Hoi .help mij aub
ik heb reeds mijn vijver 5 jaar maar wat er dit jaar gebeurd is
is een raadsel voor mij mijn water was altijd glashelder nu zie ik de vissen niet meer. Ik heb een filter van lava en subtraat kan het zijn dat ik de lava moet vervangen of moet ik een uv lamp plaatsen.
Groetjes johan 1
vervangen niet maar wel gewassen denk ik hoe groot is het filter spoel je die ook ? ik denk het niet dan is hij verzadigd is een hele klus maar zal moeten daarom altijd een voorfilter of een bezink ruimte maken dat je het filter kan spoelen hoop dat je er wat aan hebt Grtz Gis
Ik denk ook dat dit de oorzaak is.
Ik heb een nieuwe vijver laten bouwen. De vijver heeft eeninhoud van 5000 liter en de van filter dewelke bestaat uit lavastenen heeft een inhoud van 2400 liter. De vijver is reeds 5 weken in werking. Het water was de eerste dagen helder en daarna is het water groen geworden. De pomp heeft een capaciteit van 26000 li/h. Het debiet in de filter wordt geregeld met een kraan waardoor er ongeveer 5700 li/h door de filter loopt. Kan deze pomp de oorzaak ijn voor het groen water? Welke pomp moet ik dan aanschaffen? De vijver is voorzien van een waterval van 60 cm breedte.
26000 l/h ? Dat is wel wat overkill en verbruikt teveel elektriciteit voor uw vijverinhoud. Je mag ongeveer rekenen op een pompdebiet van de helft van de vijverinhoud. Hangt wat af van hoogteverschillen, afstanden. Totale vijverinhoud = 7400 liter / 2 is 3700 l voor de pomp. Als je nu een waterval hebt of veel bochtenwerk dan reken je je debiet hoger.
Best mogelijk dat een nieuwe vijver groen kan worden. Normalerwijs, wanneer de lavafilter goed begint te werken zou het water weer helderder moeten worden.
met een pomp van 8000 l/h neemt voor de filter en de waterval heb je meer dan genoeg je kan wachten tot de dagen korter worden wordt je water ook weer helder of een uv lamp van 18 watt er tussen zetten dan is hij op een week helder Grtz Gis
Bedankt voor jullie ondersteuning. Ik zal eens uitkijken voor een neuwe pomp.