Hallo,
ik ben van plan om een moerasfilter toe te voegen aan mijn vijver, aangezien deze vol zit met draadalg. (zie post Alggggggg!!!!) 😡 🙁
Zoals ik begrepen heb, moet dit toch uitkomst bieden tegen de vorming van draadalg in mijn vijver??? Corrigeer me aub als dit onwaar is, want anders haal ik me een hoop werk en kosten op de hals, terwijl het misschien geen effect heeft.
Mijn plan is om na mijn filter (zie signature) via 2 bakken met moerasfilter en een klein waterloopje de vijver in te gaan. Ik schat dat ik de moerasfilter ongeveer een 1500 liter ga maken. (1meter diep). (Of is meer liters sterk aan te raden?; visbestand is nu nog divers, maar ik hoopte dat ik misschien op deze manier in de toekomst de vijver met alleen maar KOI kan bezetten)
Tevens qua materiaal; Lava lijkt mij het beste hiervoor; maar wat zijn de kosten hiervan? :confused:
Bijgevoegd zit een foto met hoe ik deze filter wil maken. Het begin (dus aan de woning-zijde) wordt dus mijn filterbak.
Dan een kleinere plantenfilter (wel diep) en in de middelste bak de grotere. (wat blauw is moet dus plantenfilter worden)
Zijn er nog tips, qua beplanting, bescherming van de folie? Of iets waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb? :confused:
Erik1978 wrote:
Zoals ik begrepen heb, moet dit toch uitkomst bieden tegen de vorming van draadalg in mijn vijver??? Corrigeer me aub als dit onwaar is, want anders haal ik me een hoop werk en kosten op de hals, terwijl het misschien geen effect heeft.Zijn er nog tips, qua beplanting, bescherming van de folie?:
Hey Erik,
je plan ziet er mooi uit. Een plantenfilter biedt idd uitkomst om algen groei te voorkomen, mits de plantenfilter groot genoeg is. D.w.z. mits de planten in staat zijn om een zeer groot percentage van de voedingsstoffen uit het systeem te halen. Een plantenfilter is één van de beste oplossingen.
Beplanting; zet maar lekker vol met Iris (Gele Lis) en eventueel wat Acorus (Kalmoes) en Carex (Zeggen).
Het mooiste is om de lava in plastic kratten of iets dergelijks te doen. Deze kratten zet je op een raamwerk, waardoord de kratten allemaal in de hoogte staan in de plantenfilter. Er blijft dan een lege (met water gevulde) ruimte onder dit raamwerk.
Dat heeft een aantal voordelen:
- Je hebt minder lava nodig
- De wortels hangen in de 'lege' ruimte in het water en kunnen zo nog beter voedingsstoffen opnemen
- De plantenfilter is makkelijker schoon te houden
Verder zou ik een soort van drain plaatsen onderin... Zo kan je af en toe het kraantje openzetten en raak je het slib makkelijk kwijt (de bron van de voedingsstoffen).
Veel succes met de bouw,
Gr, Dennis.
Erik 1978,
Stel het uit uw hoofd dat een plantenfilter gaat voorkomen dat ge algen hebt in uw vijver, ik zelf heb bijna zoveel plantenfilter (gele-lis, waterpest) als vijver en heb ook algen. Het zal zeker helpen de groei van de algen in te perken, maar voorkomen, vergeet het.
Danny
Ik ken een aantal koivijvers die vrij van algen zijn dankzij een plantenfilter in combinatie met een goede filter. Ik heb niet voor niets geschreven 'mits groot genoeg'...
Misschien was mijn woordkeus in 'algengroei voorkomen' niet al te tactisch. Het algen probleem zal zeker verminderen tot bijna verdwijnen (ligt aan grootte en effectiviteit van de plantenfilter). Het laagje baardalgen op de vijverwand en stenen zal altijd blijven, maar naar een steriele vijver vraagt dan ook niemand ...
Minstens zo belangrijk is de slibafvoer, waarbij voedingsstoffen, afvalstoffen voortijdig worden geloost. Een goed voorfilter is net zo belangrijk.
