Hallo
Ik zit met een best groot probleem mijn vijver is nu mooi helder maar sinds het eind van de zomer heb ik veel last van draadalgen en het word steeds meer:mad:
Ik ben al aan de slag gegaan met een wc borstel en dit gaat ook super maar het komt zo snel weer terug dat t niet meer te doen is.
Heeft iemand misschien tips of een oplossing voor mij.
Ik weet dat de vijver leeghalen en de wanden schoonmaken een optie is en dan iets tegen de start van draadalg er ingooien zou helpen
Maar zolang het niet nodig is wil ik dit nog niet doen.
oke jongen ik hoop dat er iemand een oplossing heeft voor je probleem
cindelkoi wrote: oke jongen ik hoop dat er iemand een oplossing heeft voor je probleem
Ja en anders kom je vast en zeker wel een keer langs he met een schuursponsje en een duikbril :p
van de zomer wel ja
Goofy,
verzekerd heb je hier last van een teveel aan nitraten en fosfaten.
Zoek eens in de artikels van deze site onder "nitraten" - " fosfaten" - "algen" . Over algen is er zelfs een uitgebreid dossier beschikbaar.
Als goede oplossing denk ik vooral aan de installatie van een plantenfilter = moerasfilter = helofytenfilter --> hierover vindt je eveens een zeer uitgebried dossier op deze website.
veel geluk
pepee
Aan de vijver produkt toevoegen om algen te stoppen heeft geen enkel nut en kost alleen handen vol geld. De middeltjes doden wel de draadalg maar lossen niet het probleem op nadat het middel is uitgewerkt komt de draadalg terug.
Zelfs kunnen de middeltjes problemen veroorzaken bij de waterplanten o.a belemmeren in hun groei vooral bij jonge waterplanten.
Draadalg duidt ook op een feit dat de waterkwaliteit uitstekend is.
In het het forum waterplanten heb ik al gepost hierover en is het volgende....
Draadalgen houden van nitraat, klaar helder water, zonlicht en een goede warme water temperatuur (seizoen). Waterplanten zijn gebruikers van nitraat, als de waterplanten goed groeien en opname van nitraat minderd zullen draad algen afnemen in groeien en overwoekeren. Draadalgen krijgen dan namelijk niet genoeg te eten. Zoalng er overschot is en de behoefte van waterplanten overtreft zal draadalg aanwezig zijn..
De natuur doet zijn werk en behoren draadalgen tot de vijver, al is het wel het onkruid van de vijver. Zelf heb ik ook last van draadalg en heb bij diverse collega vijver houders geinformeerd, word me geadviseerd om drijfplanten te gaan gebruiken Hoornblad bijvoorbeeld en hiermee 35% de vijver moet bedekken.
pepee wrote: Goofy,
verzekerd heb je hier last van een teveel aan nitraten en fosfaten.
Zoek eens in de artikels van deze site onder "nitraten" - " fosfaten" - "algen" . Over algen is er zelfs een uitgebreid dossier beschikbaar.Als goede oplossing denk ik vooral aan de installatie van een plantenfilter = moerasfilter = helofytenfilter --> hierover vindt je eveens een zeer uitgebried dossier op deze website.
veel geluk
pepee
Beste Pepee
ik heb reeds een plantenfilter een klein deel dat uit het filter komt gaat naar een bak circa 750 liter die vol zit met enkele soorten zuurstofplanten.
En daarnaast is bij mij het nitraat nooit te hoog geweest.
Mini freak wrote: Aan de vijver produkt toevoegen om algen te stoppen heeft geen enkel nut en kost alleen handen vol geld. De middeltjes doden wel de draadalg maar lossen niet het probleem op nadat het middel is uitgewerkt komt de draadalg terug.
Zelfs kunnen de middeltjes problemen veroorzaken bij de waterplanten o.a belemmeren in hun groei vooral bij jonge waterplanten.
Draadalg duidt ook op een feit dat de waterkwaliteit uitstekend is.
