeer te krijgen

ReplyQuote
p4u08910
(@p4u08910)
Active Member
Topic starter  

JanV wrote: Het gaat er niet om dat ik het niet geloof en ik wil juist wel discussies aangaan om er meer van te leren en niet alleen ik maar ook meedere mensen en zo met elkaar wijzer te worden.

Ik zie het zo als er een hoeveelheid water langs een uv lamp gaat dan gaan de algen dood. Als er meer langs gaat dan er kan heb je een probleem. Dat is het punt waar ik een sluitend antwoord op probeer te krijgen

Kijk als je volgens jullie termen het water door een uv laat stromen. hoe lang word het dan bestraald? 1 sec? denk je dat na 1sec uv straling uw alg dood is?? vergeet het. het is een oerplant en een van de sterkste. idd heeft iedere uvlamp zijn mechanische limiet door de weerstand. maar die mag je ten volle benutten. hoe meer water je er door krijgt, hoe meer water er bestraald wordt, en hoe vlugger het opnieuw bestraald word. juist daardoor sterft de alg. als het te lang duurt kan hij opnieuw ontwikkelen, maar als ge die alg elk half uur een 'kaakslag' geeft, zal die bezwijken.

Eigenlijk moet je niet rekenen hoe lang wet water in de uv lamp zit, maar hoe lang het per dag bestraald word. en liefst zo frequent mogelijk

ReplyQuote
Hoskeu
(@hoskeu)
Trusted Member

Hallo,

Om hier iedereen weer een beetje "on topic" tehouden, wat nieuwe stof om over te discuseren. 😉

Ik ben een artikel tegen gekomen, al wat ouder maargoed, en daar steld de auteur in dat een CV-pomp zuiniger is dan een vijverpomp met dezelfde opbrengst.

Ruud Wolterman wrote:
Er zijn nog meer voordelen te noemen: zo gebruiken de meeste CV-pompen 40 watt, een vergelijkbare vijverpomp 100 tot 250 watt of nog meer, oftewel een jaargebruik van ongeveer F85,- bij continue draaien, tegen F300,- of meer bij gebruik van een commerciële vijverpomp.

Even voor de volledigheid, het betreft hier een pomp van ongeveer 6000liter per uur. (zie quote hieronder)

Ruud Wolterman wrote:
Na het lezen van diverse boeken en artikeltjes omtrent vijvers, stromend water en pompen bleek ik een pomp nodig te hebben met een capaciteit van ongeveer 6000 liter per uur. Dat lijkt heel wat, maar komt in de praktijk neer op de waterkraan vol open zetten !

Hmm ik geloof dat ik tijdens het typen van deze post al het grote verschil met een goede vijverpomp onddekt heb. (zie quote hieronder)

Ruud Wolterman wrote:
De pomp kan het water alleen horizontaal verplaatsen! De capaciteit loopt drastisch terug naarmate het water hoger opgepompt moet worden of van lager aangezogen moet worden. Waarschijnlijk is dit wel op te lossen door bijvoorbeeld twee of meer pompen achter elkaar te schakelen, ik heb hier echter zelf geen ervaring mee.

Hierbij de link waar ik dit vandaan heb :
http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/info/vijver8b.htm

Mischien kan er iemand wat mee, waarschijnlijk niet maargoed. :p

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.