The Pond Library

Vraag en Antwoord

Katten!!

18 Berichten
9 Gebruikers
0 Reactions
4,981 Bekeken
Anita
(@anita)
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb de laatste tijd nogal vaak katten op bezoek. Ze schijnen vooral gek te zijn op Windes. Onderhand mis ik er al een stuk of 5, terwijl die beesten toch supersnel zijn!! Ik heb al draden langs de vijver gespannen, maar dat blijkt niet te helpen. Wie heeft een goed middel om de katten uit de buurt te houden?? Bij voorbaat dank voor de reacties. Anita.

Citeren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Het meest effectieve middel tegen katten is een schrikdraad. Die werkt met electrische stroom; maar is ongevaarlijk voor dieren en mensen, je krijgt er alleen een schok van. Te verkrijgen in de meeste tuincentrums.

BeantwoordenCiteren
Anita
(@anita)
Lid
Topic starter  

Hallo Jef, alvast bedankt voor de tip. Ik zal zo hier en daar eens navraag doen. Misschien dat anderen ook nog goede tips hebben? Vr.gr. Anita

BeantwoordenCiteren
Herm
 Herm
(@herm)
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Anita, kijk eens op de nederlandse site www.koltec.nl, echt prima spul. Zelf houd ik koi en katten, totaal geen probleem met zo'n draad. In het najaar als de vijver genet is, gaat de koltec uit tot in de lente.

BeantwoordenCiteren
timpie
(@timpie)
Lid

Een hond die vrij langs de vijver loopt kan ook wonderen doen 🙂 En ik ben niet aan het grappen hoor.. heb al fotos gezien van een koivijver die gemaakt was in het (welliswaar grote) hondehok. Gegarandeerd geen katten, reigers.. Enkel hopen dat de hond niet graag af en toe eens een bad neemt. En urine of faeces van de hond in de vijver willen we ook weer niet. Maar bvb een hond die vrij in de tuin loopt.. waarom niet?

groetjes, Timpie

ps. moet je natuurlijk wel een hond voor hebben 😀

BeantwoordenCiteren
MVS
 MVS
(@mvs)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Correct,

Ook onze vijver wordt bewaakt door een hond. Ondanks dat het een labrador betreft heeft hij nog nooit de neiging gehad in het water te duiken.

De katten van de buren maken geen schijn van kans. Ook de reiger, die af en toe nog eens poolshoogte komt nemen, houdt geen halt en vliegt zonder verpozen rechtdoor.

Michel

BeantwoordenCiteren
Anita
(@anita)
Lid
Topic starter  

Hallo, allemaal goed bedoeld hoor om een hond de vijver te laten bewaken, maar onze hond is een aantal jaren overleden. Nu hebben we helaas geen tijd om een hond te nemen. Trouwens, de vorige had niet eens een hekel aan katten!! Die lag soms samen met de kat van de buren op de bank te pitten......:-)
Dus dat is voor mij niet echt een oplossing.
En schrikdraad vind ik eigenlijk een beetje eng: ik heb een zoontje van 6.......
Nog andere ideeën?????
Groeten, Anita

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Katten kunnen niet tegen de reuk van mottenballen, je moet ze wel regelmatig vervangen.

BeantwoordenCiteren
mic
 mic
(@mic)
Lid

Hallo Anita ,

Er bestaan in de handel toestellen die katten en reigers weghouden . Het is een eenvoudig ding dat je moet aansluiten aan een watertoevoer en in het stopkontakt . Het werkt met een elektrisch oog en spuit een krachtige waterstraal rond telkens als het bewegingen opmerkt . Ik heb het nog niet zien werken , maar het schijnt doeltreffend te zijn . Welke kat heeft er nu graag een koude douche ? 😀

mvg Mic

BeantwoordenCiteren
Anita
(@anita)
Lid
Topic starter  

Hallo Mic,

dat apparaat dat jij bedoelt lijkt me wel wat en zeker doeltreffend!! Mocht je ergens zoiets tegenkomen, laat het me dan weten. Ik heb ze ook nog nooit gezien.
Vr.gr.
Anita

BeantwoordenCiteren
Anita
(@anita)
Lid
Topic starter  

Voor Jef,

Katten mogen een hekel hebben aan de lucht van mottenballen, ik vind het zelf ook niet erg lekker ruiken!! En onze vijver ligt in een vrij klein tuintje, dus ben ik bang dat ik zelf ook last krijg van de stank......of zou dat nog meevallen? Trouwens, waar koop je die dingen tegenwoordig?
Vr.gr.
Anita

BeantwoordenCiteren
mic
 mic
(@mic)
Lid

Hallo Anita ,

Ik weet niet van waar je bent , maar ik heb die toestellen al gezien bij de hofleverancier in Ekeren . Het adres daarvan kun je vinden in de bedrijvengids van deze site .

mvg Mic

BeantwoordenCiteren
5223anonymous
(@Eric B.)

Halo
Het toestel dat mic omschrijft werkt perfect. Alleen werkt het met batterijen en niet met stroom.

BeantwoordenCiteren
mic
 mic
(@mic)
Lid

OEPS !!!

Sorry , dat wist ik niet , maar we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen , niet ? Het had gekund , maar het is natuurlijk een stuk veiliger met batterijen .

Ik heb het toestelletje ook al gezien bij Holvoet in Kuurne maar ik blijf het herhalen , ik vind dit geen winkel om vis te kopen , maar dat wijkt af van ons onderwerp .

Ik meen het ook eens gezien te hebben bij Pelckmans in Merksplas . En voor de hobbyisten onder ons , dit lijkt mij makkelijk zelf te maken .
Ik zal me er deze winter eens mee bezighouden . Ik heb ook katten ( zij laten de vissen wel met rust ) maar die vervelende reigers blijven maar komen . 😡

Ik blijf jullie op de hoogte houden

mvg
Mic

BeantwoordenCiteren
5229anonymous
(@Eric B.)

Halo
Wel dat is nu eens geen slecht idee om dat zelf te gaan maken zoon toestel. Ik wil daar zelfs aan mee werken.

BeantwoordenCiteren
De Rie
(@de-rie)
Lid

hoi,
Heb bij de AVEVE een strooipoeder gezien tegen katten.
Er zou een poeder inzitten waar de katten niet tegen kunnen. Moet het gewoon rond de vijver strooien.
Iemand hier ervaring mee?
Het sproeisysteem werkt goed maar vergeet het niet af te zetten wanneer je zelf naar de vijver gaat kijken. Een gratis douche in de zomer is plezant maar bij deze temperatuur? Brrrrrrrrrrrrrrrr

BeantwoordenCiteren
cuora
(@cuora)
Lid

ecostyle heeft een middel in de handel tegen katten: kattenschrik. Dit is onschadelijk voor ze maar geeft bij het likken een smerige smaak in de mond van de kat waardoor deze na een paar keer niet meer terugkomt op de plaats waar je het straaoit.

Verder is die bewegings-geactiveerde sproeier er een van gardena meen ik, ik heb die wel verkocht maar zit nu niet meer in mijn assortiment (tuincentrum)

BeantwoordenCiteren
Herm
 Herm
(@herm)
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Hoi Anita, toch nog even een reply op het feit dat je een schrikdraad eng vindt voor je zoontje van 6:

Als het kind de vijver reeds zo dicht kan naderen dat hij de schrikdraad raken kan, dan mag je blij zijn dat die er is en het kind belet om de volgende stap (een paar grootteordes enger dan een schokje) te ondernemen.

Herm, vader van een zoontje van 9 (maand) en volgend seizoen eigenaar van een stevig aantal meter gardena afsluiting.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.