In het het forum waterplanten heb ik al gepost hierover en is het volgende....De natuur doet zijn werk en behoren draadalgen tot de vijver, al is het wel het onkruid van de vijver. Zelf heb ik ook last van draadalg en heb bij diverse collega vijver houders geinformeerd, word me geadviseerd om drijfplanten te gaan gebruiken Hoornblad bijvoorbeeld en hiermee 35% de vijver moet bedekken.
Beste Mini Freak
Dat was mij ook bekend en natuurlijk hoord het bij een vijver en zolang het niet teveel is is het ook geen probleem vind ik maar het is nu te lang en te veel aan het worden.
Ik wil ook graag een tweetal steurs in de vijver doen in het voorjaar maar aangezien u de steurs weg doet vanwege de draadalg kan ik hier beter ook nog mee wachten tot het probleem draadalg er niet meer is.
Daarnaast zie ik drijfplanten niet echt zitten in verband met de kois
ik zie dat hier velen zijn met draadalgen....so am i....en het probleem is dusdanig "ernstig" dat er een grote steur van 75 cm eraan kapotgegaan is....zelfs draadalgen door mijn kieuwen......dat moet veranderen.....of mijn andere steurs zijn ook foutsie....
ik heb er manueel veel uitghaald maar ik zou nu eens een produkt met een regime willen om dat draadalgen gedoe te beperken......
men zegt mij zeewierkalk toe te voegen????? wie weet raad????
foxster wrote: ik zie dat hier velen zijn met draadalgen....so am i....en het probleem is dusdanig "ernstig" dat er een grote steur van 75 cm eraan kapotgegaan is....zelfs draadalgen door mijn kieuwen......dat moet veranderen.....of mijn andere steurs zijn ook foutsie....
ik heb er manueel veel uitghaald maar ik zou nu eens een produkt met een regime willen om dat draadalgen gedoe te beperken......
men zegt mij zeewierkalk toe te voegen????? wie weet raad????
ik heb nog nooit draadalg gehad. De hoofdzakelijkste reden plantenfilter die de voeding wegneemt en geen uv lamp.
Begin niet met poedertjes en vloeistofkes; brengt meer schade toe dan goed en kost nog eens veel geld bij, investeerd liever in een mooie plantenfilter.
groetjes
pierre
ja dat is het probleem
ik heb geen planten in de vijver staan omdat er enkel koi in zitten.....
misschien moet ik wel een plantenfilter ernaast bouwen .....hoe zou ik dat best doen.......????
foxster wrote: ja dat is het probleem
ik heb geen planten in de vijver staan omdat er enkel koi in zitten.....
misschien moet ik wel een plantenfilter ernaast bouwen .....hoe zou ik dat best doen.......????
dat is idd een mooie oplossing, je kan ineens een watervalletje creëren en je hebt direct extra fauna en flora aan de vijver.
nu de vraag hoe je dat het best zou doen, daarvoor moeten we eerst best weten hoe de huidige vijver er bij ligt eventueel plannetje maken opdat we een beter idee zouden kunnen krijgen.
het hangt ook een beetje af van je handigheid uiteraard, kan je metselen, timmeren ...?
de gemakklijkste en goedkoopste oplossing om een plantenfilter te maken is een grote ton of kuip of iets dergelijks te kopen en daar mee werken.
ik zal even het principe toenen adhv een tekening die ik gemaakt heb van mijn plantenfilter:
fotos van hoe de vijver er uit zag op 17-9-2005:
http://www.savefile.com/files/4808360
ik heb 13 fotos in een rar bestand gezet en je kan ze dus downloaden op bovenstaande link. Dus op de link klikken en dan op download en dan het bestandje unzippen en dan heb je de fotos 🙂 Ik had geen zin om al die fotos op photobucket te zetten vandaar op deze manier :p
Pietje wrote: ik heb nog nooit draadalg gehad. De hoofdzakelijkste reden plantenfilter die de voeding wegneemt en geen uv lamp.
Begin niet met poedertjes en vloeistofkes; brengt meer schade toe dan goed en kost nog eens veel geld bij, investeerd liever in een mooie plantenfilter.groetjes
pierre
Aangezien ik een plantenfilter heb komt het dus door mijn UV lamp :confused:
Kbegin ook ni met poeder of andere middeltjes omdat deze de draadalg niet stoppen.
