hallo iedereen .
Ik ben een beginner in de vijver wereld.Ik heb in het najaar een algenkuur gedaan. Moet ik deze kuur herhalen in maart? Zo ja kan dat nu.
Hallo Ikke,
Algen in het voorjaar zijn bijna onvermijdelijk, en mijn persoonlijke mening is om ze wat te laten groeien terwijl het overige vijverleven zich in het voorjaar hersteld. Plotse zonnige dagen kunnen de temperaturen relatief snel doen toenemen in het vijverwater en dit samen met de verhoogde lichtintensiteit maakt dat de vissen vlug terug actiever worden. Alle microorganismen in de vijver hervatten (of verhogen.. want zelfs bij 4°C groeien er nog heel wat bacteriën in de vijver!) meer en meer hun algemene werkzaamheden zodat er snel een voedingsoverschot kan ontstaan. Dit wordt door de algen weggewerkt, want plantjes groeien dan nog bitter weinig. Algiciden in het water verhinderen dan dit buffer effect zodat al dan niet giftige stoffen zich makkelijk gaan opstapelen en de vissen in de problemen komen. De beste manier mijn inziens is dus de algen wat laten te groeien, in te perken door ze handmatig uit het water te 'borstelen' en de eerste weken iets frequenter water te gaan verversen.
Ook het kuren van de vissen tegen allerhande aandoeningen is uit den boze, toch lees ik nog bij handelaren en vele hobbyisten dat dit nodig is om de lente goed door te komen 🙁 Preventie is de enige goede manier en dit op een alles behalve chemische manier.
Mvg, Timpie