Ik zwem vaak in een oud (aangelegd!) natuurzwembad. Sinds enkele jaren wat lekkages in de bodem zijn gedicht, zijn er in de zomer algen en is het spekglad. Ik zou hier graag op een 'biologische' manier wat aan willen doen. Nu hoor ik van verschillende kanten, verschillende oplossingen en zie ik door de bomen het bos niet meer!
- een officieel filtersysteem inbouwen (maar is dat biologisch?). De verkoper hiervan beweert dat dit een 'must' is ook omdat we schijnbaar zonder filtersysteem risico lopen op legionella.... 🙁
- zuurstof inbrengen - hoe?
- een rietfilter maken
- een eiland van moerasplanten maken?
Heeft iemand verder ervaring met gerstestro in een zwemvijver? Ik heb gelezen dat het heel goed kan werken in een vijver met vissen, maar in een zwemvijver???
Weet iemand een expert op dit gebied?
lotje
Hoi Lotje,
Een koivijver is super maar een zwemvijver vindt ik toch ook wel iets magisch hebben 😉
Ik heb vandaag op aanraden het nieuwe tijdschrift "mijn vijvertuin" gekocht en nu staat daar toch wel een heel mooi (veel fotos) en goed artikel in over het concept en de aanleg ed. van zulke "vijver", zeer interessant om al die verschillende ontwerpen te zien en in opbouw. Wel een nogal duur tijdschrift maar er staan ook zeker andere heel interessante artikels in en wat er ook leuk aan is.. het tijdschrift heeft een waals tintje (merk je vaak) en ik wist niet dat ze daar toch blijkbaar ook wel verstand hebben van vijveraanleg ed. Ik moest maar eens meer uitkijken naar waalse koi en vijver zaken want dat is eigenlijk nog niet echt ver van waar ik woon ook.
om een lang verhaal kort te maken.. een moerasfilter is ideaal voor een natuurlijke zwempartij.
groetjes, Timpie
ps. iemand al gehoord van de guillotine-kraan 😀 rara wat het is
Hallo Timpie,
Een guillotine-kraan is gewoon een schuifkraan,deze zal je wel kennen zeker.
Groeten Marc