Iemand nog een idee wat ik kan doen om mijn vijver weer draadalgvrij te maken
Goofy225 wrote: Aangezien ik een plantenfilter heb komt het dus door mijn UV lamp :confused:
Kbegin ook ni met poeder of andere middeltjes omdat deze de draadalg niet stoppen.
Iemand nog een idee wat ik kan doen om mijn vijver weer draadalgvrij te maken
neen sorry voor het misbegrip, maar men zegt dat wanneer men een uv lamp in de filterlijn staan heeft men meer kans heeft op draadalg dan zonder uv lamp
Dat wordt gezegd ja omdat de uv lamp ook goede bacteriën zou doden, maar er zijn ook bacteriën aanwezig in het filter of planten filter, en op de bodem in het substraat die niet langs de uv passeren.
Mini freak wrote: Dat wordt gezegd ja omdat de uv lamp ook goede bacteriën zou doden, maar er zijn ook bacteriën aanwezig in het filter of planten filter, en op de bodem in het substraat die niet langs de uv passeren.
persoonlijk denk ik niet dat draadalg hoofdzakelijk te wijten is aan een tekort aan (goedwerkende) bacterien. Ik denk dat eerder de oorzaak te zoeken is aan een gebrek aan nitraatopnemers, zijnde planten.
en idd het wordt ook gezegd dat een UV lamp ook goede bacerien ZOU doden. Echter heb ik daar een artikel over gelezen (ben vergeten waar) en daar staat in dat dit niet of nauwelijks het geval is aangezien, zoals je zegt, er een zeeeeeer geringe hoeveelheid bacterien in het water zelf zit. De meeste zitten idd op het filtermedia vijverwand, planten, enz.
het is eigenlijk de man van de vijverzaak hier in de buurt, die ook geholpen heeft om mijn vijver te maken indertijd, die mij het gebruik van een uv lamp afraadde. Hij heeft al menig vijver, zelfs koivijver gemaakt zonder uv toestanden en perfect helder water. In het begin moet je wel effe geduld hebben, ik heb het ook gehad effe groen water, maar is vanzelf uitgeklaard en tot op de dag van vandaag perfect helder water. En de waterwaardes zijn ook goed 🙂
persoonlijk denk ik niet dat draadalg hoofdzakelijk te wijten is aan een tekort aan (goedwerkende) bacterien. Ik denk dat eerder de oorzaak te zoeken is aan een gebrek aan nitraatopnemers, zijnde planten.
Precies dat denk ik ook en aan de fosfaaten.
De draadalgen zijn bij mij ook een probleem zoals je weet, en heb ik geen plantenfilter enkel de Biotec en deze zou te klein moeten zijn voor mijn vijver, in het seizoen is dit elke dag schoonmaken van de sponzen echt geen lolletje.
Maar mijn water waarden zijn altijd in orde, maar dit wil niets zeggen over de fosfaten die teveel in het water zouden zitten.
Een overbezetting van vissen heb ik niet, overmatig voeren doe ik niet.
Ik heb wel de hele dag zon, geen planten die nitraat opnemen of overige bestands delen.
Ik ga in iedergeval een plantenfilter maken dat staat vast, en zal ik niet meteen van de draadalg af zijn voordat alles eigenlijk fatsoenlijk aangegaan is van planten. Het wordt zo'n plantenfilter syteem als wat jij gemaakt hebt met de upflow werking.
uhu dat is het beste upflow voor een plantenfilter
en ik beneecht tevreden nu achteraf (in het eerste jaar effe groen water gehad en toen was niet tevreden, maja ongedurig zijn he en de natuur heeft zijn tijd nodig he :p) met dit systeem. Heb echt niets van onderhoud. 1 keer per jaar komen ze het vuil in de filter effe leegzuigen met een dompelpomp dat is alles en vermits ik dat dus niet zelf doe heb ik geen onderhoud aan de vijver enkel eens een blad van de bodem of het wateropp nemen das alles.