Waterpest mag men eigenlijk niet zien in hoedanigheid van plantenfilter. Natuurlijk haalt het voedinsstoffen (nitrogenen, fosfaten, mineralen, enz) uit het water, maar lang niet zo effectief als bijvoorbeeld de Gele Lis.
Bovendien is het in de strijd tegen draadalg vaak minder effectief, omdat waterpest nadelige concurrentie ondervindt van de draadalgen (competitie om licht, enz.)
Effectiviteit van een plantenfilter hangt onder andere af van de lichtvangst, de zuurtegraad, aanwezigheid van bepaalde sporenelementen als bvb calcium, het bodemsubstraat waar de planten in staan, de gebruikte plantensoorten, de doorstroming, de mate van dichtslibbing, zuurstofniveau in de bodem (ivm denitrificerende baccies)
Een plantenfilter is dus wel degelijk een belangrijk instrument om van algen af te komen.
Gr, Dennis.
Hoi,
ik wil dus lava gaan toepassen in mijn plantenfilter.
Nu heb ik een vraag mbt de korrelgrootte. Hoe groot moet dit zijn?
Ik kan hier lava verkrijgen in de grootte 10-16mm, 50-80mm en 50-150mm.
Ook nog even over de diepte hieran: de diepte van 80cm-1meter is dus een fijne diepte voor dit moeras?
Dennis; het wordt een downflow moeras met mijn bestaande filter als voorfilter. Denk je echt dat die vrije ruimte onderin, en een slibkraan nodig zijn?
Tevens; dit moerasfilter; kan ik dat als het gereed is meteen in gebruik nemen? Of mag ik het nog niet aanplanten? Of wel aanplanten maar niet gebruiken?
En dan nog een laatste vraag: Hoe kan ik de rand van dit moerasfilter mooi afwerken? Ik heb eigelijk geen idee.. De stenen die ik voor mijn vijver heb gebruikt zijn 30cm diep, met een gekartelde rand. Zoveel plaats heb ik niet in die bakken waarin de filter moet komen. En de stenen doorslijpen zier er ook niet mooi uit, aangezien je dan 1 rechte rand krijgt. Iemand ideeen???
Erik1978 wrote:
Ik kan hier lava verkrijgen in de grootte 10-16mm, 50-80mm en 50-150mm.
Hey Erik,
ik zou voor de middenmaat gaan. Slibt niet te snel dicht, maar de planten kunnen er nog goed in wortelen.
Misschien kun je Chivas (ff in gebruikerslijst zoeken) een pm sturen... Hij is bezig met een plantenfilter, waarbij hij verschillende korrelgroottes gebruikt... Daar wil hij vast wel wat over vertellen.
de diepte van 80cm-1meter is dus een fijne diepte voor dit moeras?
Jep, vind ik een mooie diepte... hebben wij zelf ook.
Dennis; het wordt een downflow moeras met mijn bestaande filter als voorfilter. Denk je echt dat die vrije ruimte onderin, en een slibkraan nodig zijn?
Persé nodig niet, maar het zal het onderhoud wel gemakkelijker maken. Af en toe uitspoelen van de slib is erg belangrijk...
Die vrije ruimte heeft nog een groot voordeel. De kisten staan uiteindelijk op een raamwerk of iets dergelijks. Het grootste deel van de plantenfilter is dan lege ruimte (water) en geen substraat. Bij het schoonmaken til je de kratten uit de filter en spoelt ze schoon met vijverwater.
Zonder kratten gaat dit al stukken moeilijker... Komt er nog bij dat je met de lege ruimte een slibkraan kan opentrekken en klaar is Kees.
De slibkranen kun je ook weglaten. Dan zet je er gewoon een dompelpomp in.
Komt nog eens bij dat je voor de lege ruimte geen lava nodig hebt (kostenbesparing)
De lege ruimte is voor de planten ook nog eens goed. De wortels hangen dan in het water en hebben relatief een groter contact met het water. De wortelmassa bepaalt de opname!
Met downflow is vooral het gemak van de kisten van belang. De slibkranen iets minder.
Dat zal je dan zelf even moeten bekijken.
