OK ik weet dat er al hierover al veel is verteld
en geschreven.
maar toch een vraagje heb veel last van draadalgen
die op overal als gras aan de vijverfolie groeien,bodem dus.
(klaar helder water!!)
Heb ook geen zin om als een gek zitten draaien met een WC borstel.Wil ook niet beginnen me mijn waterkwaliteit te veranderen (straatje zonder einde) omdat het zeer helder is en koi groeien als kool!
Al die middeltjes zoals,Penac-W,Algenpoeder,Zinkoxyde werken deze ook voldoen voor algen op de bodem en dan iemand me zeggen welke hoeveelheden ik moet gebruiken?
Of het werkt weet ik niet maar dat laagje algen zie ik als volkomen normaal eigenlijk...
behalve als ge bodemdrainage hebt.
Dan is het dikke miserie.
Draadalgen , de één zegt dit een ander dat. Het is zo dat niet alle produkten bij iedereen helpt . Bij Mr X helpt bv produkt A en bij Mr Y helpt het totaal niet maar heeft goede resultaten met produkt B. Het is een beetje zoeken wat bij jouw vijver helpt.
Ik persoonlijk gebruik het produkt van Nippon Koi Garden en bij mij gaat het heel goed. Bij vrienden daarentegen helpt het geen barst, of ze gebruiken het niet zoals het moet.
Een produkt dat zover ik weet bij iedereen helpt is zinkoxide maar zou op langere tijd schadelijk zijn voor de koi. Ik heb hier geen ervaring mee.
Zinkoxyde dus heeft er iemand hier ervaring mee
of kan iemand me zeggen hoeveel ik mag gebruiken
zonder dat het mijn koi's schade berokkend?
Ik weet niet hoeveel je mag gebruiken. ik zou helemaal geen zware metalen toevoegen aan mijn vijver. Als ik moet kiezen tussen zware metalen toevoegen of wat draad alg op de bodem dan kies ik voor draadalg.
Ik ben absoluut geen voorstander om zomaar even zulke producten te gaan toepassen want wat is het effect op de koi, vooral dan op lange termijn. Een bepaalde dosis zal misschien geen gevolgen hebben op korte termijn maar onze koi wordt wel geacht vele jaren in de vijver rond te zwemmen. Zulke stoffen slaan zich meestal beetje per beetje op in het vetweefsel en dit kan misschien een paar jaar duren maar dan komen de problemen natuurlijk.
O jee,dit is niet de bedoeling wil dat mijn Koi's
een gelukkig leventje hebben,
Dus geen Zink gedoe,zal gewoon eerst eens proberen
met een beetje Draad algen poeder van Pond libary zal misschien ook al wel helpen.
Reacties van mensen met ervaring met dit product altijd welkom.
Hallo,
Draadalgenpoeder van penac werkt zeker,ik heb dit ook al gebruikt.
Maar nu heb ik hier op het forum ergens gelezen om perenhout in de vijver te leggen,en dat hier ook de algen door afsterven,dit zal zeker de goedkoopste manier zijn,en het proberen waard vind ik.
Zal zeker niet giftig zijn voor de vissen.
Groeten Marc
hallo allemaal ook ik heb nogal last van draadalg vijver lekker helder natuurlijk
peren hout heb ik nog niet geprobeerd zal ik zeker als 2e optie toepassen .
ik heb een 3tal rivier kreeften uitgezet in de vijver deze kreeftjes eten draadalg ,overtollig voer en ander afval in de vijver.
kweet ni of het echt zal helpen de tijd zal het leren kep ze ook nog maar pas
meer info over deze diertjes kun je vinden op
http://www.koidream.com
vond deze site en had er veel aan
groeten peter:D