Alleen de leuke dingen dus voor mij bij de vijver eten geven en genieten van de beestjes in en buiten het water.
Geen poedertjes ? Juist, maar je kan wel antidraadalg van Penak (dezelfde als winter- en PerfectStabel) toevoegen, 1 kuur in voorzomer, 1 kuur in nazomer. Resultaat verzekerd !
optiplex wrote: Geen poedertjes ? Juist, maar je kan wel antidraadalg van Penak (dezelfde als winter- en PerfectStabel) toevoegen, 1 kuur in voorzomer, 1 kuur in nazomer. Resultaat verzekerd !
je kan dat natuurlijk toevoegen, je kan tegenwoordig al uw spaargeld toevoegen want de poedertjes en ditjes en datjes kosten allemaal veel centjes en ze nemen niet de oorzaak aan en zijn slechts tijdelijke oplossingen
Mini freak wrote: Dat wordt gezegd ja omdat de uv lamp ook goede bacteriën zou doden, maar er zijn ook bacteriën aanwezig in het filter of planten filter, en op de bodem in het substraat die niet langs de uv passeren.
Aangezien ik net voor de winter me filter heb uitgebreid met een extra ton en ik dit voorjaar nog een extra uv-lamp wou aanschaffen is dit dus geen goed idee ???
De vijver is ongeveer 15 kub en er zit nu een uv-lamp van 9 of 11 watt in de filterlijn.
Mijn bedoeling was om er nog een tussen te zetten maar dat is dus niet z'n goed idee omdat ik me vijver graag weer draadalg vrij wil hebben.
Voor de rest hebben we bij de vijver een bak van ongeveer 250/300 liter die gevuld is met zuurstofplanten en waar een deel van het water uit het filter in loopt en via deze weer in de vijver komt.
Daarnaast is een deel van het ondiepe stuk vijver dichtgegroeid met planten soort van moeras.
Iemand nog leuke ideeen die zouden kunnen helpen
Goofy225 wrote: Aangezien ik net voor de winter me filter heb uitgebreid met een extra ton en ik dit voorjaar nog een extra uv-lamp wou aanschaffen is dit dus geen goed idee ???
De vijver is ongeveer 15 kub en er zit nu een uv-lamp van 9 of 11 watt in de filterlijn.
Mijn bedoeling was om er nog een tussen te zetten maar dat is dus niet z'n goed idee omdat ik me vijver graag weer draadalg vrij wil hebben.
Voor de rest hebben we bij de vijver een bak van ongeveer 250/300 liter die gevuld is met zuurstofplanten en waar een deel van het water uit het filter in loopt en via deze weer in de vijver komt.
Daarnaast is een deel van het ondiepe stuk vijver dichtgegroeid met planten soort van moeras.
Iemand nog leuke ideeen die zouden kunnen helpen
je mag heus wel uv lampen plaatsen, alleen verwijderen deze niet het nitraat (zuurstofplanten doen dat ook niet) wat de voedingsstoffen zijn voor draadalgen.
voor jouw vijver zou ik een TMC Pro Clear 55 watt nemen @ 179€
De UV wat je hebt is te weinig voor het volume water, en raad ik je ook aan om die te gebruiken of aan te schaffen wat Pietje al vermelde.
Hier zal de UV niet bij helpen om de vijver draadalg vrij te maken. Dit heeft andere oorzaken de draadalgen.
Pietje wrote: je mag heus wel uv lampen plaatsen, alleen verwijderen deze niet het nitraat (zuurstofplanten doen dat ook niet) wat de voedingsstoffen zijn voor draadalgen.
voor jouw vijver zou ik een TMC Pro Clear 55 watt nemen @ 179€
Ja oke dat ga ik dan ook snel doen.
Maar ik heb mijn filter uitegbreid met een bewegend bed en dit zou toch de schadelijke stoffen zoals nitraat eruit moeten halen of zie ik dat verkeerd.
Mijn excuses maar ik ben koi liefhebber die nog niet lang ermee bezig is dus vandaar.
