The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

draadalg

(@ricksens)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Topic starter  

Goededag,

Ik heb last van draadalg in me vijver en in me beekloop.
Als ik dit weghaal met een een alg bestrijder werkt dit redelijk wat over blijft haal ik weg met de hand(borstel)

Nu heb ik van de week alles weggehaald en binnen 2 a 3 dagen heb ik al weer over al alg zitten. ook om de pomp.

apart vindt ik alleen dat me water glas helder blijft.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en wat ik misschien kan proberen om minder alg ik mijn vijver en beekloop te krijgen

groeten Rick

Citeren
(@walliew)
New Member

Hier precies hetzelfde verhaal Rick.
Heb van Velda van die tabs gekocht, ook tegen zweefalg en dat werkt prima, alg is weg. Restanten ruim ik ook op, boel schoon maken, enz. enz.
Maar met een paar dagen zie je de boel al weer groeien.
Water is ook glashelder.
Verder valt me wel op dat er, vooral zichtbaar in de waterloop, een soort van hele kleine wormpjes zitten. Nooit eerder gezien. Zitten met één kant als het ware vast gezogen aan de stenen in de waterloop.

Heb me laten vertellen dat draadalg een kwestie kan zijn van de ph en/of kh waarde.
Helaas weinig tijd door de weeks en dit weekend maar ik ga denk ik binnenkort een keer met een watermonster langs een tuincentrum om te kijken of er iets niet klopt met één of beide.
Dan natuurlijk dit op het juiste niveau helpen. Hoewel ik aan de andere kant zoiets heb van, straks de winter in, misschien beter om de vijver vanaf nu met rust te laten en hem in de winter gewoon te laten doen wat hij wil. Met het voorjaar straks kijken hoe e.e.a. zich houdt, dan is ingrijpen misschien beter dan nu met de winter voor de deur.
Rustperiode die de vijver nu krijgt kan eigenlijk niets verder verstoren, zou eerder moeten zorgen dat met het voorjaar de boel beter en beter op peil is.

BeantwoordenCiteren
(@poeken)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

ge moet da anders bekijken... algen in de vijver is een teken van gezond vijverwater. dat gaat wel weg als het kouder begint te worden.

groetjes

poeken

BeantwoordenCiteren
(@optiplex)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Draadalgpoeder op biologische leest (zonder koper) toevoegen van penac. Doe dit al 4 jaar, en geen draadalg te bespeuren. Vissen meer dan gezond, kristalhelder water!

BeantwoordenCiteren
(@urbain)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Draadalgen zijn géén last, draadalgen zijn een zegen in je vijver.

Draadalgen waarschuwen dat er teveel Nitraat en Fosfor aanwezig is.

Je filter zit blijkbaar aan de grenzen van zijn mogelijkheden.

Draadalg is het onkruid van de vijver, onkruid moet je wieden.
Handmatig verwijderen is het beste.
Vooral géén middeltjes gebruiken.
Daar zit meestal koper in, zink of andere rotzooi.

Als de draadalgen dood zijn, wat zal er dan nog het teveel aan afvalstoffen weghalen?

Oplossing: minder voeren, filtercapaciteit opdrijven, koibezetting verminderen, plantenfilter installeren.

BeantwoordenCiteren
(@guy-nys)
Active Member

Beste Urbain,
Wat bedoel je met een plantenfilter?
Guy

BeantwoordenCiteren
(@urbain)
Trusted Member

Guy,

Even zoeken op deze site onder Plantenfilter, helofytenfilter of moerasfilter. Er staan hier mooie artikels over deze biologische filters.

BeantwoordenCiteren
(@vijverken)
Eminent Member

Urbain;25461 wrote: Draadalgen zijn géén last, draadalgen zijn een zegen in je vijver.

Draadalgen waarschuwen dat er teveel Nitraat en Fosfor aanwezig is.

Je filter zit blijkbaar aan de grenzen van zijn mogelijkheden.

Draadalg is het onkruid van de vijver, onkruid moet je wieden.
Handmatig verwijderen is het beste.
Vooral géén middeltjes gebruiken.
Daar zit meestal koper in, zink of andere rotzooi.

Als de draadalgen dood zijn, wat zal er dan nog het teveel aan afvalstoffen weghalen?

Oplossing: minder voeren, filtercapaciteit opdrijven, koibezetting verminderen, plantenfilter installeren.