Tevens; dit moerasfilter; kan ik dat als het gereed is meteen in gebruik nemen? Of mag ik het nog niet aanplanten? Of wel aanplanten maar niet gebruiken?
Gelijk aanplanten en gelijk in gebruik nemen. Belangrijk is wel dat de lava goed wordt uitgespoeld.
Voor de afwerking verder... Wij hebben het met flagstones.. maar day zal in jouw situatie niet de beste oplossing zijn.
Mischien een (hard)houten rand?
Kijk voor een voorbeeld van de constructie even op deze link:
http://www.nishikigoi-online.com/phpbb2/viewtopic.php?t=3546&highlight=plantenfilter
Het is maar een voorbeeld he... het hoeft niet zo prfessioneel als hier.. maar je hebt zo vast een idee
Gr, Dennis.
Hoi Eric,
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik ken een paar visloze plantenvijvers die toch vergeven zijn van de draadalgen.
Waarschijnlijk komt er op de één of andere manier toch genoeg voeding in het water dat de algen zich kunnen gaan ontwikkelen.
Zoals Dennis al aangeeft zullen de planten zeker bijdragen tot het verminderen van de algen, als je hem groot genoeg kan maken.Kan je dat niet, dan zou ik er ook niet aan beginnen. Je gaat je op den duur ergeren aan de algen die de plantenbak overwoekeren en dat is ook niet de bedoeling.
Ook in vind dat een drain onder de planten een must is anders zal je om de 2 jaar de stinkende boel moeten gaan leegmaken om te reinigen. Geloof mij vrij dat is geen plezierig werkje.
Als je re nog moet aan beginnen zou ik hem toch proberen te maken zoals op de link die Dennis gepost heeft.
Dit is volgens mij de enige goede manier.
Ps. regelmatig water verversen draagt ook bij aan een verminderde algenbloei
Veel geluk met de bouw
De Rie wrote: Hoi Eric,
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik ken een paar visloze plantenvijvers die toch vergeven zijn van de draadalgen.
Waarschijnlijk komt er op de één of andere manier toch genoeg voeding in het water dat de algen zich kunnen gaan ontwikkelen.
Jep dat kan goed kloppen, ligt misschien ook aan de nitraat/fosfaatwaarden van het gebruikte leidingwater. Deze verschillen namelijk per regio en zelfs per periode.
Tsja, ik ben erg enthousiast over deze methode. Vooral ook omdat ik mensen met een plantenfilter van groene soep naar helder water heb zien gaan in eenpaar maanden. De groene soep is de jaren erna nooit meer een probleem geweest. Maar goed, ik weet ook wel dat dit geen garantie is voor jouw vijver.
Nu heb ik nog wel een tip om geen algen in de plantenbakken te krijgen: laat het substraat boven het water uitkomen. Zo wordt het hooguit een beetje groen, maar draden zullen zich er niet ontwikkelen.
Nu moet ik wel zeggen, dat als ik de foto's van de vijver bekijk... Dat het met een plantenfilter best te doen is. Het probleem is te overzien.
Wij hebben zelf een vijver van ongeveer 60 kub (wel excl filter). Hier zitten ook zo'n 50 á 60 flinke koi in. Het ligt in de volle zon. De plantenfilter is hier relatief klein.. 5 kub maximaal... Toch hebben we geen last van draadalgen, terwijl we er vroeger wanhopig van werden.
Ik maak zo even een foto van de plantenfilter, dat net is gesnoeid. Het water is glashelder, terwijl het duidelijk hoog tijd is dat er wat slib wordt gespoeld...
Gr, Dennis.
De beloofde foto's...
De Irissen zijn 5 dagen geleden afgeknipt en nu alweer 40 cm gegroeid :rolleyes:
Algen groeien er niet in, wel komen er allerlei andere waterplanten spontaan te voorschijn. Ik noem glanzend fonteinkruid, watervorkje, bronmos en kroosvaren.
Het bruine dat je ziet is slib. Dit najaar wordt het complete systeem verbeterd en komen er dus ook slibkranen in...
Gr, Dennis.
