Forum

strobinol

Lid
Topic starter

tegen al jullie adviezen in, toch maar een koi vijver gemaakt in de zomer. Vijver ligt in de brandende zon, 9 flink etende koi's in de vijver .. dus ja, vijver groen van de zweefalg.
Een stevige UV lamp geplaatst, Filter was wel voorzien van wat opstartbacterien .. maar nog niet het gewenste resultaat van een heldere vijver. Toen in de hoop het proces te versnellen, een zak strobinol (van VELDA) in de vijver gehangen. Ik dacht, een natuurprodukt kan nooit kwaad.

De vissen zijn enthousiast ... de hele dag zwemmen ze voor de zak in de hoop wat beestjes te vangen en lekker op te vreten. Maar nu mijn vraag:

komen er uit een zak strobinol ook schadelijke insecten voor de koi .. dus insecten die een koi (dodelijk) kunnen steken?
Of zijn er weinig risico's?:confused:

NB mijn visbestand: 9x koi, 2x steur, 1x zonnebaars, 2x goudzeelt en 1x riviergrondel.

Lid

Hallo, maak je geen zorgen, uit strobinol komen louter eencelligen, pantoffeldiertjes. Insecten zitten er zeker niet in. Het enige nadeel is je portefeuille want de zakken kosten al gauw 500fr en je hebt er eentje per 5000l nodig (is ook snel uitgewerkt). Eens je vissen hebt eten ze inderdaad de eencelligen op en heb je louter een duur maal gekocht.

ps: een vijver aanleggen in de zomer lijkt me totaal geen probleem. Zoals gewoonlijk heb je van alles vervente voor- en tegenstanders, maar jouw vijver is het bewijs dat het kan. Ook ik vulde initeel mijn nieuwe vijver eind juni en entte met velda bacterial. Na 3 weken werd hij groe, uv opgezet en na 3 dagen later was hij terug helder (glashelder al s evian). Het uv staat sindsdien terug uit en de situatie is 100% stabiel.