Kan ik waterkers snoeien en deze(het teruggesnoeide groen) terug in de moerasfilter gebruiken.
Waterkers wordt industrieel gekweekt voor in de keuken. Als ze groot genoeg zijn worden de planten afgeknipt. Die kwekers oogsten verschillende keren per jaar, dus ik denk dat het bij u ook wel zal lukken.
Dit moet zeker lukken!
ik heb dit ook in mijn moerasfilter staan en knip dit regelmatig in het groeiseizoen terug.
Na een paar weken is dezelfde groei terug.
Elk jaar rond deze tijd zaai ik wel terug rechtstreeks tussen de lavasteentjes om een mooi groen tapijt te vormen onder de gele lissen.
jeps, waterkers is de max.. zeer snelle groeier en goedkoop! koop hem wel met de wortels er aan anders heeft het geen zin he, of als je enkel de wortels kan krijgen (bvb in enkel winkels knippen ze die er af om enkel het groene te verkopen) dat is even goed. Je plant hem gewoon met de wortels vrij in het water ergens in je moeras of zo.. Zelfs in de winter blijft het groen staan zolang het niet gaan vriezen is want anders vriest het kapot. En in het najaar komen er bloemetjes op te staan. t'is een tip die ik vorig jaar van Herm kreeg en sindsdien ben ik er vol lof van zoals je wel kan lezen. Doen!
mvg, Timpie
ik heb hem gekocht zonder wortels ,maar vers geleverd door de groenteboer die mij verzekerde bij direkt planten in de moerasfilter (schaduwplaats)dat er wortels zouden aangroeien.
Hij had gelijk,daarmee dacht ik bij het snoeien het terug te gebruiken in de moerasfilter.
Het is misschien toeval,sinds ik extra waterkers in de moerasfilter gebruik verdwijnen de draadalgen.
Waterkers is bekent om zijn enorme filter capaciteit. Dus ik ben niet verwondert dat als jij zegt dat uw algen vermindert zijn sinds je waterkers in uw vijver hebt staan.
In mijn moeras staat watermint en moeras-vergeetmeniet. Omdat ik nogal last heb van draadalg, probeer ik dit d.m.v. moerasplanten te beperken.Ik las hiervoor ergens dat watermint niet zo geschikt is als filterplant, weet iemand hoe het zit met moeras-vergeetmeniet ? Ik heb inmiddels ook een zakje met waterkers zaadjes gekocht, en ga dit ook eens proberen alleen er staat op dat het plantje halfschaduw verlangt, mijn moeras ligt de hele dag in de volle zon, zou dit een probleem zijn ?
Wat is het beste, het zaad meteen in het moeras te zaaien (grind onder water) of eerst zaaien in een bak en daarna uitplanten ?
Groeten
Piet
Ik heb waterkerszaadjes onmiddelijk in de vijver gezaaid, sommig grind staat half onder water, ander volledig.
Het is nu een 4-tal weken geleden gezaaid, en ik zie hele kleine ronde blaadjes tussen de keitjes, ook in het gedeelte dat continue onder water staat (daar liggen de blaadjes onder water op de keitjes)
Ik ben benieuwd naar de evolutie.
vr.gr. filip
Ik ben benieuwd naar de evolutie.
Ik ook...hoe zit het er mee :confused:
Of is het al verwerkt in de keuken? 🙂
Erg spectaculair is het niet geworden, hoor, er groeit een plek waterkers van zo'n 30 cm op 30 cm, zo'n 10 à 15 cm hoog.
Ik denk dat ik nog eventjes wacht voor ik ze naar de vroegmarkt breng;) .
Mischien een beetje weinig licht door het omringende gele lis?
mvg
filip
Bedankt om het vervolg van dit avontuurlijk verhaal met ons allen te delen 😉
De vroegmarkt? Alle begin is moeilijk, dus toch proberen zou ik zeggen 🙂
Zien wij de waterkers als een exclusieve groente, sommige landen refereren er naar als rivieronkruid. Dit komt omdat waterkers, of cresson, van oorsprong een moerasplantje is. In het wild komt waterkers voor in Europa en Noord-Amerika. Beddingen kunnen er vaak vol mee staan. En dat is een goed teken want waar waterkers groeit stroomt zuiver water.
Om waterkers te telen dient de natuur nagebootst te worden. De plantjes gedijen het best in een bodempje stromend water en vormen witte wortels om voedingsstoffen uit het water op te nemen. De donkergroene, ronde blaadjes bevatten veel vitamine C.