@Urbain;
Begrijp ik dat goed dat wanneer je draadalg in je vijver hebt dit wil zeggen dat er teveel nitraat in de vijver zit?

BeantwoordenCiteren
(@urbain)
Trusted Member

Vijverken,

Inderdaad. Nitraten zijn altijd aanwezig in onze vijvers maar bij een teveel aan nitraten krijg je een explosie van draadalgen. Nitraten zijn het voedsel van de draadalgen. Deze draadalgen gaan er ook voor zorgen dat de hoeveelheid aan nitraten gaan dalen. Daardoor krijgen we een betere waterkwaliteit. Zoals ik al eerder vermelde: draadalgen zijn géén last, draadalgen zijn een zegen in je vijver. Natuurlijk mogen ze de vijver niet overwoekeren.

BeantwoordenCiteren
(@email)
New Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

WallieW;25451 wrote: Hier precies hetzelfde verhaal Rick.
Heb van Velda van die tabs gekocht, ook tegen zweefalg en dat werkt prima, alg is weg. Restanten ruim ik ook op, boel schoon maken, enz. enz.
Maar met een paar dagen zie je de boel al weer groeien.
Water is ook glashelder.
Verder valt me wel op dat er, vooral zichtbaar in de waterloop, een soort van hele kleine wormpjes zitten. Nooit eerder gezien. Zitten met één kant als het ware vast gezogen aan de stenen in de waterloop.

Heb me laten vertellen dat draadalg een kwestie kan zijn van de ph en/of kh waarde.
Helaas weinig tijd door de weeks en dit weekend maar ik ga denk ik binnenkort een keer met een watermonster langs een tuincentrum om te kijken of er iets niet klopt met één of beide.
Dan natuurlijk dit op het juiste niveau helpen. Hoewel ik aan de andere kant zoiets heb van, straks de winter in, misschien beter om de vijver vanaf nu met rust te laten en hem in de winter gewoon te laten doen wat hij wil. Met het voorjaar straks kijken hoe e.e.a. zich houdt, dan is ingrijpen misschien beter dan nu met de winter voor de deur.
Rustperiode die de vijver nu krijgt kan eigenlijk niets verder verstoren, zou eerder moeten zorgen dat met het voorjaar de boel beter en beter op peil is.

Ik heb even een vraagje, heb jij nog een antwoord gekregen op de wormpjes. Onze beekloop zit er helemaal vol mee.
Wat kunnen we hieraan doen.

BeantwoordenCiteren
(@poeken)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

die wormpjes zijn waarschijnlijk larven van muggen, als je er overheen wrijft met een borstel of zo, ga je zien dat ze lossen, en de vissen eten die op, zijn er zelfs dol op, maar kwaad kan dit niet hoor, heb ze ook in de beekloop zitten.

BeantwoordenCiteren
 Gis
(@gis)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

had er vroeger ook veel last mee nu heb ik een grotere filter en een planten filter en dit jaar geen last
nitaat is ook een heel stuk minder nu Grtz Gis

BeantwoordenCiteren
(@froggiefred)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

(Algen komen van nature voor in vijverwater, draadalg kan zelfs worden beschouwd als een teken van een goede waterkwaliteit. Alleen soms zit er gewoon teveel alg in)

Ik had er eerst ook altijd last van en je moet er ook geen chemische troep ingooien.
Ik gebruik al een tijdje een middel op biologische basis. Puur natuur en geen koper of zink,
of wat dan ook en niet duur 😀 , soms betaal je je blauw aan de chemische troep 😡

Ik heb dit even van de website (www.schonevijver.nl)
afgehaald waar ik het altijd bestel:

Alg-Killer werkt op micro-biologische basis en niet op basis van fosfaatbinding of zware metalen zoals vrijwel alle andere algenpoeders. Ook neemt Alg-killer niet de voedingsstoffen uit uw vijver weg. Deze werking is niet alleen veiliger en milieuvriendelijker dan andere algenbestrijders, maar heeft tevens een positief effect op de bacteriele huishouding en de ontwikkeling van de zuurstofplanten in de vijver. Door de absolute afwezigheid van zware metalen en gif, is ook op lange termijn het gebruik van Alg-Killer niet schadelijk voor uw vissen.

Water is glashelder! Ik ben erg tevreden over dit product, en je wil niet weten wat ik er al allemaal in heb gegooid om ervan af te komen. Het kwam altijd snel weer terug.

Nu kan ik tenminste genieten van me vijver en m'n vissen:)

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.