hoi iedereen,
ik heb allerhande middelen geprobeerd om de algen te doden maar ze komen steeds terug:mad:
Ik heb mijn oog laten vallen op het volgend systeem : LG Sonic ultrasone algenverdelger.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem?Kostprijs is nie mals dus zoek ik meer info
hallo,
daar heb ik geen ervaring mee.
mijn vraag aan u:
wat is de oorzaak van de algengroei, dit toestel biedt geen fundamentele oplossing, maar werkt de symptomen weg.
ga eens op zoek naar de oorzaak van de algen, anders ga je weer andere problemen krijgen.
bv: te veel voeder, te hoge visbezetting, instroom van voedingstoffen,...
groetjes
Dag Josl,
Ik weet echt niet meer wat de oorzaak kan zijn, de ene keer krijg ik te horen dat het water te hard is, dan weer te zacht, te veel voeder (heb ik sindsdien gehalveerd), te veel vis (huidige stand : 17 windes, 1 shubunkin,1 goudvis, 2 grondels, 1 zonnebaars en 2 goudzeelten). ik heb al verschillende soorten middelen geprobeerd zoals poeders,... noem het op, ik zal het wel gebruikt hebben.
De vijver is 1,5mx6mx0,8diep , op bodem ligt lava + substraat,filter is biotec 10.1 + bitron 36 + aquamax eco 6000.....
groetjes
tazz
hallo,
heb je geen planten in je vijver?
dit zijn de concurenten van de algen.
je hebt een uv-lamp, dus zul je last hebben van draadalgen, de uv doodt de zweefalgen.
als je zweefalgen hebt, dan werkt je uv niet.
voor een inhoud van een 7 kuub heb je wel veel vissen zitten.
hard water gaat algengroei tegen, bij zacht water heb je eerder algen.
groetjes
ik kan me voorstellen dat je vijver in de volle zon licht.probeer wat schaduw te maken
probeer wat met schaduw te creeren als je veel zon hebt:):)
Hoi Tazz,
Ik heb het een en andere gelezen over dit product en het ziet er echt goed uit.
Heb begrepen dat het echt werkt.
Zoals je waarschijnlijk wel weet dood de LG sonic algen door middel van
ultrasone geluidsfrequenties. Deze geluidsgolven zijn van invloed op
meerdere onderdelen van een algen cel afhankelijk van het type alg wat er
in de vijver zit.
Verder heb ik begrepen dat de geproduceerde ultrasone geluiden effect hebben
op blauwalgen, draadalgen en kan ook de vorming groenwater tegengaan.
Meestal zie je het effect van een behandeling met LG sonic vrij snel, al
na enkele dagen tot een week kun je zien dat de vijver helderder wordt.
Daarnaast helpt de LG sonic ook de biologische balans in de vijver weer te
herstellen door de eliminatie van de algen, hierdoor krijgen ook
waterplanten weer de kans om te groeien.
Als je meer wilt weten over het product kun je ook kijken op de website
van het bedrijf: www.lgsonic.com.
Het lijkt me een goed product.
Groetjes Peter.
Ik heb geen ervaring met dit toestel.
Uw vissen scheiden afvalstoffen uit .
Bacteriën (nitrobacter en nitrosomas) zetten dit om in nitraat.
Algen leven van voedingstoffen in het water (nitraten). Planten leven eveneens van dezelfde nitraten.
Zorg dat je een moerasfilter hebt om die nitraten weg te filteren. Zet uw UV lamp tijdig in werking (nu dus) en vervang de lamp minimaal elke twee jaar. En meet regelmatig uw waterkwaliteit (GH, KH, PH,...).
hoi iedereen,
lg sonic lijkt mij inderdaad goed te zijn, maar prijs is nogal hoog (650 + btw) vvor kleinste toestel.
ik heb het artikel gelezen over slakken, vroeg mij af of dit zou kunnen helpen en zo ja, waar kan ik slakken aankopen?
groetjes
tazz
Ik zeg het nog een keer, anders lijkt het wel of ik stiekem reclame aan het maken ben hier. 😀
Er zijn hele goede 100% biologische en veilige middelen te koop als het gaat om bestrijden en/of voorkomen van algen.
Tegenwoordig zelfs heel goedkoop via internet op www.schonevijver.nl
Allemaal succes met dat groene spul!
😀
draadalgen zijn een teken dat je een teveel aan nitraaten in de vijver je kan ze alleen weg krijgen door water wissels iedere week zo een 10% tot de draad algen weg gaan je bodem af en toe eens zuiver maken je zal versteld staan wat een hoop troep er op de bodem ligt want al die middeltjes halen niet de oorzaak weg het helpt alleen maar tijdelijk je kan ook zinkoxcide halen bij de aphotheek 10 Gram op 1000 Liter water dan is de vijver ook voor een paar maanden algen vrij maar en dat is niet duur en werkt heb het ook gedaan maar het is ook maar een tijdelijke oplossing nu werk ik met een grote filter en water wissel en ze blijven nu ook weg Grtz Gis
Gis;26212 wrote: draadalgen zijn een teken dat je een teveel aan nitraaten in de vijver je kan ze alleen weg krijgen door water wissels iedere week zo een 10% tot de draad algen weg gaan je bodem af en toe eens zuiver maken je zal versteld staan wat een hoop troep er op de bodem ligt want al die middeltjes halen niet de oorzaak weg het helpt alleen maar tijdelijk je kan ook zinkoxcide halen bij de aphotheek 10 Gram op 1000 Liter water dan is de vijver ook voor een paar maanden algen vrij maar en dat is niet duur en werkt heb het ook gedaan maar het is ook maar een tijdelijke oplossing nu werk ik met een grote filter en water wissel en ze blijven nu ook weg Grtz Gis
Zinkoxide????
Dat is niet alleen ook een middeltje maar ook nog eens een metaaloxide. Daar stel je toch niet je vissen aan bloot? Ook niet aan koperoxide of andere metalen (ja, er zijn ook mensen die leggen een stuk koperen pijp in hun vijver tegen draadalgen)
Als je dan draadalgen wilt bestrijden dan heb je in mijn optiek 2 keuzes:
Of je gebruikt goede natuurlijke en ongevaarlijke middelen of je blijft gewoon oogsten met de hand. (wat sommige mensen ook als ontspanning zien)
🙂
Chemische rotzooi in je vijver kiepen is idioot!
Er zijn genoeg goede biologische producten te krijgen die prima werken.