Hallo Allemaal,
Ik heb een koi vijver van ongeveer 8000 liter. Daar heb ik een Oase Biotec 10 op zitten als filter met een Messner P6000 pomp. Dit gaat de laatste drie jaar redelijk goed, maar het een en ander begint nu problemen op te leveren omdat mijn 5 koi groeien.
Daarom wil ik op zeer korte termijn ( over twee weken ) mijn filter gaan vervangen door iets wat stukken beter is. Aangezien ik een beperkte ruimte heb voor mijn filter ( namelijk 120 cm * 200 cm ) heb, dacht ik om een filter zelf te maken omdat er gewoon geen filters zijn die hier passen.
Ik wil de filter gaan maken met een plastic pallet bak van 120 * 100 * 80 (l *b * h buitenmaten). Dus zo'n 600 liter. Hierin wil ik drie kamers maken met elk een eigen vuilafvoer. Het geheel wil ik via gravity aan sturen, zodat ik mijn pomp ook niet dagelijks hoef te ontdoen van allerlei zooi.
Het filter wil ik op de volgende wijze indelen:
Kamer 1: Borstels om het grove vuil tegen te houden
Kamer 2: Japanse mat afgewisseld met matala matten
Kamer 3: Bewegend bed (kaldness).
Nu heb ik de volgende vraag:
Welk materiaal kan ik gebruiken om de benodigde afscheidingen te maken, die ook nog eens sterk genoeg zijn en die niet giftig zijn voor de vissen. Ik zat zelf te denken aan plexiglas, maar er zijn vast nog andere oplossingen.
Tevens heb ik gelezen in een andere post dat de kaldness beter in de tweede kamer geplaatst kan worden. Dit zou beter zijn voor de bacterien. Houden borstels wel genoeg vuil tegen, zodat er weinig vuil in de bwb kamer komt?
Nog een derde vraag: Als ik dit filter installeer, is het dan verstandig om de biotec voor een tijdje aan het einde van de filter lijn te plaatsen, zodat het nieuwe filter op kan starten, en ik niet meer problemen krijg dan ik nu al heb?
Alle ideeen/opmerkingen zijn welkom!
Groetjes,
Mark
mark wrote:
Tevens heb ik gelezen in een andere post dat de kaldness beter in de tweede kamer geplaatst kan worden. Dit zou beter zijn voor de bacterien. Houden borstels wel genoeg vuil tegen, zodat er weinig vuil in de bwb kamer komt?
Hoi Mark,
door de beweging van het dragermateriaal wordt het meeste organische materiaal wat niet wordt tegengehouden afgeslagen. Maak je niet te veel zorgen daarover.
Nog een derde vraag: Als ik dit filter installeer, is het dan verstandig om de biotec voor een tijdje aan het einde van de filter lijn te plaatsen, zodat het nieuwe filter op kan starten, en ik niet meer problemen krijg dan ik nu al heb?
Lijkt me geen slecht idee. Zal je de moeilijke periode door kunnen helpen.
Gr, Dennis.
Hallo dennis,
Bedankt voor je antwoord. Ik laat de biotec na het installeren een tijdje lopen.
Tevens zal ik het bwb in de tweede kamer plaatsten en in de derde pas de japanse matten.
Is het overigens een goed idee om bv onder de borstels van de eerste kamer of onder de japanse matten een honingraat te plaatsen om zo extra vuil te layten bezinken? Het is de bedoeling dat het water telkens van onderaf de kamer binnenstroomt middels een PVC pijp die het water aanvoert vanuit de bovenste waterlagen van de vorige kamer.
Groeten,
Mark
mark wrote:
Is het overigens een goed idee om bv onder de borstels van de eerste kamer of onder de japanse matten een honingraat te plaatsen om zo extra vuil te layten bezinken? Het is de bedoeling dat het water telkens van onderaf de kamer binnenstroomt middels een PVC pijp die het water aanvoert vanuit de bovenste waterlagen van de vorige kamer.Groeten,
Mark
Hoi Mark,
ik zou de honingraat bij de Japanse matten doen. Deze hebben een vergelijkbaar intern oppervlak.
Gr, Dennis.
Persoonlijk zou ik een zwarte of groene matala mat onder de japanse matten plaatsen omdat deze veel makkelijker te reinigen zijn dan de honingraat
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga het een en ander mee nemen in mijn opstelling zoals voorgesteld. Moet alleen nog even kijken of ik de matala matten of de honingraat ga gebruiken.
Wat betreft de materiaal keuze in mijn filter om de scheidingswanden te maken, heb ik jammer genoeg nog geen antwoorden op mogen ontvangen.
Ik ben op zoek gegaan naar en plastic plaat die enigsinds betaalbaar is en vooral stevig. Dan kom ik uit op Polycarbonaatvan ongeveer 10 mm. Zou dit stek genoeg zijn aangezien de afmetingen van de platen ongeveer 90 * 80 cm worden?
Is aluminium schadelijk voor de vissen? Dit zou ik namelijk willen gebruiker om de platen vast te zetten, want ik denk dat alleen kit niet genoeg is.
Alle reacties/op/aanmerkingen zijn welkom!
Groeten,
Mark
zou zeker geen alu nemen want dit zal zeker oxideren
ik zelf zou PVC nemen
rené
Ik heb besloten, in overleg met de leverancier, dat ik platen PVC van 1 cm dik ga gebruiken en deze vast ga zetten met RVS schroeven. De naden kit ik dan allemaal dicht.
Hopelijk gaat alles naar behoren werken.
Als het een en ander klaar is, zal ik een paar foto's maken en hier plaatsen.
Groeten,Mark
Ik heb zelf een halve honingraat onder mijn borstels en onder mijn japansemat
En dat bevalt mij uitstekent. Dit heb ik gedaan op advies van een dealer