The Pond Library

Vraag en Antwoord

Maerl

5 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
7,822 Bekeken
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Heeft iemand hier ervaring met Maerl?? Is dit inderdaad zo goed voor de vijver of kan ik dit beter in de winkel laten liggen??.
Het zou de carbonaat hardheid verhogen als het goed is.

Groeten,

BMWtje

Citeren
Diesel
(@diesel)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Klik hier
En hier
Ik heb hier laatst ook info over opgezocht.
Grtz Diesel 😉

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

https://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?t=3352

ik kap niets in de vijver tenzij het echt nodig is en wondermiddelen bestaan er toch nie dus ...

BeantwoordenCiteren
17866anonymous
(@d.kip)
Deelgenomen: 19 jaar geleden

heb inmiddels enige ervaring met het gebruik van maerl.
het verhoogd inderdaad de hardheid van het water en kan zonder problemen worden toegepast (bijna als "baat het niet dan schaadt het niet")
Echter wordt in het algemeen geadviseerd om dit in het vroege voorjaar te doen met de aangegeven docering (zie verpakking en boek van Ada Hofman). Een teveel in het gebruik zorgt voor een kalkafzetting op de planten.
Het is, zoals Pietje al aangeeft, echter geen wondermiddel. Dit voorjaar kwam mijn vijver maar moeilijk op gaan en had ik last van veel zweefalgen, ondanks de kleine visbezetting (7 sarasa's / 7 goudelritsen / 2 zonnebaarzen) in een bak van 12.000 ltr met een grootste diepte van 1800 mm.
Uiteindelijk heb ik nu een dosering van aqua bacter melkzuurbacterieën (om de bacterie cultuur in de vijver op te peppen) toegevvoegd en ben ik begonnen met een kuur van Perfect Stable van Penac (afgelopen zondag de tweede dosering van een kuur van 4 weken gegeven) En nu al beginnen de problemen zich op te lossen: kraakhelder water (kijk al nagenoeg weer op de bodem van 1800 mm diep) / bodemslib op de stenen worden minder / zuurstofplanten worden schoon en mooier groen.
Door producent en leverancier worden deze middelen niet als wondermiddelen verkocht maar als ondersteuning. De vijver moet biologisch wel voldoen aan de eisen. Maar zeker bij probleemvijvers kunnen deze middelen blijkbaar wonderen doen. Heb over het algemeen weinig tijd, maar als het me uitkomt en ik denk eraan, zal ik de vorderingen met enige regelmaat op het forum melden.
Niet dat ik commercieel ergens aan gebonden ben, maar v.w.b bovenstaande middelen kan ik zowel het bedrijf als hun site van Vijvercentrum Hellendoorn (www.vijverflora-hellendoorn.nl) aanbevelen. Op hun site geven ze een behoorlijk goede uitleg over deze middelen.

Succes, diki

BeantwoordenCiteren
diki
 diki
(@diki)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

inmiddels zijn we weer een tijdje verder en de derde aanvangsdosis van perfect stable afgelopen zondag in de vijver gedaan. In de loop van de afgelopen week is het water al zo helder geworden dat je op de bodem van 1800 mm diepte kan kijken (zelfs een door mijn vrouw per ongeluk in de vijver laten vallen horloge konden we hierdoor eenvoudig opsporen en uit het water "vissen"). Komende zondag de laatste dosis van de opstart kuur, hierna beginnen met de onderhoudskuur. Zal mij benieuwen of de vijver dan nog steeds zo helder zal blijven. Niet alleen de vijver wordt helder ook de planten beginnen het zichtbaar beter te doen.

tot een volgend keer

diki.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.