Forum

Nitriet

Lid
Antwoord: 99
Topic starter

Sinds december 2002 heb ik een koivijver met daarop een polytech 3-kamer gravity filter met blackknight borstels en 2 bakken blauwe matten als filter media. In totaal 6 koi (ca 20cm). Gedurende de winter 6-8 graden gehad en in stappen één liter bactaplus toegevoegd om de bacterie cultuur op te bouwen.

17 april 0 nitriet
28 april ineens 0,25 mg nitriet in de vijver !!!

2 factoren die gewijzigd zijn :
1. Vanaf begin april geleidelijk meer gaan voeren (2-4x per dag handje vol (ca. 1% lichaamsgewicht koi) bij een temp van ca 13-16c)
2. 22 april een lelie toegevoegd (ingepakt met leliegrond)

Factor 2 meen ik te kunnen uitsluiten ?
Factor 1 is mijns inziens de oorzaak.

Inmiddels weer een halve liter bactaplus gel (levende bacterien) toegevoegd en ook velda gevriesdroogde bacterien. Hiernaast toch de lelie verwijderd (je weet maar nooit / het water werd ook troebel). Tevens ca 5x 10-20% van het water ververst. Ook nog een beetje zeoliet in de laatste filterbak gelegd. als laatste ook minder gaan voeren (1 à 2 x per dag heel weinig en 1x per week een dieetdag)
Vandaag, twee weken later, nog steeds ca. 25 mg nitriet.
Ammonia 0, PH 8, nitraat ca 10...

Wat kan ik nog doen en hoe schadelijk is dit voor de vissen???
Wellicht dien ik gewoon geduld te hebben voordat het filter gerijpt is.

Groet

Johan

PS. Ik schud 3x per week de borstels uit in de eerste kamer en laat de 2 slibafvoeren enige seconden openstaan (ca 3% volume vijver) en vul met een tuinslag het niveau aan middels sproeien in vijver van leidingwater. Volgens een vriend moet ik dit niet doen, aangezien dit het biologisch evenwicht verstoord. Mijns inziens dien je bij de borstels als je rotzooi ziet dit verwijderen. Hij beweerd dat hij nooit zijn filter heeft gereinigd (polytech tiny) en alle waarden 0 zijn. Graag ook jullie visie hoe vaak je borstels en eventueel filtermedia dient te reinigen en hoe vaak je water dient te verversen.

Lid
Antwoord: 430

Hoi,

Eerst hoop ik dat je 0.25 mg/l bedoelt 🙂 deze waarde is niet alamerend te noemen maar zien we liefst dalen naar een 0 waarde (=niet meetbaar). opletten als het 0.5 zou worden

wat kan je doen?
1 zout toevoegen verhindert deels de opname van het nitriet thv de kieuwen. als nitriet in het bloed van de vis terecht komt bindt het aan de rode bloedcellen zodat die moeite krijgen om zuurstof op te nemen. je koi sterven dan aan zuurstofgebrek hoewel het water rijk aan zuurstof kan zijn. toch is het niet aangeraden zou toe te voegen in de vijver en houden we dit meer als redmiddel in de Q bak
2 water verversen tot aanvaardbare gehalten. nu vind ik deze waarde nog redelijk aanvaardbaar zodat je wel wat water kan wisselen maar dat hoeft niet rigoreus te zijn.
3 minder voeren. als ik het zo lees lijk je toch nogal rijkelijk te voeren. goede zet dus door het wat te minderen, tot de temperaturen het wel toelaten
4 wachten en controle uitoefenen.
5 zorgen voor goede hygiëne in je vijver. hiermee bedoel ik al het grove vuil eruit. laat je vriend maar vuil opstapelen in zijn vijver (mm het hem afraden zou wel beter zijn) dat is bron van nitraat (ik denk niet dat zijn waarde op 0 staat) en voedingsbodem voor ziektekiemen. als je leest nitraat kan je ook onmiddelijk aan nitriet en ammonia denken. die panty waar ik in een ander verhaal over spreek kan daar veel toe bijdragen doch eist veel onderhoud ( snel kuisen). voor de rest ben je goed bezig naar mijn idee 🙂

groeten, timpie

Lid
Antwoord: 99
Topic starter

Inderdaad ik bedoel 0,25 mg/l

Wat betreft je oplossing van zout ben ik het met je eens dat dit alleen in uiterste gevallen dient te worden toegevoegd. Tevens heb ik enig zeoliet toegevoegd wat zout dus uitsluit als middel aangezien de geabsorbeerde ammonik weer vrij zou laten in de vijver.

groet

Johan