Forum

Algen...

Lid
Antwoord: 63
Topic starter

Sommigen zullen wel gelezen hebben dat het watervalletje in m'n vijver sinds een 2-tal weken operationeel is (er zat een lek in). En vorig weekend heb ik op de bodem van de vijver gletsjersubstraat gelegd, omdat dit blijkbaar toch wel aan te raden is. Daarvoor heb ik eerst de meeste zuurstofplanten uit het water geschept om ze niet te 'begraven' (zo merk je trouwens pas wat een leven er allemaal in het water zit!). Ik merk op dat het water nu veel helderder is dan tevoren, wat natuurlijk positief is.
Maar tegelijkertijd zijn er langs de zijkanten, tussen de plantenbakken en vooral waar de waterval in de vijver uitkomt enorm snel algen aan het groeien. Waarschijnlijk door een overschot aan zuurstof door de waterval... Schep ik die best gewoon af en toe eens weg, of laat ik het zijn gang gaan?

(vissen heb ik voorlopig niet meer, ik wil eerst de vjiver wat tijd geven om terug tot rust te komen. Ook vorig weekend heb ik 2 gele lis plantjes erin gezet)

Lid
Antwoord: 16

heb je de zuurstofplanten uit je vijver gehaald ?

Lid
Antwoord: 1160

zet er maar gerust wat meer gele lis in das goed tegen de algen

Lid
Topic starter

Bunnyman wrote: heb je de zuurstofplanten uit je vijver gehaald ?

Ja, een paar minuutjes, om die gletsjer-korrels erin te doen hé. Waarom?

Lid
Topic starter

Pietje wrote: zet er maar gerust wat meer gele lis in das goed tegen de algen

Weet ik, en zou ik graag doen ook, maar ik heb er de plaats niet voor. 't Is een redelijk kleine vijver.. achteraf gezien had ik er beter wat meer plaats voor voorzien, maar ja, daar is het nu wat laat voor 🙁

Lid

BMaster wrote: Weet ik, en zou ik graag doen ook, maar ik heb er de plaats niet voor. 't Is een redelijk kleine vijver.. achteraf gezien had ik er beter wat meer plaats voor voorzien, maar ja, daar is het nu wat laat voor 🙁

maar je moet ze in een mand dicht bij elkaar zetten he, je kan gerust in een plantenbak van 30x30cm 10 irissen steken ze

Lid
Topic starter

Pietje wrote: maar je moet ze in een mand dicht bij elkaar zetten he, je kan gerust in een plantenbak van 30x30cm 10 irissen steken ze

Zoveel? Ik had 2 stuks gaan halen, en als je er dan nog een beetje mand-vulling bijdenkt (vijverzand of iets anders) dan zal ik toch al moeten wringen. Het kan dus geen kwaad als je ze zo goed als tegen mekaar plant?

Lid

zeker niet 🙂

Lid
Topic starter

Pietje wrote: zeker niet 🙂

Tof, zal ik in 't weekend nog een hoopje irissen gaan bijhalen. Geldt dat trouwens voor alle waterplanten? Want ik heb ook iets anders staan (kan niet op de juiste naam komen... iets in 't genre van pontederia? nu maak ik mezelf waarschijnlijk belachelijk 😉 ), en dat staat ook nogal eenzaam in een mandje. Zal dat vanzelf niet uitbreiden?

Lid
Antwoord: 584

Moerasplanten breiden zich tamelijk snel uit, zeker de gele lis. Ik zou ze niet te dicht op elkaar zetten, anders kun je volgend jaar al gaan uitdunnen.
Pontederia = snoekkruid. Deze woekerd niet zo snel dan de lis.

Lid
Topic starter

Jef Smeyers wrote: Moerasplanten breiden zich tamelijk snel uit, zeker de gele lis. Ik zou ze niet te dicht op elkaar zetten, anders kun je volgend jaar al gaan uitdunnen.

Sja, maar als ik moet kiezen tussen algen of elk jaar uitdunnen, dan kies ik toch maar voor het laatste denk ik 🙂 Of misschien moet ik de gulden middenweg nemen.. spaar ik weer wat geld uit ook.

Jef Smeyers wrote: Pontederia = snoekkruid. Deze woekerd niet zo snel dan de lis.

Dus daar kan ik er beter een paar van bij mekaar in een mand zetten?

Lid
Antwoord: 18

ik heb mijn pontederia van het moeras naar een plekje (ondiep) in de vijver verhuisd, want ze deden het niet zo goed...

naast gele lis kan je ook irissen planten, die halen ook veel voedingsstoffen uit het water.

eigenlijk zou ik moeten zeggen: luister naar mijn woorden, en kijk niet naar mijn daden, 😮 want ik heb ook last van algen, vooral rond de planten, verder is het water helder... :rolleyes: http://storage.msn.com/x1phFBtRu7Sbpov7tcwecMwKfMIM5hd5iagdTv78mik44cEwh0oXAVdPgc49G65HZmpi7Anuhvta-aPmQ9jqo9KHdBgtHLYitOT

we zullen dus maar weer elke dag een beetje scheppen... 😡

Lid

fladder wrote: naast gele lis kan je ook irissen planten, die halen ook veel voedingsstoffen uit het water.

en wat denkt u dat gele lis (Iris pseudacorus) is ??

juist ja das ook een iris he 😉

Lid

ja, zeker, ik zei dat maar omdat sommigen mensen liever een beetje afwisseling zien, en niet hun hele filter vol geel willen. 😀

Lid
Topic starter

fladder wrote:
eigenlijk zou ik moeten zeggen: luister naar mijn woorden, en kijk niet naar mijn daden, 😮 want ik heb ook last van algen, vooral rond de planten, verder is het water helder... :rolleyes: http://storage.msn.com/x1phFBtRu7Sbpov7tcwecMwKfMIM5hd5iagdTv78mik44cEwh0oXAVdPgc49G65HZmpi7Anuhvta-aPmQ9jqo9KHdBgtHLYitOT

Ziet er bij mij net hetzelfde uit... helder water (veel beter dan een paar maand geleden, voor de waterval draaide). Maar vooral algen rond de planten..

Lid

ik heb wel een wc-borstel liggen om een teveel aan draadalg er te kunnen uithalen, (tip hier op het forum gevonden 😀 ) maar deze zijn fijner en slijmerig, en héél moeilijk te verwijderen... :confused: