Hallo,
Ik heb al veel gelezen en bijgeleerd op dit forum en daarom heb ik zojuist ingelogd om mijn eerste vraagje te stellen.
Ik heb onlangs een aquamax 10000 l aangekocht (nieuw).
Als mijn berekening juist is komt het er op neer dat ik met deze pomp een emmer van 10l vul in 3,60 sec. Ik ben dit eens gaan controleren omdat ik de uitstroom van de filter nogal zwakjes vond.
Hieronder vindt u de resultaten en meer gegevens.
Test 1: met een pompdarm 2 meter lang (bovenwater) diameter 2,5 cm
Na 7 sec was de emmer vol, dit komt neer op 5140 liter per uur.
Test 2: met een pompdarm 7 meter ( bovenwater) met lange bochten en idem diameter.
Na 9,50 sec was de emmer vol = 3790 l per uur.
Test 3: Zelfde situatie als test 2 maar gemeten achter de uvc mebner 30watt.
13,28 sec duurde het om mijn emmertje te vullen.
Als ik goed kan rekenen??? Geeft mijn 10000 l pomp bij test 3 nog maar 2710 liter per uur. Ik weet ook wel dat lange darmen, korte bochten en uvc lampen de pomp afremmen, maar 73% vind ik wel wat veel.
Graag had ik geweten welke waarden ik normaal zou moeten optekenen met deze tests.
Groetjes
Dirk
Ik lees dat je slangen gebruikt met een diameter van 2,5cm. Ik ben geen ster in rekenen maar ik denk dat dat een beetje krap is voor een pomp die 10kub per uur verplaatst. Ik heb een 6 kubs pompje en deze is verbonden met 7,5ato pvc pijp met een diameter van 4cm. Voor een 10 kubs pomp zou ik kiezen voor minimaal 5cm pijp. (ik gebruik nooit slang/darm). Verder is de opvoerhoogte van enorme invloed op de hoeveelheid waterverplaatsing. Als het goed is staat in de gebruiksaanwijzing van je pomp wat je overhoud bij welke opvoerhoogte.
Ik hoop dat je er iets mee kunt!
Hallo froggie,
Op mijn aquamax pomp is de grootste doorvoer mogelijkheid 2,5 cm en de opvoerhoogte is 80 cm boven de waterspiegel.
Dirk44 wrote: Hallo froggie,
Op mijn aquamax pomp is de grootste doorvoer mogelijkheid 2,5 cm en de opvoerhoogte is 80 cm boven de waterspiegel.
Ik heb een aquamax 3500 en 4000. Op beiden kunnen 5 cm slangen worden aangesloten. Lijkt het me vreemd dat het bij een 10000 niet zou kunnen :confused:
Als ik de slang horizontaal leg heb ik nauwelijks verliezen (10 meter slang + 5 meter pvc). Indien ik ook nog 1 meter wil stijgen ga ik wel flink wtaer verliezen. Bij de 3500 duidelijk meer dan bij de 4000.
"Op mijn aquamax pomp is de grootste doorvoer mogelijkheid 2,5 cm en de opvoerhoogte is 80 cm boven de waterspiegel."
Dat lijkt me toch heel stug, ik gebruik op mijn 3000 l/h pomp al 35 mm slangen.
Als je 25 mm slangen gebruikt op zo'n zware pomp als die van jou dan knijp je hem gigantisch af, logisch dattie niet aan zijn doorstroom komt.
Dirk44 wrote: Hallo froggie,
Hoi Dirk,
Misschien weet je dit wel, maar je kan dat trapse verloop stukje (verschillende diameters) inkorten tot op de diameter die je wenst. Ikzelf heb ook 40mm op een nieuwe 5500 dus moet zeker gaan met een 10000.
Groeten,
Johnny
Die 25mm is inderdaad veel te dun, 40mm is toch wel het minimum, 50mm is aan te raden.