Maar een ander idee waar nu het overige water de vijver ingaat is ook een ondiep stuk als ik deze met stenen zou afzetten en volplanten met bepaalde soorten water/moeras-planten zou dit ook gunstig zijn voor een draadalg vrije vijver.
Want dat is toch waar ik naar streef.
Bedankt voor de antwoorden.
Goofy225 wrote: Ja oke dat ga ik dan ook snel doen.
Maar ik heb mijn filter uitegbreid met een bewegend bed en dit zou toch de schadelijke stoffen zoals nitraat eruit moeten halen of zie ik dat verkeerd.
Mijn excuses maar ik ben koi liefhebber die nog niet lang ermee bezig is dus vandaar.
Maar een ander idee waar nu het overige water de vijver ingaat is ook een ondiep stuk als ik deze met stenen zou afzetten en volplanten met bepaalde soorten water/moeras-planten zou dit ook gunstig zijn voor een draadalg vrije vijver.
Want dat is toch waar ik naar streef.
Bedankt voor de antwoorden.
geen excuses, je hebt niets verkeerd gedaan he. Jouw bewegend bed zorgt er voor (net als ander biologisch filtermateriaal) dat dood organisch materiaal wordt omgezet in ammoniak, naar nitriet, naar nitraat. Dat nitraat moet dan verwijdert worden door planten of waterverversing.
en jouw idee is niet slecht, al is een echte plantenfilter natuurlijk nog effectiever.
Ik heb onlangs een andere oplossing gehoord.
Die draad algen groeien omdat het vijver/filter naar behoren werkt. In de natuur zou door planten de nitraten en fosfaten opgenomen worden. In onze koi vijver kan dit natuurlijk niet. Ben zelf geen voorstander van plantenfilters ivm de vergootte kans van ziektes ind e vijvers....(denk maar eens aan al het "ongedierte"dat leeft in je planten filter, menig diertje draagt ziektes bij zich..maar goed daar gat het niet over.
Omdat in de koi vijver die planten niet aanwezig zijn neemt de draad alg de functie van hen over, op zich een goede zaak.
Wij gaan echter de draad algen verwijderen......
Probeer die draad algen er niet uit te halen maar juist te "verplaatsen" naar een aparte bak in de vijver en deze steeds verder vullen met de draad algen.... Eigenlijk krijg je dan een draadalgfilter 🙂 ! Als er eenmaal genoeg inzit zal de groei zich stabilizeren. en niet langer bijgroeien op plaatsen waar je het niet wil hebben.
groeten !
postman wrote: Ben zelf geen voorstander van plantenfilters ivm de vergootte kans van ziektes ind e vijvers....(denk maar eens aan al het "ongedierte"dat leeft in je planten filter, menig diertje draagt ziektes bij zich..maar goed daar gat het niet over.
zoals daar zijn???
Pietje wrote: zoals daar zijn???
kikkers, padden, ratten, pietjes en alle andere rare beestje die vanuit de vieze sloot lekker in je planten filter komen zitten, maar zoals ik al zei, daar gaat het niet over....
postman wrote: kikkers, padden, ratten, pietjes en alle andere rare beestje die vanuit de vieze sloot lekker in je planten filter komen zitten, maar zoals ik al zei, daar gaat het niet over....
uiteraard daar gaat het hier niet over.
Maar ten eerste een vijver hoeft heus geen planten(filter) te hebben om kikkers, padden, ratten, vogels, ... op bezoek te krijgen.
En ten tweede zijn er hier al veel discussies over gevoerd en het besluit was unaniem: alle voorgenoemde beestjes en alle andere betekenen geen noemenswaardig gevaar voor onze koi. Dus ook als vogels poepen in het water ofzo kan allemaal geen kwaad.
groetjes pieter
dan verschillen wij in deze van mening.
inderdaad, een geluk dat dat nog mag :d
Ik heb onlangs een andere oplossing gehoord.
Die draad algen groeien omdat het vijver/filter naar behoren werkt. In de natuur zou door planten de nitraten en fosfaten opgenomen worden. In onze koi vijver kan dit natuurlijk niet. Ben zelf geen voorstander van plantenfilters ivm de vergootte kans van ziektes ind e vijvers....(denk maar eens aan al het "ongedierte"dat leeft in je planten filter, menig diertje draagt ziektes bij zich..maar goed daar gat het niet over.Omdat in de koi vijver die planten niet aanwezig zijn neemt de draad alg de functie van hen over, op zich een goede zaak.
