Forum

draadalg

WIL
Lid
Antwoord: 3
Topic starter

Sinds juni 1998 heb ik een Koi vijver van ongeveer 13 kuub. Filterinstallatie Vortex (3 bakken met zuurstofbeluchting), UV lamp en zandfilter. Vijver met bodemafvoer en skimmer. Op dit moment rusten 5 Euro KOI's op de bodem. Systeem draait zonder problemen.
Er vormt zich echter de laatste tijd vrij veel draadalg, die zich zonder al te veel moeite laat "wegdraaien". Nu is me gezegd dat deze vorming van draadalg de eerste twee jaar bij het opbouwen van de bacteriecultuur in de Vortex installatie hoort.
Mijn vraag, duurt dit inderdaad zo lang of zijn er andere manieren om de draadalg tegen te gaan?

Graag een bericht!

Antwoord: 1

Inderdaad, een bacteriecultuur opbouwen kost tijd. Ik raad u zeker niet aan om met chemische producten te gaan werken, om de draadalgen weg te krijgen. Volgens mij zal je altijd in zekere maten draadalgen hebben in de vijver of filter. Weetje dat draadalgen hebben in zekere maten zelfs goed is? Ik zeg altijd dat dit een teken van goed water hebben is. Dit wil ook niet zegen dat u nooit problemen kan krijgen, ver van. Wel raad ik u aan om regelmatig verse of nieuwe bacteriën aan het water en filter toe te dienen. Goede producten zij Bacta Pur, EcoTreat, Penac W, Technipond, en nog vele andere.
Veel geluk
Groetjes
Eric