ik heb in het artikel op deze site gelezen dat als je ph te hoog is, om deze de laten zakken best een co2 toepasiing doet.
Wat houd dit in ? Is dit gewoon CO2 tabletten toevoegen aan je vijverwater en hoeveel ?
Dank voor uw reactie.
Mag ik vragen hoe hoog je PH waarde is dan?
Tussen de 7 en 8 hoef je je geen zorgen te maken hoor. Mocht hij richting de 9 gaan dan kun je je afvragen wat er aan de hand is... Daarbij komt dat kraanwater ongeveer een PH van 8 heeft waarmee je de vijver dus ook in PH kunt verlagen.
Hoe vaak meet je je PH en is hij dan wel vaker zo hoog? of is dit de eerste keer?
Ik meet mijn ph elke dag.
S'morgens is deze 8.8 en s'avonds 9.2.
Ik heb al 3 maal een waterverversing gedaan maar zonder resultaat. Hij zakt dan eventjes maar gaat uiteindelijk terug
naar de waarde van daarvoor.
Ik heb mijn meter begin deze week nog eens gekalibreerd, en ik doe ook nog een test met vloeistof en dat stemt overeen. Mijn vijver is 30.000 L, ik heb nog maar 5 koi's zitten van ongeveer 45 cm.
Het rare is dat mijn vissen zich normaal gedragen.
Ben ik nog vergeten. KH is 6 en GH 7.
Ik heb 7 dagen geleden een paar zakjes turfgranula in de vijver gelegd en 1 in de filter. Maar dat brengt ook geen resultaat tot nu toe.
Het zou kunnen dat jouw plaatselijke leidingwater van zichzelf al een hoge ph waarde heeft. Heb je ook het leidingwater gemeten?
Laten we hier niet uit het oog verliezen dat grote schommelingen in de zuurgraad veel schadelijker zijn dan een bvb hoge pH van 9, die echter stabiel is.
Een pH van 7 is welliswaar neutraal, maar dat zegt toch helemaal niets over een ideale waarde. Een pH van 8,5 is de optimale waarde (pH-optimum o.a. i.v.m. enzymatische activiteit) voor de filterbacteriën... dus zo hoog is dat echt niet...
Gr, Dennis.
Moet ik dan niets doen om mijn PH te velagen ?
Wat is die CO2 toepassing eigenlijk ?
Ik heb er nog een foto bijgevoegd van mijn vijverkindjes.
Een moeilijke materie waar ik niet direct thuis in ben. Arthur kan hier welicht op antwoorden.
Ik doe toch mijn best.
Wat het verversen met leidings water betreft, dat helpt bijna niet. Zelf heb ik hier leidingswater van om en bij de 7.4 Ph en toch is heeft vijver (met veelvuldig verversen) een rotsvaste Ph van 8.4. Een en ander heeft te maken met de Kh (de zogenoemde Ph buffer). Hoe hoger die is , hoe stabieler de Ph zal zijn.
Hoe meet je eigenlijk je waarde? In volle vijver of net voor de pomp.
Ik meet dit in de volle vijver.
Meet eens in de stroming van je ingaand water. Het kan zijn dat je dezelfde waardes meet, maar het is beter in stromend water te meten.Let erop dat de electro meters steeds moeten geeikt worden in verse buffersolutie en nat de sonde moet nat blijven staan.
Ga ik eens proberen. Ik weet dat ik de sonde nat moet houden en regelmatig moet kalibreren. Is 1 keer om de 2 weken volvoende ?
weet jij misschien iets meer over die CO2 Toepassing ?
Zoals ik al zei, het is niet echt mijn materie, maar lees dit eens door. Ooit zat ik met hetzelfde probleem.Lees DIT eens rustig door.
Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van maar weet uit mijn aquaruim tijd dat CO2 inderdaad de PH verlaagd en tevens je planten voorziet van voeding. Ik had op mijn aquarium ook een CO2 installatie staan en dat hielp inderdaad behoorlijk in ieder geval qua planten.... PH in mijn aquarium moest tussen de 6.8 en 7.2 zijn en dat ging ik eigenlijk prima halen met deze installatie. (CO2 = tenslotte koolZUUR oftewel zuur zorgt voor een PH verlaging...)