En hier vervolgens nog wat detailfoto's van de plantenfilter.
Gr, Dennis.
Mischien nog een idee........
plantenfilter 2 op 3 en 1.5M diep met lavasteen (gemengd).
zuiver water en niets van last(tot nu toe)......
Is het nodig om nu die irissen te snoeien???????.
Beginnend koi liefhebber.
Ik heb ook sinds een maand een moerasfilter (ca. 450 liter) bij mijn vijver (ca. 1300 liter)
Het water wordt door een Eheim pomp voorzien van filters (1200 l/h) upflow door het moeras geperst.
In het moeras staan een 5 tal lissen, wat munt en twee Irissen. De planten doen het op zich goed, maar groeien van geen kant.
Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik lees hier op het forum dat het tegen de klippen aan groeit, bij mij dus niet. De planten zien er wel heel vitaal uit.
Kan iemand me zeggen hoe lang het duurt voordat de boel echt aanslaat? Moet ik misschien de pomp langzamer zetten?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten René
Heren,
ik zie toch weer duidelijke verschillen in de opbouw van de moerasfilters.
In de beschrijving op de site http://pondlibrary.org/ned/artikels/artikeltekst.htm?article_id=73&cat_id=64 staat dat de dikte van de laag lava een 60cm moet zijn. Als ik naar de link van Dennis kijk dan zie ik een grote kelderruimte, met bovenop de draagbuizen, normale plantenbakken met substraat in staan. Hier is de laag van het substraat dus maar iets van 25cm, welke nog niet eens helemaal in het water zou vallen!?! :confused:
In de beschrijving op deze site staat dat de wortels dus in de lava/substraat groeien. In de link van Dennis staat dus dat de wortels los in het water gaan hangen.
Wat is nu de beste methode?? Als de wortels idd gewoon los in het water moeten gaan groeien, dan kan ik een frame maken en daar gewoon vijverbakken op zetten. Op deze manier kan ik net zo goed substraat kopen, want dan gaat het niet meer over zulke grote hoeveelheden.
Ik was in de veronderstelling dat bij een downflow moerasfilter de bak ongeveer vol moest zitten met lava.
Graag advies, want straks zit ik hier met een kub lava welke ik misschien helemaal niet nodig heb......
PS Dennis, ik heb al een idee mbt de slib. Er komt dus een kelderruimte (Diep/ondiep hangt van jullie antwoord af op bovenstaand probleem). Ik wil in het midden van de filter een dikke pijp zetten (rechtop). Mocht ik een keer de slib onderin weg willen hebben, dan laat ik een dompelpomp via deze pijp naar de bodem van de filter zakken en pomp ik hem even leeg. Lijkt me een redelijk goede oplossing toch??
Hoi,
Mijn artikels (dossier moerasfilters – pondlibrary) zijn natuurlijk geen bijbel en zoals erin vermeld voor interpretatie en variatie vatbaar.
De bedoeling van de planten is om voedingsstoffen uit het water te halen, dit doen ze met hun wortels. De hoofdbedoeling van het substraat is om de planten een verankering te bieden. Planten vormen natuurlijk ook wortels met of zonder substraat.
Het substraat kan echter een bijkomende rol gaan spelen : vijvers die enkel op dit principe filteren (al dan niet met een mechanisch voorfilter) hebben nog oppervlak nodig voor biologische filtratie (mineralisatie, nitrificatie, denitrificatie). Hier biedt substraat een invulling van deze taak. In zwemvijvers bijvoorbeeld, of andere vijvers waar geen (of klein) ander filter werkt is de substraatlaag dan ook echt nodig. Een goede circulatie en mogelijkheid tot spoeling (slibreductie) zijn dan cruciaal.
Planten nemen naast nitraten en fosfaten ook nitrieten en ammonia op, wanneer de biofilter (dat dan voor het plantenfilter staat) bvb tijdelijk onvoldoende presteert kunnen zij helpen in de reductie hiervan, daarnaast is het substraat dan een extra aanhechtoppervlak voor biomassa (buffer).