Het beste kun je een schroefkoppeling kopen met aan de andere zijde een lijmmof 50mm en dan verder gaan met 50mm PVC.
ik gebruik ook de aquamax 10000 en heb hier wel degelijk een darm van 40mm op aangesloten(1 1/2") de kleinste aansluiting is 20mm en je moet die trapjes op de juiste plaats afsnijden. indien je dat niet doet gaat je pomp natuurlijk minder opbrengst hebben.
en ik wil er bovendien nog twee zaken aan toevoegen: 🙂
1) je pomp -indien ze wordt droogopgesteld- moet je aansluiten met min 40 beter 50mm.
Indien kleiner loopt ze gegarandeerd warm.
Indien in natopstelling is dit probleem uiteraard onbestaande wegens waterkoeling maar toch adviseer ik de raad van de collega's op te volgen.
2) ik twijfel er ernstig aan dat een pomp genre aquamax (waar ikzelf tevreden over ben gezien prestaties-verbruik) vanaf de eerste second al de frequentie van 10000 liter/uur presteert. Dit was alvast de indruk die ik had tijdens het proefdraaien van m'n vijver.
Je metingen tot op een honderste zijn dus niet relevant, en daar kan je je pomp dus niet op beoordelen .
Ik ben zeker dat je probleem is opgelost wanneer je de gebruikelijke diameters aanwend.
mvg,
lieven
zut wrote: Ik heb een aquamax 3500 en 4000. Op beiden kunnen 5 cm slangen worden aangesloten. Lijkt het me vreemd dat het bij een 10000 niet zou kunnen :confused:
Als ik de slang horizontaal leg heb ik nauwelijks verliezen (10 meter slang + 5 meter pvc). Indien ik ook nog 1 meter wil stijgen ga ik wel flink wtaer verliezen. Bij de 3500 duidelijk meer dan bij de 4000.
Ik Heb mijn pomp daarstrak eens uit het water gehaald en heb me idd vergist. Ik kan nog een stukje weg zagen en een darm van 40 mm aansluiten op mijn pomp. Maar aan mijn UV-lamp kan ik max 30mm darm aansluiten.
zou mijn probleem nu zijn opgelost moest ik een darm van 40mm aansluiten op mijn pomp en dan overgaan in een darm van 30mm aan de UV-lamp?
Mvg
Dirk
froggie wrote: Ik lees dat je slangen gebruikt met een diameter van 2,5cm. Ik ben geen ster in rekenen maar ik denk dat dat een beetje krap is voor een pomp die 10kub per uur verplaatst. Ik heb een 6 kubs pompje en deze is verbonden met 7,5ato pvc pijp met een diameter van 4cm. Voor een 10 kubs pomp zou ik kiezen voor minimaal 5cm pijp. (ik gebruik nooit slang/darm). Verder is de opvoerhoogte van enorme invloed op de hoeveelheid waterverplaatsing. Als het goed is staat in de gebruiksaanwijzing van je pomp wat je overhoud bij welke opvoerhoogte.
Ik hoop dat je er iets mee kunt!
froggie
ik lees hier dat je nooit geen darm gebruikt... Waarom werk jij dan met pvc buizen? ik zou denken dat je met darmen langere bochten kunt maken dan met pvc buizen, waardoor er minder drukverlies optreed. :confused:
grtzz
ok, ik heb ook een aquamax 10000 en had hier eerst een 40mm slang op, nu een 50 mm slang. Dit moet echt passen. Ik heb een pompgevoed systeem en dan is de opvoerhoogte altijd een 60cm-1meter. Maar het verschil tussen die 40 en 50 mm slang en de uv ertussenuit was enorm! de aquamax is een super goede pomp, echter niet wanneer hij weerstand ondervind, dan neemt het heel snel af. Ik adviseer, neem 50 mm slang en haal de uv-lamp ertussenuit en sluit die aan voor het pompje voor een waterval oid. Of koop er een losse pomp voor. Een debiet van 3000l/uur door een uv-lamp is meer dan voldoende! een langere contacttijd bied ook meer tijd om de zweefalgen te doden!