Wij gaan echter de draad algen verwijderen......
Probeer die draad algen er niet uit te halen maar juist te "verplaatsen" naar een aparte bak in de vijver en deze steeds verder vullen met de draad algen.... Eigenlijk krijg je dan een draadalgfilter ! Als er eenmaal genoeg inzit zal de groei zich stabilizeren. en niet langer bijgroeien op plaatsen waar je het niet wil hebben.
groeten !
Klopt wat je zegt postman de draadalgen nemen nitraat op en groeien uitstekend en gaan overwoekeren (bij mij het geval geen planten in de vijver).
Maar niet enkel van nitraat leven ze, ook van veel licht en een aangename temperatuur. Draadalg is het onkruid van de vijver, zoals onkruid op een mooi gazon. Ik kan me geen voorstelling maken om de aanwezige draadalg te verplaatsen naar een andere bak zodat er een draadalg filter bestaat.
Heb ik liever een plantenfilter die de voedingsbestandelen voor de draadalgen wegneemt, mooi oogt en funktioneel is tegenover een draadalgenfilter dat niet oogt en niet te realiseren is.
Ook al is er een plantenfilter of niet, owel een biologischfilter of niet, filters bestrijden geen ziekte, voorkomen geen ziekte. Er kan nooit voorkomen worden door een filter dat schadelijke parasieten e.d niet in de vijver terechtkomen.
het is heel simpel, als je draadalg in je vijver hebt komt dat door een te veel aan nitraat. Als je er voor zorgt dat je het nitraat uit het water haalt --> geen draadalg. Dit kan maar op 1 goede manier en dat is door planten.
Goofy225;19921 wrote: Hallo
Ik zit met een best groot probleem mijn vijver is nu mooi helder maar sinds het eind van de zomer heb ik veel last van draadalgen en het word steeds meer:mad:
Ik ben al aan de slag gegaan met een wc borstel en dit gaat ook super maar het komt zo snel weer terug dat t niet meer te doen is.
Heeft iemand misschien tips of een oplossing voor mij.
Ik weet dat de vijver leeghalen en de wanden schoonmaken een optie is en dan iets tegen de start van draadalg er ingooien zou helpen
Maar zolang het niet nodig is wil ik dit nog niet doen.
Heb middel algendoder in vijver van 5000ltr. gedoseerd, is bedoeld voor 10000 ltr. maar denk schokbehandeling, is nu 1 week melkwater, dan eenderde waterverversing, ben daar bijna aan toe, heb intussen alle bereikbare draadalg verwijderd, gaat makkelijker naarmate spul erin zit, bij waterverversing van eenderde wil ik ook de randen en zoveel mogelijk resten verwijderen. is komend weekend 10 aug. Hopelijk blijft ie dan vrij. Mij is verteld 1 maal in voorjaar behandeling dan de rest van het jaar algenvrij. Ben benieuwd. hou contact en je hoort van mij. Mvg. [email]willem.tijink@home.nl[/email]
willem.tijink;25255 wrote: Heb middel algendoder in vijver van 5000ltr. gedoseerd, is bedoeld voor 10000 ltr. maar denk schokbehandeling, is nu 1 week melkwater, dan eenderde waterverversing, ben daar bijna aan toe, heb intussen alle bereikbare draadalg verwijderd, gaat makkelijker naarmate spul erin zit, bij waterverversing van eenderde wil ik ook de randen en zoveel mogelijk resten verwijderen. is komend weekend 10 aug. Hopelijk blijft ie dan vrij. Mij is verteld 1 maal in voorjaar behandeling dan de rest van het jaar algenvrij. Ben benieuwd. hou contact en je hoort van mij. Mvg. [email]willem.tijink@home.nl[/email]
ik denk dat u zink oxide bedoelt ,ik zou het niet nemen bekijk eens de koi wie ze zich benemen