The Pond Library

Vraag en Antwoord

draadalgen

bdg
Lid
Topic starter

Hoy,

vroeger had ik ook véél last van draadalgen...nu ik een UV-lamp van 25Watt heb gestoken bij mijn filter zijn al de problemen opgelost,mijn vijver is ongeveer12.000Len is algvrij

Véél succes...

Lid Admin

Beste bdg,

Een misverstandje. Euv lamp werkt niet tegen draadalgen. Enkel de zweefalgen worden gedood.

Draadalgen gaan immers niet door de uv lamp, zweefalgen wel en dat is de voorwaarde.

Het eventuele nadeel van een uv lamp zijn zelfs draadalgen. Draadalgen groeien immers nooit als er zweefalgen (groen water) zijn. Ook draadalgen kunnen we vergelijken met zuurstofplanten maar dan heel primitieve. Ze hebben dus ook zonlicht nodig. Omdat een uv lamp helder water geeft is er zonlicht in overvloed dus kans op draadalg groei.

Omgekeerd is ook waar. Heb je draadalgen dan zal je nooit zweefalgen hebben. De draadalgen verbruiken alle voedingsstoffen in het water.

Lid

Bedankt voor deze tip.
Toen ik aan mijn vijver begon (zie andere post) heb ik meteen een filter met UV lamp aangeschaft.
Nu zit ik dus in de situatie dat ik draadalgen heb.
Dus, schijnbaar krijg ik nu de zwevende algen niet meer terug?

Overigens heb ik iets dergelijks ook over mos gehoord. Dit zou ook algen tegen gaan.
Nu komt het water in mijn beekje met een paar verschillende mos soorten in aanraking, maar dit helpt blijkbaar niet, of gaat het om een bepaalde mossoort, en zo ja welke?

Groeten,

Arjan

Lid

Hallo,
Ik heb ergens op dit forum gelezen,om perenhout in de vijver te leggen tegen draadalgen,en dit zou helpen.
Heb ditzelf nog niet geprobeerd,maar is het proberen waard,en het kost niets.
Groeten Marc

Lid

:confused:

Ik veronderstel dat perenhout dus een of andere produkt bevat dat schadelijk is voor draadalgen, net zoals zware metalen of koper. Probleem van deze laatste twee is dat ze de vissen ook langzaam vergiftigen... Kent er iemand de achtergrond van het perenhout verhaal en wat er precies gebeurt? Draadalgen zijn nog steeds mooier dan op-hun-rug drijvende vissen... 😀

Als het veilig is, zou dit natuurlijk wel een mooie en goedkope oplossing zijn 🙂

Beste Werner,

twijfel er niet aan dat het veilig is. Ik heb al twaalf jaar een vijver die ik van meet af aan helder hou met perenhout. In de vijver shubunkins, goud-, zilver- en blauwe winde, sarasa, goudvissen en een zeelt die al die jaren al kerngezond rondzwemmen. De grootste bedreiging voor hun welzijn is de reiger, maar die heeft zich totnutoe gelukkig nog niet vertoond.

groeten Willem

Lid

Hoe doe je dat met dat perenhout ?
Leg je een tak in je vijver, of heb je een stuk boomstam nodig ???

Een aantal stukjes van de perenstam, je kan zelf bepalen hoe groot.
Je kan 'vers' perenhout nemen, maar als je dat niet voorhanden hebt is gedroogd hout ook oke. Verzwaren kan dan liggen ze opn op de bodem leggen. Maar ook dat hoeft niet. Achter een plantje of fonteintje verstopt heeft niemand in gaten dat je een stuk hout in de vijver hebt liggen

groetjes

Lid

En waar haal ik perenbomenhout?
Want ik zag nog niets anders als dat van een oud sigarenkistje.

Kan dan wel voor niks zijn, maar dan moet je toch weten waar je het haalt.

Lid

Hallo,
Bij een fruitkweker kan je dit krijgen.

Lid

Daß mooi bedacht, maar ik woon in de randstad en weet geen enkele fruitkweker.

Wat nu?
Weet iemand een adres?
En hoeveel en wat voor soort heb ik nodig?
Stammen of twijgen?

Kortom de antwoorden zijn hier meestal erg vaag en beknopt.

Beste stedeling,

er is maar een advies mogelijk. Trek er in een vrij weekend of de vakantie eens op uit naar het platteland. Je hoeft er niet eens een aanhangwagentje voor achter de auto te hangen, want met een paar stammetjes van een (jong) perenboompje zul je wonderbaarlijke resultaten bereiken. Fruitkwekers zijn er te over op de boerenbuiten. Gewoon tijdens de uitstap je ogen goed de kost geven en wanneer je een boomgaard ziet afremmen en aanbellen bij de aanpalende boerderij. Is dat niet de eigenaar van de fruitbomen -maar meestal is dat wel het geval- dan weet de betreffende landbouwer ongetwijfeld bij welke fruitkweker je moet zijn. Ze zullen je hartelijk ontvangen.
Tip voor stedelingen die bovenstaand advies niet aanspreekt. Loop eens binnen bij het dichtstbijzijnde tuincentrum, waarvan er hopelijk in of bij de stad wel een te vinden is en koop of bestel daar een perenboompje. Plant dat in je eigen tuin en je hebt na een jaar vers perenhout.

groeten van een plattelander

Lid

Moeten de bladeren aan dat perenhout blijven hangen als je ze in je vijver legt?
En zullen de koi's de bladeren niet opeten?
Alvast bedankt

Lid

Beste Bdg,

Voor uw vijver kan u best een I-Tronic IT-15 van Velda aankopen (229,- euro) en het probleem met de draadalgen is voor altijd opgelost.
Het apparaat verwijdert alle draad en slijmalgen uit uw vijver.

Groetjes,
Dirk

Lid

ja en je bent meteen verlost van al uw vissen ook

het is nu toch al genoeg gezegd, de I-Tronic is niet geschikt voor een vijver met vissen in

Lid

Dirk44 : koper in het water is nefast hoor !

josl
Lid

dei velda brol.

het is gewoon een toestel dat koper in het water brengt.
koper wordt opgenomen door de vissen en is dodelijk.

gebruik gewoon eco-pure van kutsuri,dit is biologich poeder,dit werkt veilig,maar het duurt wat langer eer je resultaat hebt,is wel visvriendelijk.

groetjes

Lid

josl wrote: dei velda brol.

het is gewoon een toestel dat koper in het water brengt.
koper wordt opgenomen door de vissen en is dodelijk.

gebruik gewoon eco-pure van kutsuri,dit is biologich poeder,dit werkt veilig,maar het duurt wat langer eer je resultaat hebt,is wel visvriendelijk.

groetjes

of nog beter, zorg dat je de nitraten uit je water verwijdert, dit kan door plantenfilter en/of waterverversen

Lid

marcvb wrote: Hallo,
Ik heb ergens op dit forum gelezen,om perenhout in de vijver te leggen tegen draadalgen,en dit zou helpen.
Heb ditzelf nog niet geprobeerd,maar is het proberen waard,en het kost niets.
Groeten Marc

Perenhout in de vijver werkt helemaal niet. Ik heb twee jaar een flinke perenstam in de vijver gehad en het doet helemaal niks tegen algen. Onzinverhaal.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.