The Pond Library

Vraag en Antwoord

Algen ?

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
6,519 Bekeken
Dimitry
(@dimitry)
Lid
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Meer dan een jaar geleden werd er bij ons een zwemvijver aangelegd van ongeveer 10 op 3 meter en 1,3 meter diep. 2 plantenfiltergedeeltes. 1 (2 op 1,5 m) aan de zijkant van de vijver waar de pomp het water van boven naar onder door het lava zuigt en 1 achteraan de vijver (3 op 1,5 m), waar het water van onder via drainagebuizen die in een "kelder" liggen het water terug door lava in de vijver pompt. We hebben glashelder water, wat draadalg (is normaal denk ik), ... Ik houd de waterwaarden in de gaten en stuur bij waar nodig. Er zitten een 12-tal blauwe windes in om de muggenlarven onder controle te houden in het zwemgedeelte.
Nu ligt er sinds kort in beide plantenfilters en op de bodem van de vijver een groene slijmlaag (zie foto's in bijlage). Het ziet er uit als draadalg, maar je kan het niet vastnemen. Ik schep regelmatig alles op de bodem van de vijver weg met een fijnmazig schepnet, maar het komt hééél snel terug. Is dit ook een vorm van draadalg ? Wat kan je er tegen doen ? Een beetje vind ik niet erg, daarom is het ook een natuurlijke zwemvijver, maar de vijver ligt er echt vol mee.
Ondanks de temperatuur zwem ik wekelijks in de vijver (na een saunabeurt ... !), maar al dat groene slijm maakt het er niet aangenamer op.
Is dit slijm een soort draadalg ? Kan je er iets tegen doen ? Kan het worden vermeden ? Veel vragen ik weet het, maar hopelijk kan iemand me verder helpen.
Groeten,

Dimitry

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Hokie
(@hokie)
Lid
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Moi,

zoals ik het kan zien zijn het algen. Je filtert met een pf, en die hebben tijdens de winter niet het vermogen als wat ze in de zomer hebben. De planten groeien nu n iet zo, en dus is de opname van de voedingsstoffen (van de algen) niet zo groot. Hierdoor heb je dus een vergroot risico op algvorming. Indien de temperaturen nu erg laag zouden zijn, dan zou het eigenlijk niet aanwezig moeten zijn, maar aangezien de temperatuur nog steeds ver boven vriespunt is, is de kans op algen ook nu nog aanwezig.
Misschien dat er nog anderen zijn die je kunnen helpen, maar dan moet je dus nog maar even wachten.

Hokie

PS Ziet er wel mooi uit bij je, dus toppie gedaan.

BeantwoordenCiteren
Dimitry
(@dimitry)
Lid
Topic starter  

Hokie,

Bedankt voor de reaktie en het compliment.
Betekent dat ook dat de algen vanzelf zullen verdwijnen als het kouder wordt, of zal ik er toch iets moeten aan gaan doen ?
Alvast bedankt.

Dimi

Hokie;29901 wrote: Moi,

zoals ik het kan zien zijn het algen. Je filtert met een pf, en die hebben tijdens de winter niet het vermogen als wat ze in de zomer hebben. De planten groeien nu n iet zo, en dus is de opname van de voedingsstoffen (van de algen) niet zo groot. Hierdoor heb je dus een vergroot risico op algvorming. Indien de temperaturen nu erg laag zouden zijn, dan zou het eigenlijk niet aanwezig moeten zijn, maar aangezien de temperatuur nog steeds ver boven vriespunt is, is de kans op algen ook nu nog aanwezig.
Misschien dat er nog anderen zijn die je kunnen helpen, maar dan moet je dus nog maar even wachten.

Hokie

PS Ziet er wel mooi uit bij je, dus toppie gedaan.

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Lid
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Moi,

in het algemeen kan men stellen dat algen niet in koud water groeien. De meeste vijvers zijn in de winter dan ook zeer helder. Zou er dus niets aan doen. Laat de boel maar lekker rusten. Je kunt ook eens bij https://www.pondlibrary.com/artikel/8/12/Algenbestrijding,-een-alternatieve-benadering.htm gaan kijken. Staat veel info voor de vijverliefhebber. Dan weet je precies en alles over algen.
Succes

Hokie

BeantwoordenCiteren
proosje
(@proosje)
Lid

Hoi,

Aan je foto's te zien lijken het draad- en zweefalgen.
Als het water koud genoeg is blijven de algen nog steeds in de vijver maar ze worden doorzichtig zodat je denkt de het allemaal helder lijkt, maar als het weer warmer wordt kan alles in enkele dagen weer groen kleuren. Draadalg is niet erg, het help zelfs je water helder te houden, kwestie van ze regelmatig te verwijderen, net zoals je je gras elke week moet maaien. Misschiener ook enkel plantenetende vissen erbijzetten kan ook veel oplossen. Ik zou niet te snel naar chemische hulpmiddelen grijpen maar eens aan Ada Hoffman denken.

Grtzs Patrick

BeantwoordenCiteren
pacne
(@pacne)
Lid
Deelgenomen: 17 jaar geleden

Dimitry,
Hier hebben we een zeer gelijkende toestand. Zwemvijver 2.7x12x1.35 plantenfilter 2.7x2.5 met een kelder en lavabed in upflow. Ook wij hebben 'levend water' met naast de vele water diertjes ook de groene slijm op de wanden en aan de planten. Bij de plantenbak een simpele oplossing, lava bij gooien tot boven water niveau :rolleyes:
Voor de vijver zelf, die geeft ik een wekelijkse borstelbeurt (zomer) en het meeste groen gaat via een bodemafvoer weg. Fijngemaald door de pomp 😮 naar de kelder van de plantenfilter. Eigenlijk een niet goede oplossing dit groen zo te blijven rondpompen, het moet er uit. Daarom dacht ik een zeeffilter voor de pomp te plaatsen of een zeef in een ton die de samen geveegde algen tegen houdt.
Bijna onvermijdelijk stap je uit een zwemvijver als een Green Hulk 🙂

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.