Forum

ziekte

Jim
Lid
Topic starter

Hallo

Een jaar geleden kregen 3 van mijn koi een raar soort stuiptrekking. Deze stuiptrekking is blijven evolueren. Nu lijkt het of hun rug gekraakt is en hun staart lam is. Deze vissen kunnen dus zeer moeilijk zwemmen maar ze blijven wel leven. De andere vissen in de vijver hebben het niet over gekregen.
Wat kan dat zijn? Ik vermoed dat de schade aan de vis onherroepelijk is en 1 van de drie (de ergste) heb ik in laten slapen.

Gebroken rug is de oorzaak. Dit komt vaker voor bij Koi
Mogelijke oorzaak: te snel groeien en te samen met onvolledige voeding(m.n. Vitaminen tekort)
Een therapie is niet mogelijk, alleen voorkomen van de ziekte. Goed uitbalanceerde voeding geven met voldoende vitaminen.
In uw geval is inslapen van de koi de beste oplossing.

Lid Admin

Vaak is de oorzaak het niet goed vangen van de koi als je hem uit de vijver wilt halen.
Altijd bij het vangen van een koi een drijfbak op het water zetten met wat vijverwater erin. De koi voorzichtig en rustig vangen en dan tenslotte het schepnet met de koi naar de drijfbak slepen en NOOIT de schepnet naar omhoog halen boven het water. Hier maken de meesten fouten.

Jim
Lid
Topic starter

De vissen zijn in het midden van het seizoen plots zo geworden. Ik maak de fout van het schepnet niet maar toch bedankt.
Ik vraag me alleen af waarom deze 3 vissen de vervorming krijgen en de ander 30 niet.
Ik dacht eerst dat ik ze overvoed had, en ze zo een constipatie bezorgde maar ze hadden geen dikke buik.
Ik vermoed dat het het eenzijdige eten is, ik geef drie verschillende soorten koivoedsel, brood en veel steurkorrels.
Ik heb 6 grote steurs erbij zitten maar de koi gaan altijd met een groot deel van het steurvoedsel lopen. Ik denk omdat het misschien sterkere geur(smaak)stoffen afgeeft.
Ik dacht wel dat het voedsel genoeg diversiteit in zich had. Ik ken mensen die het zelfde voedsel geven en die hebben daar geen last van. Toch een raadsel denk ik.

[This message has been edited by Jim (edited 27 Maart 1999).]

Lid

Beste Jim

Ik heb vorig jaar ook dit probleem gehad.Midden in het seizoen met een nieuw aangekochte koi.Ik heb nooit de vis voor de verschijnselen gevangen .Ik heb de symtomen gevolgd en ik vermoed dat de gekke koeienziekte er iets voor tussen zit.Slachtafval van deze dieren wordt gebruikt in viseten.Na een reportage bekeken te hebben over dit onderwerp was ik ervan overtuigd.Een vraagje nu waren het nieuwe vissen ??? en kun je bevoorbeeld de leverancier te weten te komen.Het is namelijk
niet ondenkbaar dat de eigenaars voor u zulks eten gebruik hebben.

P.S. de verschijnsel wordt inderdaad alleen maar erger met de dood als gevolg,ik kan de vis niet laten inslapen (piep klein hartje HAI)

Jean-Paul

Jim
Lid
Topic starter

De drie Koi die de verschijnselen hadden, waren allen "oude". Ik vermoed dat op dat moment wel nieuwe zijn aangekocht maar die hebben nog niets gekregen. 1 heb ik dus laten inslapen. Allé ik heb mijn moeder het laten doen, die durft zoiets. Dan is er nog één die het zeer hard heeft (50 cm, snik, favorietje) deze kan ik zeker niet in slaap doen. En de laatste had het zeer licht en dat is nog niet verergerd. Bij de andere dus wel. Mijn favorietje komt nog wel altijd eten, maar het is een zielig zicht.
Iemand had ooit gezegd dat dit vis-TBC kon zijn. Maar ik heb ook gehoord als dit waar zou zijn dat dit ook overdraagbaar op de mens zou zijn. Nog niets bijzonder gemerkt.

Lid

Hi Jim

Als het vissen zijn die al een tijdje in de vijver zitten is volgens mij een gebroken rug i.v.m. de groei uitgesloten of waren ze nog niet volgroeid ? En waarom hebben ze het niet gehad de jaren ervoor ? Bij de hofleveracier te Ekeren zitten koi's van 2 jaar oud en 40 cm groot er stond op het bordje EXTRA SNELLE GROEI ??? of groeide uw koi's ook zo snel.En als het TBC zou zijn waarom 3 koi's wel en de andere niet ? Volgens mij zit die koe er voor iets tussen want bij mij was het een juist aangekochte vis en is beperkt gebleven tot 1 vis die juist niet de winterperiode gehaald heeft.
't Spijt me te moeten tikkens dat ik er langzaam afscheid van heb moeten nemen want bij mij was het ook een van de moeiste HAI
In het laatste stadium ging hij zeer snel achteruit veel snelle als de maanden ervoor.
De vis kwam ook altijd eten zelfs op 't laatste toe de vis kom absoluut geen zinnige zwembewegen maken en raakte soms nog aan eten.De juiste oorzaak zal wel een raadsel blijven daar diagnose naar de doodsoorzaak een prijzige zaak is.(Misschien het overwegen waard)En nee ik heb me de laatste tijd niet slapjes gevoel.Alleen een lege bankrekening (aanschaf nieuwe visjes HAI)

De groeten en tot tikkens
Jean-Paul

Beste Jim en JeanPaul
Jullie spreken over vistuberculose als oorzaak. Wel vistuberculose is een Bacterial infectie. Ze krijgen dan de typise vistuberculose ontsteking. Huid en spierweefsels krijgen rode doorbloede plekken. Ze vermageren en kunnen een kromme rug krijgen. Dit is in het kort verteld. Voor zover ik weet, is vistuberculose niet besmettelijk.
Wat die “EXTRA SNELLE GROEI ???“ betekent, die vissen zijn daar speciaal op geselecteerd, met een grote uitgebalanceerde voeding.
Dat een diagnose een dure zaak is, wel bij mij is een diagnose gratis. Ik vraag allen een tussenkomst voor het medicijn, de komst van de dierenarts(als dat nodig is) en een kleine tussenkomst voor elektriciteit, als ik de behandeling in mijn vishospitaal moet doen. Bij een gewone diagnose met microscoop, vraag ik niets aan als u de behandeling zelf doet.
En wat de Koe van JeanPaul betreft, wel hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik sluit dit ook niet volledig uit. Maar bewijst dat maar ééns! In dat geval is er maar één middel mogelijk, uitsluitend plantaardige voeding nemen van genomineerde namen. Dat zijn Hikari, Koi ichi Ban Voeding, Izeki voeding, Ogata voeding, Colombo voeding.
Groeten

------------------
Eric Buedts

[This message has been edited by Eric Buedts (edited 12 April 1999).]

Lid

Zou bovenstaande niet hollerugziekte zijn ?

Jim
Lid
Topic starter

Hugo

Ik heb uw berichtje gelezen bij hollerug ziekte. Maar de symptomen die u beschrijft hebben mijn vissen niet, geen groter hoofd en smalle rug.

JIM