De link die Dennis gaf is een mooi alternatief voor een koivijver waar er extra een plantenfilter bij komt. Het extra substraat is dan overbodig, hoewel de plantwortels graag tussen het substraat door een tapijtje gaan vormen met wortels en alzo een stevige laag gaan vormen waar het water tussen moet in zijn weg naar het wateroppervlak (of bodem). Water kiest steeds de weg van de minste weerstand, daarom help je het best een handje zodat het zeker goed door de wortelmassa loopt. Ik heb deze link onvoldoende goed bestudeerd maar indien het water er niet van onder naar boven of omgekeerd loopt krijg je vooral een waterstroom onder de wortels door. Substraat kan zo ook wat voor een sturing van het water zorgen.
De diktelaag van 60cm heeft betrekking op de diepte tot waar je wortelgroei kan verwachten. Je zou dus kunnen stellen dat je bvb de gulden middenweg kan kiezen.. de substraatlaag verminderen tot +/- 40 cm (verankering + milde buffer) en de kelderruimte vergroten tot ergens een 30 à 40cm (wortelgroei bovenaan en slibbezinking naar onder toe, eventueel dan de bodem afhellend naar het centrum en hier plaats om met een dompelpomp slib weg te zuigen).
Kortom er zijn verschillende alternatieven mogelijk, en naargelang de situatie kan het ene systeem al beter (praktischer) zijn dan het andere.
Mvg, Timpie
ps. kortom voordeel van substraat :
* eerst een vooral verankering
* microbiologische bufferwerking
* steun voor wortels
nadelen:
* slib zet er zich in vast
* moeilijk te reinigen
Hoi Timpie,
bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik heb een tekeningetje gemaakt met hoe ik van plan ben om hem te maken.
Kijk maar es, maar zo moet het volgens mij wel gaan werken dacht ik zo.
Mijn voorfilter word dus de filter die in mijn signature staat. Door de filter loopt 2500-2800 liter; wat dus in de plantenfilter terecht komt. Nu een vraag:
Wat voor een diameter moet die rechtopstaande buis hebben zodat hij wel goed overloopt???
PS. Er is mij verteld dat er ook vaak Biezen gebruikt worden in plantenfilters? Deze schijnen nog beter te werken als gele lis? Klopt dit?
Hoi Erik,
Mogelijk ook een idee om je filter te bouwen , bij mij werkt het uitstekend en kun je er ook wat ideetjes uit halen
zie dit adres
http://www.nishikigoi-online.com/phpbb2/album_pic.php?pic_id=2082
mocht je meer info willen kan ik je meer foto's toesturen
mvg
Polletje
hoi,
ik heb even snel gekeken want ik ben momenteel op reis (Italie)..
voor de diameter van de buis zou ik voor een 80 of liever nog een 110 gaan. Wat je denk ik misschien beter doet is omgekeerd werken, met upflow bedoel ik dan : het water dat naar het moerasfilter loopt eerst door de buis sturen naar de bodem van het moeras. Bij een downflow weet ik dat het systeem zeer goed werkt met de pomp onder het moeras, in jouw geval moet het water "gewillig" door de buis gaan stromen en wanneer het substraat dreigt ietwat te verstoppen (denk maar al aan draadalgen bovenaan tussen het substraat) zou het kunnen dat het water gewoon langs boven gaat overlopen naar het volgende moeras zonder door het moeras heen te gaan. Wanneer er onderaan een pomp staat moet het water erdoor. Bijkomend voordeel om hier te werken met upflow.. maak de diameter 300 en je kan met een pomp de bodem backwashen. Door de buis ietwat boven het waterniveau te laten uitsteken kan je toch nog een watervaleffect creeeren en verstopping krijg je snel in de gaten (niveau in de buis komt hoger te staan). Evt. vertop je met wat begroeiiingsplantjes de buis (laat ze toch ong 5cm uitsteken bovenaan hoor).
Dit is maar een persoonlijke opmerking he, ze zou zoals op fig ook goed werken, en ik heb een gelijkaardig moeras gezien in een koiwijzer (magazine) maar denk aan mijn opmerking hierboven.
groeten en aan iedereen een prettige vakantie gewenst!!
Timpie