De toepassing voor je UVC-lamp kun je oplossen door een bijpass te monteren.
Daardoor kun je een gedeelte van het water door de lamp sturen en de rest rechtstreeks.
De wrijving in de buizen kun je verminderen door onmiddellijk na de pomp een verloop te monteren naar een veel grotere diameter.
Ikzelf heb de twee pompen die in een promax 30000 zitten apart gemonteerd .
De ene wordt gebruikt voor de drainaanzuiging en de andere voor de skimmer met een bypaas voor de UV lamp. Dit werkt perfect.Onmiddellijk na de opstelling verloopt de buis naar een diameter van 90 mm.
Vergeet niet dat alle pompen met hoog debiet en laag verbruik een vortex waaier hebben. Dit wil zeggen dat die waaiers veel water kunnen verplaatsen maar niet nauw afsluiten op het pomphuis. Daardoor is tegendruk een debietverslinder.
ook ik ben het met iedereen eens, 2,5 cm is te klein. Ik heb zelf ook een aquamax 10000 maar heb deze aangesloten op 50 mm pvcbuis als ik de kraan op de pvcbuis half dicht zet (wat overeenkomt met 2,5 cm) is de opbrengst ook een stuk lager.
dus gewoon 50mm buis gebruiken
Bedankt voor uw reacties.
Ik heb intussen een buis van 50 mm aangesloten op de aquamax 10000. Het verschil is enorm. Aangezien ik twee vijvers via een waterval verbind en in de onderste vijver een pomp van 4500 liter heb liggen die naar dezelfde filter stroomt dan de aquamax, heb ik de uv lamp aangesloten op de pomp van 4500 liter. hopelijk heb ik nu genoeg doorstroming zodat al het water van de eerste vijver toch nog regelmatig genoeg de UV-lamp passeert.
Mvg
Dirk
Dirk44 wrote: froggie
ik lees hier dat je nooit geen darm gebruikt... Waarom werk jij dan met pvc buizen? ik zou denken dat je met darmen langere bochten kunt maken dan met pvc buizen, waardoor er minder drukverlies optreed. :confused:grtzz
Klopt inderdaad, met slangen kun je ruimere bochten maken dan met pvc buis waardoor je inderdaad meer water aan het einde overhoud. Maar ik heb iets tegen flexibele buis/slang waarom moet je me niet vragen maar ik vind pvc buis veel netter staan, tevens zijn er in de handel ook bochten te verkrijgen die een stuk minder weerstand geven. Nog een reden is dat de meeste slangen een ribbel aan de binnenkant hebben waardoor je een werveling in het water krijgt hierdoor verlies je ook doorstroming. Als laatste is pvc veel duurzamer dan slang, zeker als je 7,5ato buis gebruikt.
Redenen genoeg lijkt me?
Groet Mark
ffluppestijn01 wrote: ok, ik heb ook een aquamax 10000 en had hier eerst een 40mm slang op, nu een 50 mm slang. Dit moet echt passen. Ik heb een pompgevoed systeem en dan is de opvoerhoogte altijd een 60cm-1meter. Maar het verschil tussen die 40 en 50 mm slang en de uv ertussenuit was enorm! de aquamax is een super goede pomp, echter niet wanneer hij weerstand ondervind, dan neemt het heel snel af. Ik adviseer, neem 50 mm slang en haal de uv-lamp ertussenuit en sluit die aan voor het pompje voor een waterval oid. Of koop er een losse pomp voor. Een debiet van 3000l/uur door een uv-lamp is meer dan voldoende! een langere contacttijd bied ook meer tijd om de zweefalgen te doden!
Alweer een voordeel van PVC hiermee kun je een bypass langs je UVC maken waardoor je de doorstroming kunt regelen naar behoefte...