Tegenwoordig heb ik veel schuim aan de skimmer en op het wateroppervlak.Is de oorzaak de venturi en de waterval of is er een andere oorzaak(te veel voederen)?
Ik heb er regelmatig ook last van en heb al gehoord
dat dit kan komen van de venturi.Ik heb ook al gelezen
dat dit veranderingen in het water kunnen zijn.
Mvg.
Schuim is meestal een teken dat er eiwitten in het water aanwezig zijn . Die zouden moeten afgebroken worden in de filter. Zijn alle parameters voor een goede zuivering OK?
deze vijver is nu 3 maand geleden opgestart.
Moeten de parameters zoals gh en kh perfect zijn(op 3 maand) ,want ik ben geen voorstander van verhogende of verlagende produkten,natuurlijk zijn ze zeer belangrijk.ik denk dat deze mettertijd op een aanvaardbaar niveau zullen komen.
de ph is 8-8.5, dat is op het randje.
ik heb het mandje uit de skimmer gehaald en het meeste shuim is verdwenen.
GH en KH zijn waarden die het leidingwater met zich meebrengt maar die desnoods kunnen worden aangepast. Uw pH is op het randje,maar zolang er geen ammoniak gemeten wordt is dat OK.
Een vijver is niet in evenwicht na 3 maanden. Er zal nog vanalles gebeuren in uw vijver, zoals bv groen water, en dat is normaal.
Zorg ervoor dat uw filter goed werkt (bacteriën) en dat er voldoende belucht wordt. De rest moet je afwachten en de waarden in de gaten houden: pH, KH, NH4/NH3, NO2, NO3.
Groeten,
jurgen
het schuim op je vijver is er inderdaad door het voederen
de oorzaak is echter wel het filter dat nog niet voldoende gerijpt is zodat niet alle eiwitten voldoende afgebroken worden
de ventury zorgt voor de symptomen en is dus niet de oorzaak
ik had dit probleem ook tijdens het eerste jaar dat mijn systeem draaide, maar na een jaar was het opgelost
tegenwoordig voer ik veel en eiwitrijk voer (pasta) zonder dat er schuim op de vijver komt
groeten danny yamato
Bacterien worden in de vijver en de filter regelmatig toegevoegd.Alleszins bedankt voor de reacties.