Forum
Gisteren zag ik plotseling onze nieuwe aangekochte koi karper dood in het water drijven. Nadat we hem eruit hebben gevist hebben we hem nagekeken op beschadigingen. Op het eerste gezicht was er niets te zien behalve dat zijn lippen een beetje opgezet en rood waren. Terwijl we hem aan het nakijken waren zagen we wat bloed bij zijn kieuwen naar buiten komen. Weet iemand wat dit geweest kan zijn?
Ook hebben we nu een goudvis waarvan alle schubben helemaal openstaan, net een stekelvisje. Ik las bij iemand anders iets over buikwaterzucht? Is dit wat het is en is hier iets tegen te doen. We hebben hem nu apart gezet met een medicijn tegen huidaandoeningen.
Alvast bedankt.
Ursala
Halo
Een oordeel of diagnose stellen over een dode vis is nooit een goede diagnose. Waarom, hoor ik u al vragen. Omdat een groot deel van de parasieten al de vis verlaten hebben, meestal al de eerste 15 minuten na de dood van de vis. Ook begint al onmiddellijk de ontbinding van de vis na de dood, hij licht namelijk in het water en daar gaat alles nu eenmaal sneller. Dus een antwoord op uw vraag van “Terwijl we hem aan het nakijken waren zagen we wat bloed bij zijn kieuwen naar buiten komen.” is een beetje moeilijk en daarom geef ik u een antwoord waar ik niet volledig kan achterstaan, omdat ik zelf niet zeker ben. Ik denk dat het kieuwwormen of kieuwkreeften de oorzaak kunnen geweest zijn. Hebt u iets abnormaal gezien aan de kieuwen?
Uw andere vis is inderdaad buikwaterzucht. Dit is moeilijk te genezen, maar niet onmogelijk. Het genezen van buikwaterzucht is wel redelijk omslachtig en moeilijk. Je moet namelijk al beginnen met het opgehoopte vocht uit de vis te trekken, dan een ontsmettings middel inspuiten en er weer uit trekken, en dan een breed werkende antibiotica inspuiten. Zeer omslachtig dus. Ik ben bezig een artikel er over te schrijven, maar ja daar ben je nu dus niets mee natuurlijk. Daarom raad ik u het volgende te doen.
Van Hugo kreeg ik een tip dat Metronidazole, 1 500 mg tablet voor elke 10 liter water, en dit drie dagen lang zou helpen.
Of in het voer mengen, zie hier onder de tip van Hugo
Metronidazole door het voer mengen:
Neem een kopje water en vergruizel een 250mg tablet Metronidazole er in. Niet alles zal oplossen. Doe hier muggenlarven bij en laat het zo’n 4 uur staan, en geef daarna wat aan de vis(sen). Bewaar het kopje met inhoud in de koelkast. Geef hiervan 2 maal daags gedurende 3 tot 5 dagen.
Metronidazole direct voeren (grotere vissen)
Werkt het beste om in een garnaal of voeder visje te verwerken.
Dosis 11 milligram per 2,54 centimeter vis. Dus een kwart (62.5mg)
250mg tablet voor een vis van 15 centimeter.
De tabletten zijn verkrijgbaar bij de dierenarts.
BEDANKT HUGO!!!!!!!
Groeten
------------------
Eric Buedts
Heel hartelijk bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga meteen straks naar de dierenarts om Metronidazole te halen. De buik van het visje wordt al wel heel roodachtig, het ziet er wel erg uit en weet niet of hij het haalt maar ik ga het proberen. Bedankt!
Voor wat betreft Uw vraag over de kieuwen van de karper. Er was niets vreemds te zien aan de kieuwen. Dit zal wel een raadsel blijven.
Groeten,
Ursala